جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

تصویر مبهم امنیت سمنگان؛ آیا انتخابات سراسری و شفاف در این ولایت برگزار خواهد شد؟

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

تا پایان کارزارهای انتخاباتی فقط 19 روز باقی مانده است اما حضور کمرنگ نامزدان این دوره انتخابات در سمنگان نیز محسوس است. با توجه به دیگر ولایات هنوز از 17 نامزد انتخاباتی فقط 2 یا سه نفر در ولایات مختلف عکس‌ها و پوسترهای دیواری و یا فعال کردن دفاتر کمپاینی را روی دست گرفته‌اند.

کمیسیون انتخابات محلی سمنگان نیز با اشاره به این موضوع از کمرنگ بودن کارزارهای انتخاباتی صحبت می کند.

این انتخابات که نسبت به انتخابات پارلمانی با کاندیدای کمتری برگزار می‌شود فضای انتخاباتی جدی که انتظار می‌رفت کاندیداها ایجاد کند، را ندارد.

این مسئله تا حدی پررنگ است که به باور عده‌یی از فعالین مدنی و اعضای شوراهای ولایتی سمنان که با خبرنامه صحبت کرده باعث ایجاد شک و تردید نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در میان شهروندان سمنگانی شده است.

ولی برای کمیسیون‌های انتخاباتی تفاوت بزرگی که در این دور انتخابات ریاست جمهوری پدید آمده تجربه‌یی است که این مسئولین در جریان انتخابات پارلمانی کسب کرده‌اند.

کارمندان کمیسیون‌های انتخاباتی ولایات به خصوص سمنگان در دوره گذشته انتخابات پارلمانی در کنار چالش‌های امنیتی به مشکلاتی از قبل لیست نامنظم رای‌دهندگان، طرز استفاده از دستگاه‌های بایومتریک و یا دستگاه‌های بایومتریک خراب مواجه بودند که این بار با تجربه گذشته سعی دارند انتخابات با شفافیت و برنامه منظم‌تری در این ولایت به پیش برده شود.

کارمندان کمیسیون‌های انتخاباتی ولایات به خصوص سمنگان در دوره گذشته انتخابات پارلمانی در کنار چالش‌های امنیتی به مشکلاتی از قبل لیست نامنظم رای‌دهندگان، طرز استفاده از دستگاه‌های بایومتریک و یا دستگاه‌های بایومتریک خراب مواجه بودند
کارمندان کمیسیون‌های انتخاباتی ولایات به خصوص سمنگان در دوره گذشته انتخابات پارلمانی در کنار چالش‌های امنیتی به مشکلاتی از قبل لیست نامنظم رای‌دهندگان، طرز استفاده از دستگاه‌های بایومتریک و یا دستگاه‌های بایومتریک خراب مواجه بودند

99 مرکز فعال در سمنگان

کمیسیون مستقل انتخابات محلی ولایت سمنگان با در نظرداشت برنامه پلان شده قبلی، آمادگی‌ خود را برای برگزاری انتخابات در 6 میزان اعلام کرده است.

این کمیسیون با استخدام مبلغین آگاهی عامه، آمرین و کارمندان اداری خود در حال تکمیل برنامه آموزش‌دهی و آگاهی‌دهی عامه از پروسه انتخابات در سراسر ولایت سمنگان می‌باشد.

همچنان اکنون مواد حساس انتخاباتی مورد نیاز این ولایت نیز از کمیسیون مرکزی بسته بندی شده و در روزهای نزدیک به این ولایت می‌رسد.

کمیسیون مستقل انتخابات 115 مرکز را در سمنگان تثبیت کرده بود که از آن جمله 16 مرکز آن مسدود می‌باشد و 99 مرکز تا کنون آماده برای رای‌دهندگان در روز انتخابات است.

این در حالی است که صفت‌الله سمنگانی، عضو شورای ولایتی سمنگان در مورد مراکز انتخاباتی به خبرنامه گفت: “در این ولایت 115 مرکز تثبیت شده اما در 36 مرکز حضور فیزیکی مخالفین مسلح دیده می‌شود، همچنان 6 مرکز با تهدید بلند رو به رو است و 7 مرکز با تهدیدات متوسط و تنها 66 مرکز وضعیت نورمال دارد که معلوم نیست تا روز انتخابات چه تغییرات دیگری در این زمینه ایجاد شود.”

همچنان در انتخابات پارلمانی نیز از 115 مرکز فقط 99 مرکز برای برگزاری انتخابات ولسی‌جرگه دارای شرایط برگزاری انتخابات بود که در روز انتخابات تنها 92 مرکز آن باز و 7 مرکز دیگر نیز به دلایل متفاوت از جمله مسائل امنیتی مسدود ماند.

صفت‌الله سمنگانی، عضو شورای ولایتی سمنگان
صفت‌الله سمنگانی، عضو شورای ولایتی سمنگان

محمدصدیق عزیزی، سخنگوی والی ولایت سمنگان به خبرنامه از حضور پررنگ مردم در انتخابت پارلمانی سخن زد و گفت که امیدوار است در این دور انتخابات نیز مردم شرکت داشته باشند.

بیشترین مراکز رای‌دهی ولایت سمنگان در ایبک، مرکز این ولایت، ولسوالی دره صوف بالا و روی دوآب که بیشترین جمعیت را دارد قرار دارد.

2 هزار کارمند موقت

کمیسیون انتخابات سمنگان اکنون با 17 مبلغ، و 36 آمر و کارمند اداری در هفت ولسوالی این ولایت مشغول به کار هستند.

اکنون این ولایت با 140 هزار واجد شرایط رای‌دهی آماده است تا در روز انتخابات در پای صندوق های رای‌دهی حاضر شود.

پروسه استخدام کارمندان موقت این ولایت نیز مطابق به تعداد محلات رای‌دهی آن که به بیش از 400 محل می‌رسد و باید در حل محل 5 نفر حاضر باشند نزدیک به 2 هزار کارمند نیاز دارد.

همچنان باید گفت که برای انتخابات ریاست جمهوری ولایت سمنگان 60 تا 70 دستگاه بایومتریک و همچنان چندین دستگاه احتیاطی بایومتریک در نظر گرفته شده است.

در دوره ثبت نام‌های تقویتی نیز این ولایت توانسته 6 هزار نفر دیگر را ثبت نام نمایند. در انتخابات پارلمانی سال گذشته، انتظار می رفت 140 هزار نفر رای دهند اما به دلیل ناامنی در بعضی مناطق شماری از شهروندان سمنگانی از روند رای دهی محروم ماندند.

سمنگان در انتخابات پارلمانی نیز در ولسوالی دره صوف پایین و تعدادی از قریه‌جات آن که به دست طالبان بود با مشکل مواجه بود که وضعیت امنیتی آن نسبت به روی دوآب وخامت بیشتری داشت.

اکنون نیز این ولسوالی فقط در دره صوف پایین و به صورت نسبی در روی دوآب با تهدیدات امنیتی رو به رو می‌باشد.

تهدیدات امنیتی بلند در دره صوف پایین

با توجه به موقعیت جغرافیایی ولایت سمنگان، این ولایت هم‌جوار ولایاتی است که از لحاظ امنیتی ثبات نداشته و هر روز در آن جنگ و درگیری مشاهده می‌شود. بغلان، قندز، سرپل و بعضی از نقاط بلخ ولایاتی است که با چالش امنیتی رو به رو می‌باشد و در همسایگی سمنگان قرار دارند.

سخنگوی والی سمنگان در این زمینه گفت که: “با این که ولایت سمنگان با مشکلات امنیتی رو به رو است اما 6 ولسوالی همه به دست دولت بود و فقط تعدادی از قریه‌های دور آن با تهدیدات امنیتی بالا رو به رو می‌باشد.”

با این وجود اما محمدعالم نوایی مربی آگاهی‌دهی عامه و مسئول گزارش‌دهی به رسانه‌ها به خبرنامه گفت: “مردم سمنگان از تهدیدات امنیتی رنج می‌برند، ولسوالی دره صوف پایین با تهدیدات امنیتی بلند و ولسوالی روی دوآب با تهدیدات نسبتا خوب رو به رو است و این باعث می‌شود که نتوانیم به صورت قطع از فعال بودن 99 مرکز در روز انتخابات و یا اشتراک همه واجدین شرایط در این ولایت صحبت کنیم.”

سخنگوی والی سمنگان می گوید: با این که ولایت سمنگان با مشکلات امنیتی رو به رو است اما 6 ولسوالی همه به دست دولت بود و فقط تعدادی از قریه‌های دور آن با تهدیدات امنیتی بالا رو به رو می‌باشد
سخنگوی والی سمنگان می گوید: با این که ولایت سمنگان با مشکلات امنیتی رو به رو است اما 6 ولسوالی همه به دست دولت بود و فقط تعدادی از قریه‌های دور آن با تهدیدات امنیتی بالا رو به رو می‌باشد

این در حالی است که عبدالمنیر رحیمی، سخنگوی پولیس این ولایت در گفته‌های خود وضعیت وخیم امنیتی دره صوف را تایید می نماید و وضعیت ولسوالی‌های دیگر این ولایت را از لحاظ امنیتی خوب توصیف می کند.

آقای رحیمی یادآور شد که نیروهای امنیتی موظف در این ولایت در دره صوف پایین نیز تا زمان انتخابات شرایط امنیتی را بهبود می بخشند تا مردم به پای صندوق‌های رای حاضر شده و در روند انتخابات سهیم شوند.

او گفت: “اکنون سعی می‌شود در این ولسوالی سایت های انتخاباتی توسط نیروهای امنیتی کنترول شود و نیروی امنیتی و کمکی به این ولسوالی اعزام شده است که ما برای برگزاری انتخابات از تمام نیرو و ظرفیت خود استفاده می‌کنیم.”

آنچه برای انتخابات سمنگان چالش زا است

با توجه به وضعیت فوق نجیب‌الله دانش، فعال مدنی این ولایت به خبرنامه گفت: “با این که آمادگی‌های زیادی در این بخش گرفته شده است اما هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست. موضوع امنیت تمام برنامه‌ها را مختل می‌کند، مواد حساس از کابل انتقال داده شده و اکنون در مسیر راه متوقف شده است و امکان این که به اسرع وقت به دست کارمندان کمیسیون نرسد وجود دارد. از سویی نیز هیچ کاندیدی به این ولایت سفر نکرده و فقط 6 دفتر کمپایی که از تیم دولت ساز فعال می‌باشد و یک دفتر هم از ثبات و همگرایی.”

این بار اما مسئولین ولایت سمنگان تفاوت‌های زیادی را با انتخابات پارلمانی می‌بینند. افزایش حملات انتحاری، بی‌باوری شهروندان در وضعیتی که کمپاین های انتخاباتی سرد می باشد و صلح سایه سنگین روی انتخابات، همگی چالش های اند که امیدها برای برگزاری انتخابات شفاف را کمرنگ ساخته است.

اما عبدالمنیر رحیمی، سخنگوی پولیس این ولایت از تلاش ها برای تامین امنیت سمنگان اطیمنان می دهد و می گوید که سعی دارند از تمام ظرفیت‌های خود برای تامین امنیت مراکز رای‌دهی استفاده کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان