در آستانه ماه محرم؛ سوال بزرگ امنیت و بیم و امید نسبت به عاشورای امسال

توسطفروزان نظری

شهریور ۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

در جاده منتهی به دشت برچی، در چهارراهی شهید مزاری ناحیه شش غرب کابل، غرفه‌های پر از پرچم دیده می‌شود. صدای نوحه خبر از رسیدن ماه محرم می‌دهد.

اما چیزی که برای مردم در این ماه نگران کننده است، ترس از وقوع حوادث خونبار بر عزاداران در پایتخت و شهرهای دیگر افغانستان است.

سال‌های اخیر مراسم مذهبی شیعیان به خصوص هزاره‌ها در جای جای کشور مورد هدف قرار گرفته است.

هدف قرار گرفتن زیارت ابوالفضل اولین حمله تروریستی بود که جان ده‌‎ها تن را گرفت. حملات دیگری نیز بر مساجد و مراسم های مذهبی رخ داد.

اما سال گذشته این مراسم در کمال آرامش و بدون هیچ اتفاقی برگزار شد.

تلاش برای برگزاری امنیت ماه محرم

بعد از حملات گسترده بالای مساجد، مکان های آموزشی و حتی صالون عروسی، شهروندان با همکاری وزارت داخله امنیت مساجد را تامین می‌کنند. در روزهای عادی که در مساجد مراسم فاتحه نیز در جریان باشد امنیت جزء از دغدغه های اصلی می باشد.

سال‌های اخیر مراسم مذهبی شیعیان به خصوص هزاره‌ها در جای جای کشور مورد هدف قرار گرفته است
سال‌های اخیر مراسم مذهبی شیعیان به خصوص هزاره‌ها در جای جای کشور مورد هدف قرار گرفته است

امسال اما تیم امنیتی کابل که شامل ریاست امنیت ملی، فرقه 111 کابل و قوماندانی امنیه کابل است، امنیت مساجد، تکیه خانه ها و ساحات شیعه نشین را خواهد گرفت و قرار است امنیت روز عاشورا را به طور جدی تامین نمایند.

تدابیر امنیتی که برای روز استقلال افغانستان(28 اسد) گرفته بودند این تدابیر امنیتی هنوز هم جریان دارد و تامین امنیت روز عاشورا در همین پلان امنیتی جا داده شده است.

به گفته‌ی پولیس کابل تمام ساحات تحت پوشش کشفی و استخباراتی است و تدابیر امنیتی برای روز عاشورا آغاز شده است. مقامات در پولیس کابل می گویند که نقاط آسیب رسان پاکسازی شده و مناطق که آسیب پذیر است تحت کنترول قرار دارد.

فردوس فرامرز سخنگوی پولیس کابل در مصاحبه به خبرنامه گفت: “ما برای تمام حوزه ها دستور داده ایم تا تدابیر در روز عاشورا به وجه احسن گرفته شود و نیز تمام نقاط کابل را آسیب شناسی کردیم که کدام مناطق آسیب پذیر و آسیب رسان است.”

پلان امنیتی برای ماه محرم

آقای فرامرز در مورد امنیت مناطق آسیب پذیر تاکید کرد و گفت: “مناطق آسیب پذیر مناطقی است که بیشتر شیعه نشین است و در آنجا مساجد و تکیه خانه ها می‌باشد و ما این مناطق را تحت کنترول داریم و مناطقی که آسیب رسان بودند مناطقی است که  حساس و غیر پلانی باشد که مطابق به پلان شهرداری ایجاد نشده باشد، را تلاشی کردیم.”

به گفته‌ی پولیس کابل 60 درصد از ساحات آسیب رسان تلاشی شده و 40 درصد دیگر در روزهای آینده تا روز عاشورا متلاشی خواهد شد.

این در حالی است که چندی پیش مقامات وزارت داخله با اعضای کمیته برگزاری مراسم عاشورا دیدار کرده و روی موضوع امنیت روز عاشورا گفتگو کردند.

فردوس فرامرز سخنگوی پولیس کابل
فردوس فرامرز سخنگوی پولیس کابل

مروه امینی معاون سخنگوی وزارت امور داخله در مصاحبه به خبرنامه گفت: “وزارت امور داخله هدایت داده است که برای حفظ مناطقی که در آن مراسم عاشورا برگزار می شود تدابیر بگیرند. در روزهای عادی یک تعداد سربازان برای نگهداری مساجد می باشد و وزارت داخله تعداد افسرهای خود را در روز عاشورا افزایش می‌دهد چون در روز عاشورا تعداد زیادی از مردم در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند.”

پولیس کابل از شهروندان کابلی خواسته است تا در صورت دیدن اشخاص و وسایل مشکوک به پولیس کابل اطلاع داده و همکاری های لازم را با آنان انجام دهند.

حضور مردم

سال های قبل مردم در مراسم عزاداری روز عاشورا حضور گسترده داشتند اما به دلیل ناامنی و تهدیدات شدید امنیتی در روز عاشورا سال گذشته حضور مردم پررنگ نبود اما امنیت مراسم ها در این سال تامین شده بود. انتظار می رود که در سال جاری حضور مردم نسبت به سال گذشته پررنگ تر خواهد بود.

نور علی احمدی باشنده غرب کابل در مصاحبه با خبرنامه گفت: “امسال در مراسم روز عاشورا اشتراک می‌کنم زیرا بالای هموطنان خود باور دارم که امنیت مساجد را برقرار می‌کنند و دست تروریستان را کوتاه می‌کنند و انشاالله که در روز عاشورا حادثه ای رخ نمی‌دهد زیرا به خداوند ایمان و به مردم خود باور دارم.”

محرم در سال گذشته

امنیت ماه محرم در سال گذشته برای شیعیان افغانستان نسبت به سال های بهتر تامین شده بود. به باور بسیاری ها سهم گیری فعال مردم باعث شد تا برگزاری مراسم عزاداری بدون انتحار و انفجار انجام شود.

حملات انتحاری بالای شیعیان افغانستان از هشت سال به اینسو آغاز شده اما در این سال ها افزایش یافته است. مسوولیت این حملات را بیشتر داعش به عهده می‌گیرد. برای اولین بار در سال 1390 برگزاری مراسم عزاداری در زیارت ابوالفضل در کابل آماج حمله تروریستی قرار گرفت که در این حمله 58 نفر کشته و بیشتر از 160 نفر زخمی شدند. اما سال گذشته حضور شهروندان در تامین امنیت این مراسم برجسته و جدی بود.

 امنیت ماه محرم در سال گذشته برای شیعیان افغانستان نسبت به سال های بهتر تامین شده بود
امنیت ماه محرم در سال گذشته برای شیعیان افغانستان نسبت به سال های بهتر تامین شده بود

سال گذشته، حکومت افغانستان برای مشروعیت دادن افرادی که امنیت مردم را تامین می‌کنند، کمیسیونی را به نام “کمیسیون عالی هماهنگی امنیتی مراسم دینی” ایجاد کرده بود.

مردم از چهارده ناحیه در این کمیسیون نماینده و در کابل چهار زون دارد و نیز در 14 ولایت شیعه نشین افغانستان این کمیسیون نمایندگی داشت.

488 مسجد و تکیه خانه در کابل

سال گذشته این کمیسیون مسوولیت هماهنگی امنیتی 488 مسجد و تکیه خانه های شهر کابل را بر عهده داشت و برای سربازان در مساجد از طرف این کمیسیون سلاح توزیع شده بود.

پلان امنیتی که سال گذشته در روز عاشورا برای تامین امنیت مردم غرب کابل گرفته شده بود شامل سه کمربند امنیتی بود. کمربند اول شامل اطراف شهر کابل، کمربند دوم اطراف مناطق شیعه‌نشین و کمربند سوم اطراف مساجد و محل‌‎های تجمع مردم را در بر می‌گرفت.

احمد علی ناصری ملای مسجد و رییس هیات امنای مسجد رسول اکرم در غرب کابل در مصاحبه با خبرنامه گفت: “هنوز هم مردم برای تامین امنیت با وزارت داخله همکار است و در هر مسجد 5 پولیس از طرف وزارت داخله می‌باشد و قرار است در مراسم عزاداری در روز عاشورا جوانان با پولیس همکار باشد.”

این در حالی است که بیم از حملات تروریستی در جریان برگزاری مراسم عاشورا در سال جاری وجود دارد و بسیاری از شهروندان خواهان توجه جدی ساختار امنیتی افغانستان برای تامین امنیت این مراسم در روزهای آینده می باشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *