شخصیت‌های‌ ملی و جهادی: صلح مسأله اصلی افغانستان است/ انتخابات کشور را به بحران می‌برد

توسطروایت زنده

مهر ۱, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

 شماری از شخصیت‌های ملی و رهبران جهادی با نشر یک اعلامیه می‌گویند که صلح مسئله اصلی کشور بوده و باید در صدر آجندای ملی قرار داده شود. به باوراین شخصیت‌ها، برگزاری انتخابات در شرایط کنونی، کشور را به سمت بحران می‌برد.

در این اعلامیه که امروز دوشنبه(1میزان) توسط شماری از شخصیت‌های‌ ملی، رهبران جهادی و نمایندگان جامعه ‌مدنی به نشر رسیده، آمده است که این جمع به زودی با برگزاری یک کارزار وسیع و گسترده، تلاش خواهد کرد تا روند صلح را در کشور احیا کند.

آنان افزوده‌اند که روند صلح باید یک روند شفاف، ملی، افغانستان‌شمول و زیر رهبری مردم افغانستان باشد، تا مردم بتوانند با در نظرداشت منافع ملی، حفظ تمامیت ارضی و تحکیم استقلال کشور، در این رابطه تصمیم بگیرند.

qanuni

شماری از شخصیت‌های ملی و رهبران جهادی تاکید کرده‌اند که صلح زمانی تحقق می‌یابد که هیات افغانستان‌شمول مردم و دولت با گروه طالبان مستقیما و مستقلانه و به نمایندگی از تمام مردم و با یک موضع واحد ملی برای تحقق صلح وارد گفت‌وگو شود.

آن‌ها همچنان از گروه طالبان خواسته‌اند تا با هیأت ملی و افغانستان‌شمول مردم و دولت مستقیما وارد گفتگو شود و نیز روند متوقف شده صلح میان طالبان و ایالات متحده امریکا دوباره آغاز و راه برای شروع مذاکرات رسمی صلح میان افغان‌ها هموار شود.

این مجموعه هم‌چنان خاطرنشان کرده که گفت‌وگو‌های صلح میان طالبان و ایالات متحده امریکا باید شفاف بوده و مردم افغانستان از تمام مسایلی که با سرنوشت آن‌ها رابطه دارد، آگاهی کامل داشته باشند؛ بر این اساس، هیچ صلحی که در آن حاکمیت مردم افغانستان بر سراسر قلمرو کشور کاملا تامین نشده و موجب تقویت نظام جمهوری اسلامی افغانستان نشود، نمی‌تواند پایدار و ماندگار باشد.

این خصیت‌های ملی و رهبران جهادی با بیان این‌که صلح ماندگار ایجاب یک اجماع ملی در داخل کشور را می‌نماید، از کشورهای همسایه افغانستان، کشور‌های منطقه و قدرت‌های بزرگ خواسته‌اند با تحکیم اجماع بین‌المللی در امر استقرار صلح، با افغانستان همکار شده و به عنوان کشور‌های تضمین‌کننده صلح و ثبات افغانستان باشند.

این سیاسیون کشور تاکید کرده‌اند که برگزاری انتخابات در شرایطی که مالکیت و رهبری آن در دست مردم افغانستان نیست و نیز شرایط سیاسی و امنیتی برای برگزاری یک انتخابات شفاف، عمومی، عادلانه و افغانستان‌شمول ممکن نیست، انتخابات موجب کشاندن کشور ما به بحران‌های عمیق‌تر و وسیع‌تر سیاسی و اجتماعی می‌شود.

آن‌ها هم‌چنان بر توجه به صلح و عدم تعویق آن تاکید کرده و گفته‌اند که “انتخابات نه تنها موجب کاهش بحران در کشور ما نشده، بلکه خود موجب بحران مضاعف، تفرقه بیشتر میان مردم و تضعیف نهاد‌ها و کاهش بیشتر اعتماد به دموکراسی و مشارکت سیاسی می‌شود.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *