جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری در بامیان؛ 220 مرکز فعال، اطیمنان از آمادگی جدی اما شک و تردید گسترده شهروندان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

تا 6 میزان روز برگزاری انتخابات فقط 30 روز دیگر باقی مانده است. نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز 28 روز دیگر فرصت دارند تا از مدت زمان کارزارهای انتخاباتی خود استفاده کنند.

هرچند در مدت تعیین شده برای کارزارهای انتخاباتی تیم‌های نامزدان انتخاباتی در چندین ولایت گردهمایی‌هایی داشته‌اند اما کمپین‌های این دوره انتخابات ریاست جمهوری بازار کم‌رنگی دارد.

بیلبوردها و عکس‌های نامزدان انتخابات در جای جای شهر کابل دیده می‌شود.

با چشم‌دید ولایت کابل می‌توان گفت در دیگر شهرها نیز گردهمایی‌های کمی برگزار شده و هنوز کاندیدای این دوره انتخابات به سایر ولایات سفر نکرده‌اند.

بامیان از جمله ولایات مرکزی کشور است که هنوز هیچ نامزد انتخاباتی دیدار مستقیمی با مردم در آن نداشته است.

بامیان و انتخابات ریاست جمهوری

بامیان که در انتخابات ولسی جرگه نیز با مشکلات کمتر انتخاباتی رو به رو بود اکنون نیز جز ولایاتی است که در آن چالش‌های کمتری به چشم می‌خورد.

ولایت مرکزی بامیان از جمله ولایتی است که در آن پس از بررسی امنیتی، معلوم شده که از 220 مرکز تعیین شده برای روز انتخابات، همه این مراکز باز می‌باشد.

بامیان که در انتخابات ولسی جرگه نیز با مشکلات کمتر انتخاباتی رو به رو بود اکنون نیز جز ولایاتی است که در آن چالش‌های کمتری به چشم می‌خورد
بامیان که در انتخابات ولسی جرگه نیز با مشکلات کمتر انتخاباتی رو به رو بود اکنون نیز جز ولایاتی است که در آن چالش‌های کمتری به چشم می‌خورد

با این که مسئولین محلی این ولایت از آماد‌گی کامل برای روز انتخابات حرف می‌زنند اما میزان کارزارهای انتخاباتی در این ولایت کمرنگ است و تنها عکس‌هایی از تیم‌های دولت ساز و ثبات و همگرایی به چشم می‌خورد.

هنوز هیچ نامزد انتخاباتی به صورت رسمی گردهمایی نداشته است.

میزان افراد واجد شرایط رای‌دهی بیشتر از 172 هزار نفر می‌رسد که تا کنون دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات روی آن کار می‌کند.

این آمار پس از آن ثبت شده که در انتخابات پارلمانی میزان رای‌دهندگان این ولایت به 167 هزار و 320 نفر می‌رسید و در این دور پس از ثبت نام تقویتی در این ولایت 5511 نفر دیگر نیز ثبت نام کرده اند.

آمادگی‌های انتخاباتی

اکنون این ولایت با 220 مرکز رای دهی و 649 محل آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 6 میزان می‌باشد.

مراکز تعیین شده به دلیل پوشش موارد تخنیکی ایجاد شده و محلات رای دهی نفوس یک منطقه را پوشش می‌دهد.

بیشترین مراکز رای دهی در ولسوالی‌های ورس، پنجاب، یک اولنگ و مرکز ولایت قرار دارد.

در مرکز ولایت بامیان 32 مرکز رای دهی، در ورس 57 مرکز، در پنجاب 34 مرکز و در یکاولنگ نمبر یک 22 مرکز رای دهی وجود دارد.

به گفته مسئولین کمیسیون انتخابات ولایت بامیان، مواد آموزشی مطابق به پلان عملیاتی کمیسیون مرکزی به این ولایت می‌رسد.

کمیسیون انتخاباتی ولایت بامیان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این ولایت نزدیک به 4390 کارمند موقت نیاز دارد
کمیسیون انتخاباتی ولایت بامیان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این ولایت نزدیک به 4390 کارمند موقت نیاز دارد

مطابق برنامه کمیسیون بسته بندی مواد انتخاباتی در 14 سنبله شروع و به تاریخ 15 و16 انتقال داده می‌شود تا در تاریخ 17 سنبله به دست کارمندان کمیسیون انتخاباتی بامیان برسد.

کمیسیون انتخاباتی ولایت بامیان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این ولایت نزدیک به 4390 کارمند موقت نیاز دارد.

آمرین و مامورین این کمیسیون اکنون منتظر رسیدن مواد انتخاباتی هستند تا پس از آموزش به مراکز رفته و پروسه استخدام کارمندان موقت را انجام دهند.

روند استخدام کارمندان موقت در 19 ماه سنبه در این ولایت شروع خواهد شد.

مراکز رای‌دهی دور از دسترس

مراکز رای دهی ولایت بامیان همان طور که 649 محل رای دهی دارند به همان تعداد نیز دستگاه بایومتریک در نظر گرفته شده است که برای احتیاط 10 درصد دیگر به این دستگاه نیز اضافه می شود تا در صورت ایجاد مشکل از آن ها استفاده کنند.

این مراکز که از سال 1396 به اساس پلان از قبل تعیین شده انتخاب شده بر اساس فاصله و آمار مساحت جغرافیایی سنجش گردیده است.

عبدالرحمن احمدی، سخنگوی والی بامیان در گفتگو به خبرنامه گفت: “با این که وضعیت امنیتی در این ولایت خوب است و کمیسیون نیز وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد اما مشکلی که می‌توان از آن یادآور شد دور از دسترس بودن محلات و مراکز رای دهی می‌باشد به این دلیل که بیشتر مراکز رای دهی با معیار نفوس ایجاد می‌شود اما در مناطق مرکزی خصوصا بامیان خانواده‌ها به صورت پراکنده زندگی می‌کنند و در کوه‌پایه‌ها هستند که رسیدن به مراکز رای دهی برای آنان ایجاد مشکل می‌کند.”

در ارتباط به این موضوع اما محمد قاسم قسیم، رئیس کمیسیون انتخاباتی ولایت بامیان به خبرنامه گفت:” آخرین ارزیابی مراکز رای دهی و متوازن سازی آنها درسطح کشور در سال 1396 صورت گرفته و مطابق پلان از قبل تعیین شده و معیار آخرین رای دهنده که می‌خواهد رای بدهد باید 5 یا 6 کیلومتر بیشتر دور نباشد که خوشبختانه این معیار در بامیان تطبیق شده است ولی نکته‌یی که باید یادآور شد تعداد مراکز رای دهی در مناطق پنجاب و ورس است که برای خانم‌ها دورتر واقع شده است اما ما تلاش می‌کنیم با همکاری کمیسیون انتخاباتی این مراکز را انتقال دهیم و نزدیکتر بسازیم.”

عبدالرحمن احمدی، سخنگوی والی بامیان
عبدالرحمن احمدی، سخنگوی والی بامیان

تفاوت انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری

مسئولین محلی از میزان تفاوت انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در ولایت بامیان گفته‌اند که این ولایت همچنان که در روز انتخابات پارلمانی حضور داشتند در این انتخابات نیز حاضر خواهند بود اما این حضور به تشویق و تبلیغ رای دادن به مردم و میزان کمپاین‌های کاندیدا بستگی دارد.

این مسئولین به این باور‌اند که در انتخابات ولسی جرگه و شورای ولایتی مردم می‌توانند با نامزدان به صورت رو در رو و نزدیکتر صحبت کنند و بیشتر ترغیب می‌شوند تا به پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

آقای احمدی گفت: “اگر رقابت نامزدان جدی بوده و مردم بیشتر تشویق شوند تا به پای صندوق‌های رای دهی بروند مسلما این بار هم ما شاهد حضور پررنگ مردم خواهیم بود. زیرا سال گذشته به دلیل هوای سرد و دیگر مشکلات طبیعی مردم به خصوص از ولسوالی پنجاب و ورس نتوانستند برای رای دهی حاضر شوند اما اکنون زمان مناسبی است و اگر مردم ترغیب شوند حتما رای خواهند داد.”

آقای قسیم نیز از تفاوت انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری به خبرنامه گفت: “به صورت عمومی ما نمی‌توانیم تفاوتی را در سطح ولایات ببینیم. همان‌طور که در انتخابات سال گذشته از سیستم و مسائل تخنیکی استفاده شد در انتخابات پیش رو نیز استفاده می‌شود اما می‌توان گفت که در انتخابات ریاست جمهوری کشور یک حوزه انتخاباتی است اما در انتخابات ولایتی هر ولایت یک حوزه انتخاباتی است.”

اما عده‌ دیگر از فعالین مدنی و شورای ولایتی بامیان تفاوت انتخابات پیش رو را با انتخابات پارلمانی در بی‌باوری شهروندان کشور و بی‌اعتمادی آنان به برگزاری انتخابات می‌دانند.

چالش انتخابات بامیان

محمدرضا یوسفی، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت بامیان به خبرنامه گفت: “ما سعی کرده‌ایم امنیت شهروندان را در روز انتخابات و کمپاین‌ها تامین کنیم و سعی می‌کنیم در روز انتخابات نیز به همین خوبی پشت سر گذاشته شود. اکنون هیچ ولسوالی این ولایت با مشکلات امنیتی رو به رو نبوده است.”

سید علی هاشمی، عضو شورای ولایتی بامیان، در گفتگو به خبرنامه گفت: “با این که ساکنین بامیان با چالش از لحاظ امنیتی رو به رو نیست و همه برنامه‌های انتخاباتی به صورت نورمال در حال انجام است اما چیزی که در سطح کل کشور وجود دارد اعتمادی است که هنوز در بین مردم شکل نگرفته است.”

این عضو شورای ولایتی بامیان افزود که “هنوز اعتمادی به برگزاری انتخابات نیست و این مشکلی است که باعث شده مردم در بی ‌باوری به انتخابات و بی اعتمادی از برگزاری آن به سر ببرند. با این که نامزدان انتخاباتی دفاتر فعال در سطح ولایت دارند ولی آن چنان جدی کمپاین نمی‌کنند.”

در این میان به باور برخی ها بسیاری از مردم این ولایت با موضوع صلح و انتخابات هنوز هم به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شک داشته و فکر می‌کنند که انتخابات و صلح در اختیار مردم افغانستان نبوده و سرنوشت آنان با زد و بندهای سیاسی کشورهای دیگر تعیین می‌شود.

ولایت بامیان از جمله ولایت‌هایی است که مردم آن همیشه در مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی مانند انتخابات شرکت داشته اند. در انتخابات پارلمانی نیز 80 درصد ساکنین آن به پای صندوق‌های رای حاضر شده بودند. ولی این بار معلوم نیست که شهروندان بامیانی در روز انتخابات در چه سطحی مشارکت خواهند داشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان