سفر هیأت دفتر سیاسی طالبان در قطر به مسکو/ روسیه خواستار از سرگیری مذاکرات امریکا و طالبان است

توسطفریدون حسنی

شهریور ۲۳, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

بر اساس گزارش‌ها هیأت دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر به ریاست عباس استانکزی به مسکو رفته است.

رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند که این هیأت طالبان به ریاست شیرمحمد عباس استانکزی روز جمعه(22سنبله) به مسکو رفته و با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفتگو کرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در این مورد به رسانه‌ها گفته است که گفتگوی دو طرف در این دیدار پیرامون آخرین تحولات در رابطه با فرایند صلح افغانستان بوده است.

همزمان با این، گزارش‌های تایید نشده‌ای نیز وجود دارد که هیأت گروه طالبان پس از مسکو به چین سفر می‌کند.

این سفر هیأت سیاسی طالبان در حالی به مسکو صورت گرفته که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا هفته گذشته گفتگوهای صلح این کشور و طالبان در دوحه قطر را پس از 9 دور مذاکرات متوقف کرد.

بر اساس گزارش‌ها و اظهارات نمایندگان طالبان در قطر، دونالد ترامپ آن‌ها را به دنبال توقف مذاکرات صلح، ممنوع‌الخروج کرده بود. با این حال، معلوم نیست این گروه چگونه توانسته از قطر خارج شده، به مسکو و بعد از آن، به بیجینگ سفر کند.

 استقبال سفارت روسیه از ادامه گفتگوهای صلح میان طالبان و امریکا

در همین حال، سفارت روسیه در کابل نیز با ارسال یک اعلامیه به رسانه از تمایل نشان دادن گروه طالبان بر ادامه‌ی گفتگوهای صلح با ایالات متحده‌ امریکا استقبال کرده و گفته است که هیچ بدیلی جز رویکرد سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران افغانستان وجود ندارد.

سفارت روسیه در کابل از طالبان و امریکا خواسته است تا به زودترین فرصت گفتگوهای صلح را از سر گیرند و یک تواقفنامه صلح امضا کنند.

این سفارت با بیان این‌که برای تامین صلح در افغانستان، خروج نیروهای خارجی یک شرط انکارناپذیر است، ابراز امیدواری کرده است که توقف کنونی روند صلح، تلاش‌های طولانی‌مدت و پیشرفت‌های امریکا و طالبان در دوحه قطر را تضعیف نکند.

 واکنش حکومت افغانستان در سفر طالبان به مسکو

در واکنش به سفر هیأت طالبان به مسکو، صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهور غنی نیز در توییتراش نگاشته است: “طالبان این‌بار از مسکو صدا بلند کردند و می‌گویند که به افغان‌کشی ادامه می‌دهیم”.

صدیقی تاکید کرده است: “نیروهای امنیتی کشور منتظر اند تا آقای ستانکزی و هم‌قطارانش چه وقت از قطر و مسکو برای جنگ وارد افغانستان می‌شوند؟”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *