چین خواهان تامین روابط نزدیک افغانستان و پاکستان شد

توسطروایت زنده

مرداد ۲۸, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

نمایند ویژه چین در امور افغانستان و پاکستان می‌گوید که کشورش خواهان تأمین روابط نزدیک افغانستان و پاکستان است و حاضر است در بهبود روابط این دو کشور کمک نماید.

دینگ شیجون، نماینده ویژه چین برای افغانستان و پاکستان این اظهارات را شام روز گذشته(یک‌شنبه، 27 اسد) در دیدار با رییس‌جمهور غنی بیان کرده است.

در یک خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده است، در این دیدار نماینده ویژه چین ضمن اشاره به روابط نزدیک چین و افغانستان گفته است که چین در ۱۸ سال گذشته از افغانستان حمایت کرده است.

ashraf ghani

او همچنان افزوده که چین امیدوار است طالبان خواست مردم افغانستان را قبول کنند و با طرف حکومت افغانستان وارد مذاکرات شده، آتش‌بس نماید.

شیجون تاکید کرده که چین به عنوان همسایه نیک افغانستان، در تحقق روند صلح نقش فعال خود را ایفا می‌کند.

رییس‌جمهور غنی نیز در این دیدار گفته است که افغانستان و چین همکاری امنیتی داشته و با گروه تروریستی جنبش ترکستان شرقی چین که تهدیدی برای این کشور است، مبارزه می‌کند.

وی افزوده که “طالبان هنوز هم به عنوان یک گروه تروریستی، روابط نزدیکی با شمار زیادی از شبکه‌های تروریستی در افغانستان به شمول جنبش ترکستان شرقی(ETIM) دارد و ما باید با طالبان منحیث یک گروه برخورد نمائیم و نباید این گروه را به همان دیدی ببینیم که به یک دولت مشروع نگریسته می‌شود، زیرا این خلاف اصول و موازین بین‌المللی و کشور چین می‌باشد.”

غنی تاکید کرده که نظام جمهوری ما هیچ‌گاه زیر بحث با یک گروه قرار نخواهد گرفت و طالبان مجبور هستند که یک راه حل سیاسی را انتخاب کنند و این گروه هرگز نمی‌تواند یک نظام بزرگ را سقوط دهد.

او تداوم حملات تروریستی از سوی طالبان را مانع  بزرگی بر سر روند صلح  خوانده، خاطرنشان کرد که ادامه حملات طالبان خواست مردم را برای پیشبرد مذاکرات با طالبان تضعیف نموده و برعکس اراده ما را برای سرکوب آنان، قوی‌تر می‌سازد.

رییس‌جمهور اضافه کرده که دولت پاکستان تا کنون کدام اقدام جدی برای کاهش خشونت و همکاری در روند صلح افغانستان نکرده و حمایت پاکستان هنوز هم از طالبان ادامه دارد؛ این گروه بدون پناهگاه و حمایت پاکستان، دوام نمی‌آورد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *