کمیسیون حقوق بشر: تیم ویژه تحقیق دولت از چگونگی تلفات غیرنظامیان در زرمت پکتیا گزارش دهد

توسطروایت زنده

شهریور ۳, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ضمن محکوم کردن تلفات غیرنظامیان در ولسوالی زرمت ولایت پکتیا اظهار امیدواری کرده است که تیم ویژه تحقیق دولت به‌زودترین فرصت از چگونگی این تلفات غیرنظامیان گزارش دهد.

کمیسیون حقوق بشر امروز یک‌شنبه(3سنبله) در یک خبرنامه گفته است که کشتن افراد غیرنظامی در منازعات مسلحانه نقض صریح حقوق بشری می‌داند و امیدوار است که تیم ویژه تحقیق دولت به‌زودترین فرصت از چگونگی قضیه، معلوماتی مستند تهیه و ارائه کند.

در بیانیه این کمیسیون آمده است که کشتار افراد ملکی در همه شرایط ممنوع است و مرتکبان آن باید مطابق قانون مجازات شوند.

کمیسیون حقوق بشر از ارگان‌های مرتبط دولت خواسته است که قضیه تلفات غیرنظامیان در ولسوالی زرمت ولایت پکتیا را بادقت بررسی کنند و نتایج آن را با شهروندان افغانستان در میان گذارند و هم‌چنان از نهادهای عدلی و قضایی خواسته که عاملان این قضیه را شناسایی و مطابق قانون مورد پیگرد عدلی قرار دهند.

AIHRC

این در حالی است که ریاست عمومی امنیت ملی به تاریخ ۲۱ اسد اعلام کرده بود که در نتیجه‌ عملیات نیروهای ویژه‌ این ریاست در روستای گولال کو در ولسوالی زرمت ولایت پکتیا، ۱۱ جنگ‌جوی طالب به‌شمول دو سردسته‌ این گروه کشته شده‌اند، اما پس از آن، گزارش‌های محلی از کشته شدن 11 غیرنظامی خبر داد.

در همین حال به تاریخ 25 اسد، اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی، محمد مسعود اندرابی، سرپرست وزارت امورداخله، محمد معصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت ملی و جنرال اسکات میلر، فرمانده حمایت قاطع ناتو در افغانستان برای بررسی ادعای تلفات غیرنظامیان در یک عملیات در روز اول عید قربان، به این ولایت سفر کردند.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) و دفتر شورای امنیت ملی افغانستان نیز گفته بودند که ادعای تلفات غیرنظامیان در ولسوالی زرمت را بررسی می‌کنند، اما تاکنون این بررسی‌ها یا به پایان نرسیده و یا این‌که هنوز این گزارش برای مردم شریک نشده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *