انقلاب آموزشی یک کارآفرین؛ مکتب دیجیتال بین المللی کاردان، روزنه‌ی امیدی برای نسل جدید افغانستان

اولین بار است که نام مکتب بین المللی و در عین حال دیجیتال را در افغانستان می شنوم؛ مکتبی که با الهام از نمونه های مشابه در کشورهای توسعه یافته، ساخته شده است. این مکتب در ادامه مجموعه ای از ابتکارات یک کارآفرین افغان که محصول نزدیک به دو دهه نظم جدید سیاسی- اجتماعی افغانستان است، ایجاد شده است. اما یک مکتب دیجتیال و بین المللی بخشی از کدام داستان افغانستان است و چرا به عنوان روی دیگر سکه افغانستان جدید، اهمیت دارد؟

همیشه لبخند بزن!

به عنوان یک غریبه وقتی برای اولین بار وارد محوطه مکتب بین‌المللی کاردان می شویم، صحنه ای متفاوتی در آن دیده نمی شود. اما پس از ورود به حیاط اصلی مکتب، حوضی پر از شن را می بینی که شاید فکر کنید باید در آن آب باشد و در صورت حوصله و سلیقه‌یی بیشتر، چند ماهی سرخ و نارنجی در حال شنا. اما این حوض بیشتر برای خاک و شن ساخته شده تا آب و ماهی. فلسفه ای آن نیز ساده اما حیاتی است.

بر دیوار ساختمان اصلی مکتب جمله همیشه "لبخند بزن" را به حروف انگلیسی نوشته اند که در ادامه آن شکلک‌های متفاوتی از ایموجی‌ها با طرح لبخند نقاشی شده است
بر دیوار ساختمان اصلی مکتب جمله همیشه “لبخند بزن” را به حروف انگلیسی نوشته اند که در ادامه آن شکلک‌های متفاوتی از ایموجی‌ها با طرح لبخند نقاشی شده است

اطراف این حوض درخت‌های تازه غرص شده و بوته‌های کوچک گیاهی دیده می شود. درست رو به روی این حوض، بر دیوار ساختمان اصلی مکتب جمله همیشه “لبخند بزن” را به حروف انگلیسی نوشته اند که در ادامه آن شکلک‌های متفاوتی از ایموجی‌ها با طرح لبخند نقاشی شده است.

آن طرف‌تر هم زمین سبزه کاری شده فوتبال است و میزی سفید رنگ که با چهار صندلی در گوشه‌یی از حیاط مرتب چیده شده است.

تا این جای کار این مکتب که به عنوان اولین مکتب بین‌‌المللی در سطح کشور نزدیک به یک‌سال پیش راه اندازی شده، ظاهرا همه چیز در آن پاک و شاید برای برخی ها عادی به نظر برسد. اما در درون این ساختمان مجموعه ای از برنامه، فکر، انگیزه، امکانات و نیروی انسانی متفاوت دست به دست هم داده و به نظر می رسد آغاز یک انقلاب فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش در افغانستان جدید خواهد بود.

Kardan-international-digital-school-8

شیوه های متفاوت آموزشی – پرورشی

درون ساختمان 5 طبقه مکبت بین المللی کاردان، حس شعف و در عین حال نوستالژیک را برای بازدید کننده تازه وارد می دهد. پاکی محیط، طراحی شفاف و استندرد ویژه یک مکتب، امکانات متناسب گرمایشی و سرمایشی و نظام آموزشی و پرورشی آن ناخودآگاه ذهن را درگیر واقعیت های متناقض اجتماعی موجود در افغانستان می سازد؛ واقعیت های نظیر ویرانی و عدم توجه ویژه در زمینه آموزش و آغاز و ایجاد فضاهای شبیه مکتب بین المللی کاردان. این دو واقعیت در عین حال بازگو کننده دو روی سکه زندگی انسان افغانستان است؛ روی که جنگ و کشتار و قصاوت های متفاوت را نمایش دهد و روی دیگری که کمتر به آن توجه شده، جلوه های از امید، سازندگی و تغییرات بزرگ اجتماعی و فرهنگی را بازگو می کند.

در میان ناامیدی بسیاری از افغان ها از وضعیت نابسامان اجتماعی، اما بسیاری از کارآفرینان افغان شبیه موسسان مکتب بین المللی کاردان، روی زیربناهای فکری- فرهنگی افغانستان سرمایه گذاری می کنند. در کاردان، می توان الگوی از آموزش و پرورش متفاوت را تجربه کرد. با آن که تنها 9 ماه از آغاز به کار این مکتب می گذرد و تنها 90 دانش آموز در آن مشغول آموزش اند، اما شیوه آموزشی آن الهام گرفته از مواد آموزشی مکاتب بین المللی است که به زبان انگلیسی آموزش ها ارائه می گردد و در عین حال به لحاظ پرورشی نیز یک نسل جدید با الگوهای فرهنگی مدرن و به صورت غیرمستقیم تربیت می شوند.

پاکی محیط، طراحی شفاف و استندرد ویژه یک مکتب، امکانات متناسب گرمایشی و سرمایشی و نظام آموزشی و پرورشی آن ناخودآگاه ذهن را درگیر واقعیت های متناقض اجتماعی موجود در افغانستان می سازد
پاکی محیط، طراحی شفاف و استندرد ویژه یک مکتب، امکانات متناسب گرمایشی و سرمایشی و نظام آموزشی و پرورشی آن ناخودآگاه ذهن را درگیر واقعیت های متناقض اجتماعی موجود در افغانستان می سازد

این شیوه ها را می توان در کلاس های درسی مکتب کاردان مشاهده کرد؛ از آموزش های معمول نصاب موجود تا کلاس های هنری موسیقی، خطاطی و نقاشی و تا آموزش های رباتیک و تکنولوژی. این شیوه ها با تدرس به زبان انگلیسی و معیارهای قبول شده در سطح بین المللی جلوه های متفاوتی است که در این مکتب طراحی و اجرا می گردد.

اراده راسخ

فعالیت نه ماهه این مکتب بین المللی محصول کار دو ساله مطالعاتی و برنامه ریزی یک تیم متخصص و دیدگاه بزرگ یک کارآفرین موفق حوزه آموزش در افغانستان است.

مریم سعادت، مدیر مکتب بین‌المللی کاردان که حدود یک دهه تجربه آموزش و مدیریت آموزشی را دارد، به یاد می آورد که برایش راه اندازی این مکتب غیرممکن و دور از تصور می نمود. اما او از اراده راسخ بیانگذار و رییس عامل مجموعه آموزشی کاردان سخن می گوید؛ اراده ای که این رویا را به واقعیت درخشان تبدیل کرده است.

خانم سعادت در گفتگو با خبرنامه گفت: “زمانی که رویین رحمانی، رییس دانشگاه و مکاتب کاردان در مورد راه‌اندازی چنین مکتبی صحبت کرد، من با تعجب و توام با خنده به این فکر کردم که یک مکتب دیجیتال در افغانستان خیلی جالب است. در صورتی که ما حتی برق 24 ساعته نداریم و پس از آن با لبخند خطاب به آقای رحمانی گفتم در کشوری که ما برق متواتر نداریم چطور می توانیم یک مکتب دیجیتال داشته باشیم. اما استاد گفت که من در این تصمیم جدی هستم و می خواهم این مکتب را راه‌اندازی کنم و این شد که پس از پلان‌های 2 ساله در نهایت این مکتب شروع به کار کرد و اکنون 9 ماه از فعالیت آن می‌گذرد.”

فعالیت نه ماهه این مکتب بین المللی محصول کار دو ساله مطالعاتی و برنامه ریزی یک تیم متخصص و دیدگاه بزرگ یک کارآفرین موفق حوزه آموزش در افغانستان است
فعالیت نه ماهه این مکتب بین المللی محصول کار دو ساله مطالعاتی و برنامه ریزی یک تیم متخصص و دیدگاه بزرگ یک کارآفرین موفق حوزه آموزش در افغانستان است

رویین رحمانی بنیان گذار مجموعه دانشگاه و مکاتب کاردان است. آقای رحمانی از کارآفرینان موفق در عرصه آموزش و پرورش پنداشته می شود که با راه اندازی اولین دانشگاه خصوصی در افغانستان توانسته در زمینه آموزش مدیران و رهبران جوان در عرصه های خصوصی و دولتی نقش برجسته ای داشته باشد. او در دانشگاه خود، با تمرکز بر رشته های تخصصی در زمینه مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی نسل پویایی را برای افغانستان تحویل می دهد.

دیجیتال تمام عیار

مکتب کاردان به صورت گسترده دیجیتال است. دانش آموزان با حضور از ساعت 8 تا 3 در مکتب تمام مواد درسی شان را در تبلیت های ویژه می خوانند. علاوه بر این استادان نیز علاوه بر استفاده از تخته، از تلویزیون های بزرگی که در هر کلاس درسی نصب شده و وصل به انترنت است، برای آموزش استفاده می نمایند.

مهمترین ویژگی این نوع آموزش این است که هر دانش آموز به صورت ناخودآگاه با استفاده از گوگل درایو و حافظه ای ابری یا کلوود برای انجام کارخانگی و تمرین های درسی شان، از همان سن و سال کودکی با فرهنگ پردازش ابری یا کلوود کامپیوتینگ آشنا می شوند.

 مکتب کاردان به صورت گسترده دیجیتال است. دانش آموزان با حضور از ساعت 8 تا 3 در مکتب تمام مواد درسی شان را در تبلیت های ویژه می خوانند
مکتب کاردان به صورت گسترده دیجیتال است. دانش آموزان با حضور از ساعت 8 تا 3 در مکتب تمام مواد درسی شان را در تبلیت های ویژه می خوانند

به گفته مسولان این مکتب، در مرحله فعلی برای 90 دانش آموز، حدود یک صد میگابایت انترنت وجود دارد که آن ها می توانند به صورت زنده همه نیازمندی های تدریسی شان را از انترنت نیز بدست آورند.

نکته جالب تر این که علاوه بر آموزگاران خارجی مکتب، تیم طراح آن در مجموعه کاردان از میان 7 هزار داوطلب بقیه آموزگاران شان را که مسلط به تدریس زبان انگلسی هستند انتخاب کرده اند.

اما این ایده و مدل آموزشی جدید است و به این جهت، مسولان مکتب بین المللی کاردان می گویند که با چالش های نیز در زمینه درک درست خانواده ها از مدل تدریس و چگونگی تاثیرگذاری آن برای دانش آموزان مواجه اند.

خانم سعادت مدیر مکتب در این زمینه گفت: “همه برنامه‌ها برای شرایط تدریسی بهتر یک طرف، این که خانواده‌ها را قانع کنی که این مکتب چقدر می‌تواند مفید باشد کار سختی بود. بعضی از خانواده‌ها فکر می‌کردند که اگر به این مکتب بروند فرزندانشان همیشه با موبایل و تبلت مصروف می باشند، در حالی که اطفال از تبلیت منحیث یک کتاب استفاده می‌کنند. این دانش‌آموزان با یک برنامه ریزی دقیق وقت برای استفاده از تبلیت و کتاب را هم‌‎زمان دارند.”

کتاب‌های تدریسی در این مکتب همه دیجیتال است و برای دریافت کتاب‌های درسی برای هر شاگرد حساب باز می‌شود تا از این طریق کتاب های خود را تهیه کند.

استادان نیز علاوه بر استفاده از تخته، از تلویزیون های بزرگی که در هر کلاس درسی نصب شده و وصل به انترنت است، برای آموزش استفاده می نمایند
استادان نیز علاوه بر استفاده از تخته، از تلویزیون های بزرگی که در هر کلاس درسی نصب شده و وصل به انترنت است، برای آموزش استفاده می نمایند

نگاه آینده

مکتب کاردان ویژه نخبگان طراحی نشده است. مدل مکتب این است که باید در دسترس همه اقشار اجتماعی افغانستان باشد. به این جهت، مدیریت آن با امیدواری زیاد می گوید زمانی کار خود را با 30 دانش آموز شروع کرده بودند و اکنون شمار آن ها، سه برابر شده اند. به این جهت، آنان علاوه بر این که به موفقیت این مکتب امیدوارند، می گویند با تغییر شرایط امنیتی، شاخه های دیگر آن را نیز در شهرهای مختلف  افغانستان آغاز می کنند. علاوه بر این، مکتب بین المللی کاردان 18 بورسیه را به صورت سالانه برای دانش آموزان ممتاز از مقطع متوسطه به بالا اختصاص داده است.

از آن جایی که بسیاری از افغان ها در داخل افغانستان نیاز به آموزش های متفاوت و به روز دارند، همانند امیدواری مسولان این مکتب به نظر می رسد آینده ای درخشانی برای این ابتکار متفاوت و جدید در افغانستان وجود دارد؛ آینده ای که در آن دانش آموزان افغان می توانند تغییر زیربنایی آموزش و پرورش را تجربه کنند.

با همه این ها، اما وقتی از ساختمان بیرون شدم، از خانم سعادت در مورد حوض شن، پرسیدم. او با لبخندی که عمیق‌تر از قبل برچهره‌اش نمایان بود از میزان نیاز به ویتامین دی “D” بدن کودکان صنوف ابتدایی و کودکستان یاد کرد و این که آن ها نمی‌توانند به مقدار لازم در معرض جذب آن از انرژی خورشیدی قرار بگیرند. بنابراین مسئولان مکتب بین المللی کاردان با توجه به این که شن بیشترین ویتامین دی را جذب می‌کند، این حوض را آماده کرده تا کودکان با بازی در آن بتوانند ویتامین دی لازم را جذب کنند. به نظر می رسد این ابتکار همان‌قدر که در ابتدا برای هر فردی سوال برانگیز است، جواب آن نیز به همان اندازه خوشایند می باشد.

الطاف حسین امیری همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *