جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

از تغییر بزرگ در تیم ثبات و همگرایی تا تاکید بر نظام جمهوری؛ 4 نکته از تازه های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

6 میزان روز انتخابات

تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 36 روز باقی مانده است و اکنون نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در روز 28 کارزارهای انتخاباتی خود قرار دارند.

کمیسیون مستقل انتخابات تاکید دارد انتخابات برگزار خواهد شد اما بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) بر این باور است که کمیسیون مستقل انتخابات آمادگی های چندانی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نگرفته است و این آمادگی ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کافی نمی‌باشد.

صغرا سعادت سخنگوی تیفا اواخر هفته گذشته در گفتگو با خبرنامه گفته که:” قرار بود هفته گذشته قبل از عید اوراق رای دهی به کابل برسد اما تا اکنون این اوراق در دسترس کمیسیون قرار نگرفته است و در بیشتر از ده ولایت کمیسیون با استخدام کارمندان زن روبرو هستند.”

صغرا سعادت سخنگوی تیفا
صغرا سعادت سخنگوی تیفا

نامه‌ نبیل به عبدالله عبدالله

یکی دیگر از اتفاقات جالب این روزهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نامه رحمت الله نبیل کاندیداری ریاست جمهوری به عبدالله عبدالله کاندیدای دیگر می باشد. رحمت‌الله نبیل در این نامه به عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه کشور، نوشته است که اگر شما این حس وطن دوستی را در اوایل حکومت 20 درصدی خود می‌داشتید اکنون وضعیت کشور به این نقطه نمی‌رسید.

او نوشته است: “داکتر صاحب گرامی، می‌دانم که حافظه خوبی دارید، حتما همان روزهای استعفای من و صحنه تصمیم جدا ساختن راهم را از حکومت وحدت ملی و ترجمه نمودن استعفایم به انگلیسی را به خاطر دارید. حتما یادتان هست که همین شکایت‌های شما را می‌گفتم و شما حتی حمایت نمی‌کردید.”

آقای نبیل با مورد خطاب قرار دادن رئیس اجرائی کشور یاد آوری می‌کند که روزی او نیز چنین از عملکرد دولت انتقاد کرده است اما کسی او را حمایت نکرده و اکنون با این نامه به عبدالله عبدالله گفته است با این که در این زمان معاملات پنهانی، امضای پنهانی گزارش داده است اما کسی نبوده تا از او پشتیبانی کند.

این نامه، دومین نامه آقای نبیل است. چندی قبل او نامه‌یی سرگشاده‌یی را به امرالله صالح نوشته بود.

حمایت از تیم ثبات و همگرایی

محقق بعد از ظهر روز گذشته(1سنبله) در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که از تیم صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر جدا شده و به تیم ثبات و همگرایی پیوسته است.

محمد محقق می‌گوید، دلیل جدای‌اش از تیم انتخاباتی محمد حنیف اتمر، اولویت قرار دادن صلح از سوی این تیم بوده و هیچ‌گونه بی‌اتفاقی میان‌شان در تیم صلح و اعتدال ایجاد نشده بوده است.

محقق بعد از ظهر روز گذشته(1سنبله) در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که از تیم صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر جدا شده و به تیم ثبات و همگرایی پیوسته است
محقق بعد از ظهر روز گذشته(1سنبله) در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که از تیم صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر جدا شده و به تیم ثبات و همگرایی پیوسته است

آقای محقق تاکید کرده که: “صلح افغانستان در شاخ آهو قرار دارد و گاهی امریکا پشیمان می‌شود و گاهی گروه طالبان؛ به همین دلیل او به انتخابات اولویت داده است.”

در همین حال عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با استقبال از پیوستن محمد محقق به تیم خود گفته که از همان آغاز فروپاشی تیم صلح و اعتدال، چشم خود را به محقق دوخته بود.

آقای محقق پس از تعلیق کارزارهای انتخاباتی به دلایل برخی اختلاف‌ها میان تیم صلح و اعتدال به رهبری حنیف اتمر، از این تیم جدا شده است.

نظام امارتی جایگزین نظام جمهوری

در همین حال محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، در ادامه کمپاین‌‎های انتخاباتی خود، ظهر روز جمعه (1 سنبله) به هرات سفر کرده و در جمع هواداران خود از آوردن صلح پس از پیروزی در انتخابات صحبت کرده است. او گفته که: “صلح پس از پیروزی در انتخابات جز اولویت‌های کاری تیم انتخاباتی “دولت ساز” است.

در ادامه این کارزار انتخاباتی، امرالله صالح، معاون نخست دسته انتخاباتی “دولت ساز” تاکید کرده که در این دوره اقتصاد افغانستان سرپا خواهد شد و سیاست حذف در حکومت آینده جای نخواهد داشت.

آقای غنی در ادامه از حذف ریاست اجرایی سخن گفته افزوده که: “با توجه به تاثیر روند صلح در برگزاری انتخابات این کشور، اگر انتخابات برگزار نشود، نظام آینده با بحران مشروعیت رو به رو خواهد شد.”

رئیس جمهور کشور همچنان بر حفظ نظام جمهوریت تاکید کرده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، در ادامه کمپاین‌‎های انتخاباتی خود، ظهر روز جمعه (۱ سنبله) به هرات سفر کرده و در جمع هواداران خود از آوردن صلح پس از پیروزی در انتخابات صحبت کرده است
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، در ادامه کمپاین‌‎های انتخاباتی خود، ظهر روز جمعه (۱ سنبله) به هرات سفر کرده و در جمع هواداران خود از آوردن صلح پس از پیروزی در انتخابات صحبت کرده است

افتتاح قصر دارالامان

همزمان با این تحولات، شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، افتتاح قصر دارالامان را بخشی از کمپاین انتخاباتی محمد اشرف غنی عنوان کرده‌اند.

تعدادی از نامزدان با این انتقاد‌ها گفته اند که ریاست جمهوری به جای سوءاستفاده از صلاحیت‌های دولتی خود باید برای گفتگوهای صلح یک اجماع سیاسی را ایجاد کند.

ابراهیم الکوزی، یکی از نامزدان معترض گفته است: “این برنامه کمپاینی است و تمام پول و منابع از بیت‌المال است تا چگونه کامیاب شود.”

تعدادی نیز گفته اند که “امروز باید در مورد بقای افغانستان صحبت شود، تا این که درباره کمپاین‌ای فردی و تیمی کار کنیم. چون مردم افغانستان در برگزاری انتخابات هنوز هم شک دارند. پس حکومت مسئولیت بزرگتری دارد.”

این اعتراضات در حالی بیان شده که در افتتاح این قصر چهر‌ه‌های معترض سیاسی و حتی عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه کشور حضور نداشته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان