غنی: راه‌حل منازعات چهل ساله افغانستان تنها از مسیر سیاسی می‌گذرد

توسطروایت زنده

شهریور ۳۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

رییس‌جمهور غنی می‌گوید، راه حل منازعات چهل ساله کشور تنها از مسیر سیاسی می‌گذرد و بهترین راه، مشارکت سیاسی و حمایت از انتخابات و نظام جمهوری است.

محمد اشرف غنی امروز شنبه(30سنبله) در پیامی به مناسبت روز جهانی صلح گفته است که از این روز در حالی در افغانستان تجلیل می‌شود که کشور از بیش از هر زمانی به صلح نزدیک شده است.

او افزوده است، حکومت وحدت ملی در طول پنج سال گذشته برای دست یافتن به صلح پایدار، عادلانه و باعزت در کشور تلاش‌هایی انجام داده؛ زمینه اجماع در سطح کشورهای همسایه، منطقه و فرامنطقه را فراهم کرده است و موضوع صلح از حاشیه به متن آمده است.

ashraf

رییس‌جمهور با اشاره به برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح و ایجاد وزارت دولت در امور صلح به منظور انسجام و تسریع و تسهیل این روند،خاطرنشان کرده است که این امر نشان‌دهنده قاطعیت و اراده قوی حکومت برای تامین صلح است.

غنی تاکید کرده است: “باید به صراحت گفت که صلح پایدار دقت، جرئت و خلوص نیت می‌خواهد. صلح پایدار باور به عدالت و کرامت انسانی را از ما تقاضا دارد. بدون هیچ تردیدی صلح واقعی زمانی تحقق و دوام می‌یابد که مردم افغانستان، زن و مرد، فارغ از تبعیض و بی‌عدالتی به حقوق خود نایل آیند”.

به گفته وی، بحث صلح تنها مربوط به حکومت نه، بلکه در یک جانب آن کلیت نظام جمهوری اسلامی قرار دارد.

رییس جمهور اضافه کرده است که حکومت بار دیگر خواستار آتش‌بس است و برای دستیابی به صلح واقعی، آتش‌بس و قطع خونریزی لازم است.

او جنگ را راه‌حل ندانسته و تاکید کرده است که “اگر طالبان صلح می خواهند، ما نمی‌خواهیم لحظه‌ای جنگ را ادامه دهیم، مسوولیت قتل‌ها و خونریزی‌ها بر عهده کسانی است که صلح و آتش‌بس را نمی پذیرند”.

رییس‌جمهور غنی در حالی سخن از صلح گفته که چندی پیش ریاست جمهوری اعلام کرد تلاش های صلح را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری متوقف کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *