جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

شمارش معکوس؛ چشم انداز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ولایت تخار چگونه است؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

ولایت تخار نیز یکی از 34 ولایت کشور است که آمادگی‌های انتخاباتی برای 9 روز دیگر در آن جریان دارد. بیشتر تمرکز روی مواد حساس انتخاباتی و ارزیابی های امنیتی مراکز رای‌دهی در این ولایت صورت می گیرد.

ولایت تخار که 36 نفر در بخش تبلیغ و آموزش دارد، 100 نفر دیگر را به عنوان آمر و مامور استخدام نموده است.

مراکز رای‌دهی دوردست و کمبود کارمند موقت

کمیسیون انتخابات ولایت تخار به بیش از 6500 کارمند موقت برای روز انتخابات نیاز دارد. با این که شماری از این کارمندان استخدام شده اما کمیسیون با کمبود کارمند زن و مرد برای مراکز دور در ولسوالی‌ها رو به رو است.

عده‌یی از داوطلبان کار با کمیسیون، راضی به رفتن به مراکز دور در ولسوالی‌‎ها نیستند به همین سبب اکنون روند استخدام کارمندان موقت آن با مشکل مواجه می‌باشد.

این کمیسیون تا کنون موفق نشده که برای مراکز رای‌دهی ولسوالی‌های چاه‌آب، ینگی قلعه و هزارسوج کارمندان روز انتخابات خود را استخدام نماید.

مطابق به مصوبه کمیسیون مستقل انتخابات در کابل، در ولایت تخار 229 مرکز رای دهی که شامل 1026 محل می‌شود تعیین شده است. اما تا کنون ارزیابی های انجام شده نیروهای امنیتی این ولایت گزارشی از میزان مراکز بسته و باز با توجه به شرایط امنیتی به کمیسیون ارائه نشده است.

کمیسیون انتخابات ولایت تخار به بیش از 6500 کارمند موقت برای روز انتخابات نیاز دارد. با این که شماری از این کارمندان استخدام شده اما کمیسیون با کمبود کارمند زن و مرد برای مراکز دور در ولسوالی‌ها رو به رو است
کمیسیون انتخابات ولایت تخار به بیش از 6500 کارمند موقت برای روز انتخابات نیاز دارد. با این که شماری از این کارمندان استخدام شده اما کمیسیون با کمبود کارمند زن و مرد برای مراکز دور در ولسوالی‌ها رو به رو است

د کمیسیون محلی انتخابات تخار می گوید که بیشترین تهدیدات امنیتی در ولسوالی ینگی قلعه وجود دارد و بیشتر مراکز رای دهی در ولسوالی‌های روستاق، تالقان و چاه‌آب می باشد.

تهدیدات بلند امنیتی در تخار

آغاشیرین نیازی، رئیس کمیسیون انتخابات ولایت تخار به خبرنامه گفت: “ما اکنون مواد حساس خود را به گدام کمیسیون انتخابات ولایت تخار انتقال داده‌ایم و آماده هستیم تا به ولسوالی‌ها منتقل شود و منتظر این هستیم تا گزارش ارزیابی نیروهای امنیتی به دستمان برسد تا بدانیم چه تعداد مراکز رای‌دهی با تهدیدات بلند، متوسط و یا هم امنیت کامل قرار دارد اما آن‌چه ما فکر می‌کنیم شاید 23 مرکز مسدود بوده و 206 مرکز ما در روز انتخابات فعال باشند.”

همزمان با این اظهارات، زمان‌خان، رئیس مجتمع نهادهای جامعه مدنی و حقوق بشر تخار به خبرنامه گفت: “در اکثر نقاط ولایت زمینه برای برگزاری انتخابات مناسب است اما در بعضی ولسوالی‌ها نیز طالبان حضور دارند. با این که نیروهای امنیتی همیشه تلاش می‌کنند تا وضعیت امنیتی را بهبود بخشند. ولی با توجه به ظرفیت محدود آنان این امر به صورت کامل عملی نمی‌شود.”

ولسوالی‌های درقد، ینگی قلعه، خوجه بهاوالدین از جمله مناطق تخار است که در این روزها با تهدید بلند امنیتی رو به رو بوده و ولسوالی‌های خواجه غار و اشکمش نیز تهدیدات امنیتی متوسط دارد.

با این وجود اما عبدالخلیل اسیر، سخنگوی پولیس این ولایت به مردم تخار اطمینان می‌دهد که این انتخابات با امنیت خوب سپری خواهد شد.

او گفت: “ما آماد‌گی‌های خود را در خصوص انتخابات مطابق برنامه از قبل پلان شده عملی کرده‌ایم و همه مراکز رای‌دهی تحت پوشش امنیتی خواهد بود. در هر ولسوالی‌ که حتی یک مرکز را در خود جای داده باشد با پوشش امنیتی فعال می‌باشد زیرا ما در مراکز با تهدیدات بلند نیز نیروهای بیشتری را اعزام کرده‌ایم و مردم می‌توانند به این مراکز برای استفاده از حق رای‌ خود حاضر شوند.”

عبدالخلیل اسیر، سخنگوی پولیس این ولایت به مردم تخار اطمینان می‌دهد که این انتخابات با امنیت خوب سپری خواهد شد
عبدالخلیل اسیر، سخنگوی پولیس این ولایت به مردم تخار اطمینان می‌دهد که این انتخابات با امنیت خوب سپری خواهد شد

با این حال، عصمت‌الله قربانی، عضو شورای ولایتی تخار از وضعیت امنیتی وخیم این ولایت صحبت می‌کند و ولسوالی‌های درقد، چاه‌آب، ینگی‌قلعه و خواجه غار را از جمله ساحاتی عنوان می‌کند که وضعیت امنیتی آن به مراتب بدتر از دیگر ولسوالی‌ها است. او در عین حال، ولسوالی‌های فرخار، ورسج و چال را مناطقی امن عنوان می‌کند.

او به خبرنامه گفت: “چالش عمده و اساسی 6 میزان امنیت و شفافیت است. من باور دارم که مردم این بار کمتر از انتخابات پارلمانی شرکت خواهند کرد زیرا بار قبل نیز مردم در انتخابات حضور داشتند ولی تقلب‌های گسترده باعث شده که آنان این بار باوری به انتخابات عاری از تقلب نداشته باشند و شاید در انتخابات سهم کمرنگی بگیرند.”

بیش از 200 هزار رای‌دهنده

با این که فعالان مدنی در تخار از وضعیت امنیتی ابراز نگرانی کرده اما مردم این ولایت به گفته مقامات ولایتی تخار به خصوص زنان حضور گسترده‌یی را در ثبت نام تقویتی داشته‌اند.

کمیسیون انتخابات تخار نیز برای رای‌دهندگان، 1250 دستگاه بایومتریک در اختیار دارد تا در روز انتخابات از آن استفاده نماید.

کارزارهای انتخاباتی بی رونق

این در حالی است که جواد هجری، سخنگوی والی ولایت تخار روحیه مردم را خوب عنوان کرده از حضور پررنگ آنان به خصوص زنان در ثبت نام تقویتی سخن می زند. آقای هجری تاکید می کند که مردم تخار همان گونه که در انتخابات پارلمانی شرکت کردند در این دور نیز سهم خواهند داشت.

جواد هجری، سخنگوی والی ولایت تخار
جواد هجری، سخنگوی والی ولایت تخار

وضعیت انتخاباتی تخار، نگرانی و چالش‌های مختلف و به خصوص موضوع امنیتی این ولایت در حالی مطرح می‌شود که تخار نیز یکی از ولایاتی است که تا کنون کارزارهای نامزدان انتخاباتی در آن کمرنگ بوده است.

در کنار دلایل امنیتی و موضوع تقلب‌های انتخاباتی گذشته، کمرنگ بودن کمپاین‌های انتخاباتی نیز یکی از چالش‌هایی است که به باور برخی ها سبب شده تا مشارکت گسترده در انتخابات سال جاری وجود نداشته باشد.  گلبدین حکمتیار تنها نامزد انتخابات است که تا کنون در ولایت تخار حضور یافته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان