جزییات توافقنامه آمریکا و طالبان؛ 4 نکته از گفتگوی زلمی خلیلزاد با طلوع نیوز

توسطفضل الرحمن

شهریور ۱۲, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان بعد از آخرین دور مذاکره با طالبان در قطر روز دوشنبه (11 سنبله) به کابل آمد تا با رهبران حکومت وحدت ملی و شماری از سیاسیون در مورد توافقاتش با طالبان دیدار کند.

خلیل زاد در مصاحبه ای با طلوع‌نیوز گفته است که هیأت آمریکایی با طالبان به توافق نهایی رسیده‌اند ولی این توافقنامه برای اجرایی شدن باید از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تایید شود.

خلیلزاد جزئیات مربوط به توافقنامه را با رییس جمهور اشرف غنی به اشتراک گذاشته، اما نسخه ای از سندی را که می تواند طولانی ترین مداخله نظامی آمریکا در خارج از کشور به پایان برساند را به وی نداده است.

از زمان گرفتن مسوولیت گفتگوهای صلح، خلیلزاد 9 دوره مذاکره با طالبان را برگزار کرده که بر چهار موضوع اساسی متمرکز شده است؛ خروج نیروهای آمریکایی، تضمین ضد تروریسم، آتش بس و مذاکرات درون افغانستان.

توافق بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

آقای خلیل زاد در مصاحبه خود گفت که در رابطه به مبارزه با تروریزم و خروج نیروها از افغانستان با طالبان برای فعلا در روی کاغذ به تفاهم رسیده اند.

به گفته او، اگر شرایط مطابق توافقات صورت گرفته در توافقنامه به پیش برود، نیروهای امریکایی پنج پایگاه شان را در 135 روز ترک خواهند کرد.

وی توضیح داد که واشنگتن پایگاه ها را از دولت افغانستان اجاره گرفته و خشونت ها در مناطقی که نیروهای آمریکایی از آنجا خارج می شوند بطور قابل توجهی کاهش می یابد.

این دیپلمات افغان-امریکایی خاطر نشان کرد که خروج آمریکا از این پنج پایگاه تا حدودی به وضعیت امنیتی و کاهش قابل توجه خشونت در آن مناطق بستگی دارد، اما وی افزود که او “نمی تواند آنرا آتش بس بنامد، زیرا توافق شده است که کلمه آتش بس متعلق به مذاکرات صلح در داخل افغانستان است.”

آقای خلیل‌زاد می‌افزاید که بربنیاد توافق صلح امریکا با طالبان، ازمیان چهارده هزار نظامی امریکایی پنج هزار درمرحله نخست ازپنج پایگاه درافغانستان بیرون خواهند شد.

کاهش خشونت ها

نماینده ویژه امریکا اظهار داشت که طالبان خشونت‌ها را درگام نخست در ولایت‌های کابل وپروان کاهش خواهند داد.

در مرحله اول، خلیلزاد گفت که کابل و ولایت همجوار آن پروان، که میدان هوایی بگرام در آنجا مستقر است، شاهد کاهش خشونت خواهد بود.

خلیلزاد گفته که او دروازه گفتگو را میان دولت افغانستان و طالبان باز کرده و این روند در مرحله انتقال از گفتگوی امریکا با طالبان به گفتگوی حکومت با طالبان، می باشد.

وی گفت: متن توافق نامه تا زمانی که ترامپ سرنوشت آن را تعیین نکند، عمومی نخواهد شد.

خط سرخ برای آمریکا

فرستاده ویژه ایالات متحده تاکید می ورزد که برگشت امارت اسلامی با زور خط سرخ است.

وی گفت ” اگر گروه طالبان سعی در بازگشت به قدرت از طریق ابزارهای نظامی پس از توافق نامه صلح افغانستان داشته باشد، قابل قبول نخواهد بود و یک خط سرخ برای ” ایالات متحده” خواهد بود.”

خلیلزاد یاد آور شد که هنوز مذاکرات بین مذاکره کنندگان ایالات متحده و طالبان در مورد این که کجا و چه زمان به امضای توافق نامه صلح منعقد خواهد شد، ادامه دارد.

او افزود که امریکا تنها طرفدار حکومتی در افغانستان است که مطابق مذاکره و گفتمان به وجود آید و روی کار آمدن نظام “امارت اسلامی” مورد قبول واشنگتن نیست.

هنوز جزئیات زیادی در مورد این توافق روشن نشده است، از جمله وضعیتی که باید به طالبان داده شود، که عنوان دلخواه آنان این است که به نام امارات اسلامی افغانستان شناخته شوند.

مذاکرات خلیلزاد با طالبان باعث شده است که دولت افغانستان، با شک و تردید به این مذاکرات بنگرد. طالبان شفاف ساخته بودند که آنها فقط پس از نهایی شدن خروج نیروهای نظامی آمریکا، مذاکره برای آتش بس و حل و فصل سیاسی با دولت افغانستان و دیگر نیروهای سیاسی افغانستان را آغاز می کنند.

واکنش افغانستان

خلیلزاد در مورد واکنش رهبران حکومت نسبت به متن توافقنامه چیزی نگفت؛ اما تاکید کرد که این توافقنامه امریکا و طالبان است نه توافقنامه حکومت افغانستان با طالبان؛ بناً نمی‌تواند اظهار نظر کند که آیا این متن مورد استقبال رهبران حکومت است یا نه.

گزارش‌های وجود دارد که امریکا تلاش دارد تا مانع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شود؛ زیرا این کشور به صلح اولویت می‌دهد.

آقای خلیلزاد در این مورد گفت که نمی‌خواهد بگوید که انتخابات برگزار نشود، ولی تامین صلح در افغانستان اولویت امریکا است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *