فاریاب در میان ناامنی ها؛ آیا شهروندان این ولایت به پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد؟

ولایت فاریاب یکی از ولایت‌های شمالی کشور است که در این اواخر با وضعیت وخیم امنیتی رو به رو است.

فاریاب با 13 واحد اداری 7 روز دیگر شاهد انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود اما آن‌چه در این انتخابات برای شهروندان آن مهم است تهدیدات امنیتی بلند در این ولایت است.

9 ولسوالی با تهدیدات بلند

ولسوالی‌های قیصار، المار، بلچراغ، گرزیوان، کوهستان و قرم‌قول، قرغان، شیرین تگاب و خواجه سبزپوش با تهدیدات بلند امنیتی رو به رو است.

این ولسوالی‌ها بیشترین مراکز رای‌دهی مسدود را دارند.

بهروز روزبه، معاون مجتمع نهادهای جامعه مدنی فاریاب با تایید وضعیت وخیم امنیتی این ولایت به خبرنامه گفت: “ما به استثنای ولسوالی‌های اندخوی، خان چارباغ در دیگر ولسوالی‌ها تهدیدات امنیتی داریم.”

با این حال اما کمیسیون انتخابات ولایت فاریاب در تدارک یک انتخابات شفاف و با کمترین مشکل تخنیکی و امنیتی است.

ولسوالی‌های قیصار، المار، بلچراغ، گرزیوان، کوهستان و قرم‌قول، قرغان، شیرین تگاب و خواجه سبزپوش بیشترین مراکز رای‌دهی مسدود را دارند
ولسوالی‌های قیصار، المار، بلچراغ، گرزیوان، کوهستان و قرم‌قول، قرغان، شیرین تگاب و خواجه سبزپوش بیشترین مراکز رای‌دهی مسدود را دارند

محمدعارف مولانی، عضو شورای ولایتی این ولایت نیز در گفتگو به خبرنامه گفت: “مدت زیادی است که فاریاب با ناامنی‌های شدید رو به رو است و این مسئله باعث شد تا مردم ولسوالی‌ها به خصوص روستاهای اطراف مرکز ولسوالی نتوانند در ثبت نام تقویتی شرکت کنند. حالا نیز ولسوالی‌های قرغان، کوهستان، گرزیوان، بلچراغ، المار، خواجه سبزپوش و شرین تگاب از جمله ولسوالی‌های است که فقط مرکز آن به دست نیروهای دولتی می‌باشد.”

امنیت و کارزارهای انتخاباتی

با این که بحث کمرنگ بودن کارزارهای انتخاباتی در اکثر ولایات کشور داغ است، این امر در ولایت فاریاب نیز وجود دارد.

آقای روزبه فعال مدنی در این زمینه گفت با این که جریان کارزارهای انتخاباتی در شهر میمنه و روحیه شرکت و سهم گیری مردم در این انتخابات خیلی پررنگ است اما در ولسوالی‌های ولایت فاریاب هیچ نامزد انتخاباتی کمپاینی نداشته و دلیل بیشتر آن امنیت این ولسوالی‌ها می‌باشد.

او گفت: “من باورمند به شرکت پررنگ مردم در انتخابات نیستم زیرا وقتی در ولسوالی‌ها انتخابات برگزار نگردد و فقط سطح شهر و مراکز ولسوالی‌ها مردم شرکت کنند بیشتر مردم فاریاب از حق رای خود محروم می‌ماند. ولی این را قبول دارم که مردم انگیزه اشتراک در پروسه انتخابات را دارند و باورمند به پروسه های دموکراتیک هستند اما مشکلات و چالش های امنیتی فراراه رفتن شان به پای صندوق های رای خواهد بود.”

آقای مولانی، عضو شورای این ولایت نیز هم‌نظر با آقای روزبه از کمپاین‌های کمرنگ یادآور شده و دلیل بیشتر آن را امنیت می‌داند. او با یادآوری از تهدیدات امنیتی گفت که در کل می‌توان از ناامنی در فاریاب یادآور شد، این که در بیشتر مناطق تهدیدات امنیتی پابرجا است و شاید این که مردم در بسیاری از مناطق به پای صندوق‌های حضور پیدا نکنند. او تاکید کرد که حتی در شهر میمنه این امکان وجود دارد تا حضور مردم کمرنگ باشد.

چالش امنیتی یا تخنیکی

آقای مولانی در عین حال تاکید کرد که: “همین چالش کمپاین‌ها را نیز کمرنگ کرده است به جز مرکز ولایت در دیگر ساحات ولایت ما شاهد هیچگونه گردهمایی‌ها و یا کمپاین‌ها نبوده‌ایم. ولی در مرکز ولایت مردم شوق شرکت در انتخابات را دارند به خصوص بی‌جا شدگانی که به دلیل ناامنی‌ها از ولسوالی‌های خود به میمنه آمده‌اند.

با همه این گفته‌ها اما عبدالکریم یورش، سخنگوی پولیس فاریاب به خبرنامه گفت: “با وجود مشکلات امنیتی اما ما با تدابیر مشترک با نیروهای اردوی ملی و امنیت ملی سعی داریم تا در هماهنگی با هم این پروسه ملی را در فضای امن برگزار کنیم. ما اکنون سعی داریم تا با عملیات‌های بیشتر، مراکز مسدود این ولایت را که با تهدید امنیتی رو به رو است را باز کنیم و می‌توانیم اطمینان دهیم که تا 7 روز دیگر شرایط بهتر خواهد شد.”

 عبدالکریم یورش، سخنگوی پولیس فاریاب
عبدالکریم یورش، سخنگوی پولیس فاریاب

در کنار مشکلات امنیتی ولایت فاریاب، مشکلات تخنیکی نیز از مسائلی است که احتمال دارد مسیر انتخابات 6 میزان را به چالش مواجه کند.

در انتخابات پارلمانی چالش های نظیر عدم آموزش استفاده از دستگاه بایومتریک، ناقص بودن بعضی از لیست‌ نام‌های رای‌دهندگان و کمبود اوراق رای‌دهی، در انتخابات در ولایت فاریاب محسوس بود.

عبدالبشیر حسام، رئیس کمیسیون انتخابات ولایت فاریاب در این زمینه به خبرنامه گفت: “در انتخابات پارلمانی در بخش آموزش بایومتریک و مسئله تصمیم استفاده از این دستگاه در دقایق آخر باعث شد که با چالش تخنیکی رو به رو شویم. اما این بار کارمندان آموزش دیده‌اند و دستگاه‌ها ارزیابی و بررسی شده است و اکنون به جز مشکل امنیتی چالش دیگری در این ولایت دیده نمی‌شود.”

آمادگی‌های چندین ماهه برای 6 میزان

ولایت فاریاب در 20 سنبله توانسته است مواد انتخاباتی خود را به دست آورد و آن را به گدام کمیسیون انتخابات ولایت انتقال دهد.

فاریاب با 13 واحد اداری که اکنون به 12 واحد تغییر کرده و ولسوالی غورماچ آن به ولایت بادغیس سپرده شده، توانسته به 9 ولسوالی مواد حساس خود را از طریق هوا و مابقی آن را از مسیر زمینی به ولسوالی‌ها انتقال دهد.

المار، خواجه سبزپوش و پشتونکوت ولسوالی‌های است که از طریق زمین مواد حساس انتخاباتی را دریافت خواهند کرد. به المار مواد انتخاباتی رسیده است، از خواجه سبزپوش فردا انتقال پیدا خواهد کرد، ولسوالی‌های پشتونکوت و سطح شهر یک روز قبل از انتخابات این مواد را به دست می آورند.

کمیسیون انتخابات محلی فاریاب 15 نفر را به عنوان آمر ولسوالی‌ها، 42 نفر را به عنوان مامور انتخاباتی، 34 نفر به عنوان مبلغ و 4400 کارمند موقت را در این انتخابات استخدام کرده است.

پروسه آموزش کارمندان موقت این ولایت نیز از تاریخ (28 سنبله) شروع شده و تا (2 میزان) ادامه خواهد داشت.

کمیسیون انتخابات محلی فاریاب 15 نفر را به عنوان آمر ولسوالی‌ها، 42 نفر را به عنوان مامور انتخاباتی، 34 نفر به عنوان مبلغ و 4400 کارمند موقت را در این انتخابات استخدام کرده است
کمیسیون انتخابات محلی فاریاب 15 نفر را به عنوان آمر ولسوالی‌ها، 42 نفر را به عنوان مامور انتخاباتی، 34 نفر به عنوان مبلغ و 4400 کارمند موقت را در این انتخابات استخدام کرده است

باید گفت این ولایت در روند ثبت نام تقویتی توانسته 25 هزار نفر را ثبت کند. این در حالی است که 229 هزار نفر مجموع کسانی است که واجد شرایط رای‌دهی در این ولایت می باشند.

قرار است این شمار رای‌دهنده در 112 مرکز رای‎‌دهی و 688 محل به پای صندوق‌های رای دهی بروند که به تعداد محلات آن دستگاه‌های بایومتریک نیز در نظر گرفته شده است.

اما آقای حسام، رئیس کمیسیون این ولایت در این زمینه به خبرنامه گفت: “از 112 مرکز رای‌دهی تصویب شده، 63 مرکز رای دهی با تهدیدات امنیتی بلند، متوسط و نورمال مواجه است. ما در این ولایت 28 مرکز رای‌دهی نورمال، 8 مرکز با تهدیدات امنیتی متوسط، 28 مرکز دیگر با تهدیدات بلند امنیتی داریم که از مجموع 112 مرکز رای‌دهی 48 مرکز آن مسدود می‌باشد که به آن هیچ دسترسی نیست اما نیروهای امنیتی با انجام عملیات‌ها تلاش دارند تا مراکز مسدود را نیز فعال کنند.”

اکنون شمار مراکز فعال این ولایت در روز انتخابات در حال تغییر است. این ولایت بیشترین مراکز رای‌دهی فعال را در پشتون‌کوت، اندخوی و خان چارباغ دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *