جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

سفیران سابق آمریکا: خروج کامل نیروهای امریکا از افغانستان می‌تواند به یک جنگ داخلی منجر شود

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

در حالی که ایالات متحده به دنبال دستیابی به یک توافق نهایی با طالبان است، اکثر سفیران آمریکا در افغانستان از زمان حذف دولت طالبان، رویکرد ایالات متحده در مذاکره برای خروج نیروهای این کشور را محکوم کرده و هشدار داده‌اند که این رویکرد خطر بازگشت به یک “جنگ داخلی” را دارد.

پس از اعلام پیش‌نویس توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان، 9 سفیر پیشین امریکا در افغانستان از جمله معاون پیشین وزیر امورخارجه این کشور گفتند که از مذاکرات صلح در افغانستان حمایت می‌کنند و نامه‌ای سرگشاده برای بیان استدلال‌های خود نوشتند.

با این وجود، آن‌ها هشدار دادند که رویکرد خطرات فعلی خشونت و ناامنی بیشتری در افغانستان ایجاد می‌کند، زیرا مذاکره‌کنندگان دولت افغانستان را از بحث و گفتگو خارج کرده و قصد خروج نیروهای آمریکایی را قبل از انعقاد توافق‌نامه صلح را برنامه‌ریزی کرده‌اند.

در این نامه سرگشاده که توسط شورای آتلانتیک منتشر شده، نگاشته شده است: “ما اعتقاد داریم که امنیت و ارزش‌های ایالات متحده از جمله پشتیبانی از زنان، مستلزم آن است که پس از یک صلح واقعی، نیروهای نظامی از افغانستان خارج شوند.”

در این نامه به این پیشنهاد هشدار داده شده که در صورت توافق طالبان با ایالات متحده، انتخابات افغانستان به تأخیر برود.

سفیران آمریکایی نوشته‌اند: “افغان‌ها شایسته این هستند که دولت خود را تعیین کنند و چه کسی نماینده آن‌ها در مذاکرات صلح خواهد بود. برای این اتفاق، یک استدلال جدی وجود دارد که انتخابات ریاست جمهوری که برای ماه سپتامبر برنامه‌ریزی شده، باید به پیش برود.”

امضاکنندگان این نامه سرگشاده، سابقه حضور در سفارت ایالات متحده در کابل را در طی دو دهه داشته‌اند. آن‌ها همچنین جان نگروپونته، معاون پیشین وزیر امورخارجه امریکا را در این نامه خود شامل ساختند.

این سفیران اظهار نمودند، این تصمیم طالبان که از صحبت با مقام‌های افغانستان امتناع ورزیده و آن‌ها را “عروسک” خطاب کردند، برای دولت افغانستان غیرمنطقی و توهین‌آمیز بوده است؛ “ایالات متحده چه بخواهد یا نخواهد، برخی از نیروها را در آن‌جا خواهد داشت. ما نباید با بیرون نگه داشتن مقامات افغان از مذاکرات، دولت قانونی افغانستان را زیر پا بگذاریم.”

پیش‌نویس توافق‌نامه صلح با طالبان، چگونگی اداره افغانستان را پس از رفتن سربازان آمریکایی تعریف نمی‌کند. منتقدین می‌گویند که این وضعیت می‌تواند زمینه را برای یک جنگ داخلی شدید ایجاد کند.

مهم تر از همه، سفیران پیشین امریکا در افغانستان در این نامه سرگشاده اضافه کردند: “نتیجه‌ای بدتر از وضع موجود وجود دارد. یعنی بازگشت کلی به جنگ داخلی افغانستان؛ به همان اندازه که این کشور در جنگ با روس‌ها تخریب شد. اگر ما حمایت خود را از دولت افغانستان قطع کنیم، می‌تواند منجر به شکست ما در مذاکرات شود.”

سرانجام این سفیران یادآور شدند: “اگر دولت افغانستان اعلام بدارد، تمام کسانی که خاطرات بدی از دوره طالبان دارند، به جنگیدن روی خواهند آورد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان