از مانورهای تیم دولت ساز تا پیام های ضد و نقیض دیگران؛ 6 نکته در باره مهمترین تازه های انتخابات ریاست جمهوری

خلیل رومان و استعفاء از تیم “مادر وطن”

خلیل رومان معاون اول دسته انتخاباتی مادر وطن به رهبری نورالله جلیلی استعفاء کرد. او دلیل استعفایش را بیماری شدید عنوان کرده است.

آقای جلیلی که روز گذشته همایشی داشته از این موضوع هیچ یادآوری نکرده و با انتقاد از سیاست‌های حکومت فعلی گفت است که :”در اوضاع کنونی حکومت بادار و مردم مزدور هستند. وعده من این است که با رسیدن به ریاست جمهوری مردم را بادار و حکومت را مزدور سازم.”

اما بر اساس قانون انتخابات، رهبر تیم مادر وطن باید طی 72 ساعت معاون جدیدی را انتخاب کند.

آقای جلیلی تاکید کرده که در صورت پیروزی “در راستای حقوق زنان که اکنون در حد شعار باقی مانده” کار خواهد کرد و حقوق ماهیانه معلین را از هفت هزار به هفتاد هزار افغانی افزایش دهد.”

خلیل رومان معاون اول دسته انتخاباتی مادر وطن به رهبری نورالله جلیلی استعفاء کرد
خلیل رومان معاون اول دسته انتخاباتی مادر وطن به رهبری نورالله جلیلی استعفاء کرد

برگزاری نخستین کارزار انتخاباتی

روز جمعه (18 اسد) تیم انتخاباتی وفاق ملی به رهبری احمد ولی مسعود و تیم صلح و قانونمندی به رهبری شهاب حکیمی پس از 13 روز از کارزارهای انتخاباتی نخستین گردهمایی خود را برگزار کرده‌اند.

آقای مسعود در سخنرانی در این گردهمایی گفته که: “در صورت پیروزی در انتخابات ساختار دولت را تغییر خواهم داد. اکنون هیچ کس نمی‌داند گفتگوهای صلح به کجا رسیده است و سرنوشت انتخابات چه خواهد شد.”

آقای مسعود قول از بین بردن سهمیه بندی پروسه کنکور و جلوگیری از سرکوب آزادی‌های مدنی را پس از پیروزی در انتخابات برای مردم داده است.

در همین روز همچنان شهاب حکیمی، در میان هوادارانش گفته که: “نه صلحی وجود دارد و نه امکان برگزاری انتخابات سراسری هست بلکه “ان شاالله حکومت موقت می‌آید”. این اداره عاجز از برگزاری انتخابات سراسری، عادلانه و مورد قبول است.”

آقای مسعود در سخنرانی در این گردهمایی گفته که در صورت پیروزی در انتخابات ساختار دولت را تغییر خواهم داد
آقای مسعود در سخنرانی در این گردهمایی گفته که در صورت پیروزی در انتخابات ساختار دولت را تغییر خواهم داد

او در ادامه گفته است که: “با وجود تهدید بعضی از نامزدان به تحریم انتخابات، ما با فکر به ایجاد اصلاحات فکر کردیم که به انتخابات می‌رویم اما اکثریت نامزدان به تهدید تحریم انتخابات ادامه داده و شاید بعد از عید قربان انتخابات را تحریم کنند چرا که انتخابات قطعا برگزار نخواهد شد.”

تاکید بر برگزاری انتخابات

کمیسیون مستقل انتخابات نیز بر برگزاری انتخابات در 6 میزان تاکید می‌کند.

در همین حال امرالله صالح، معاون اول تیم انتخاباتی اشرف غنی روز گذشته (18 اسد) در صفحه توئیترش نوشته است که “انتخابات برگزار می‌شود، اجازه ندهید که تبلیغات مسموم به وطن دوستی شما خدشه وارد کند. ربط انتخابات و صلح مستقیم و حیاتی است. هیچ کس بدون گرفتن صلاحیت از مردم نمی‌تواند مذاکره کند.”

اما کمیسیون مستقل انتخابات کشور تاکید می‌کند که انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ تعیین شده آن برگزار خواهد شد و در صورت تحریم این روند از سوی تعدادی از نامزدان انتخاباتی، این کمیسیون حاضر است تا با حضور حداقل دو نامزد، انتخابات را برگزار کند.

انتخابات و صلح

در دوازدهمین روز کارزار انتخاباتی، تیم دولت ساز به رهبری اشرف غنی، رئیس جمهور در همایش انتخاباتی در ولایت پکتیا، ساعاتی پس از تاکید رهبر گروه طالبان بر راه حل صلح‌آمیز جنگ، گفته که اول باید به حاکمیت ملی توجه شده و آن را تامین کرد و بعد از آن در مورد صلح تصمیم گرفت.

در این همایش جنگ و صلح موضوع اصلی سخنان آقای غنی بوده است. او به تقاضاها و موضع گیری ‌گروه‌های مختلف پاسخ داده و بدون اشاره‌یی به پیام عیدی رهبر طالبان گفته که کشور را طالبستان نمی‌خواهد.

تیم دولت ساز به رهبری اشرف غنی، رئیس جمهور در همایش انتخاباتی در ولایت پکتیا
تیم دولت ساز به رهبری اشرف غنی، رئیس جمهور در همایش انتخاباتی در ولایت پکتیا

آقای غنی گفته که: “مردم صلح می‌خواهند، افغانستان می‌خواهیم، طالبستان نمی‌خواهیم.”

او بازگرداندن صلح به پکتیا را اولین قدم پس از پیروزی‌اش را به مردم این ولایت وعده داد.

احتمال فروپاشی تیم صلح و اعتدال

سرانجام به دنبال شایعات بسیار در روزهای اخیر، تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر رسما اعلام کرده که کارزارهای انتخاباتی خود را متوقف ساخته و به حالت تعلیق درآورده است.

در یک خبرنامه تیم صلح و اعتدال در مورد انتخابات که بعد از ظهر (پنج‌شنبه، ۱۷ اسد) از سوی این تیم و در صفحه اجتماعی رسمی محمد حنیف اتمر منتشر شده، آمده است: “تیم صلح و اعتدال با وحدت نظر، همه رهبران تیم و با رعایت قانون اساسی و سایر اسناد تقنینی نافذ در کشور و با حفظ تمام حقوق و امتیازات قانونی خویش،‌ تصمیم گرفته است تا در روند کنونی انتخابات، کمپاین خود را متوقف ساخته و به تعلیق قرار دهد”.

در این بین محمد محقق، معاون دوم تیم صلح و اعتدال در صفحه فسبوک خود چنین نوشته است: “مردم عزیز سلام؛ از این که تیم به اثر بعضی ناجوانیهای یاران همسفر، موقتا دچار سکتگی شد متاثریم. اما حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به اتکاء خداوند و حمایت مردم، یک طرف معادله سیاسی کشور باقی می‌ماند.”

او همچنان روز گذشته با عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه کشور، محمد کریم خلیلی و آقای نبیل رییس تیم “امنیت و عدالت” دیدار داشته است.

در اعلامیه تیم صلح و اعتدال یکی از دلایل تعلیق این تیم پیشرفت در روند صلح عنوان شده است.

به دنبال شایعات بسیار در روزهای اخیر، تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر رسما اعلام کرده که کارزارهای انتخاباتی خود را متوقف ساخته و به حالت تعلیق درآورده است
به دنبال شایعات بسیار در روزهای اخیر، تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر رسما اعلام کرده که کارزارهای انتخاباتی خود را متوقف ساخته و به حالت تعلیق درآورده است

57.13 درصد از مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند

همزمان با این تحولات، تیفا، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان روز پنج شنبه (17 اسد) نتایج یک نظر سنجی سه ماه در مورد انتخابات ریاست جهموری را به نشر رسانید.

در این نظر سنجی از 5200 نفر در 34 ولایت کشور مصاحبه شده که 57.13 درصد آنان در انتخابات شرکت نمی‌کنند. و از این بین 42.87 نفر دیگر به نامزدان مورد نظر خود رای خواهند داد.

مهمترین دلیل عدم اشتراک مردم در انتخابات عدم استقلالیت و ظرفیت کافی کمیسیون‌های انتخاباتی به ویژه کمیسیون انتخابات، و انتخابات سمبولیک بدون نقش مردم در تعیین آن، عنوان شده است.

این نظرسنجی در سه ماه گذشته با همکاری 47 نهاد همکار تیفا در 34 ولایت انجام شده که از این جمله در 8 ولایت به دلیل مشکلات امنیتی تنها پرسشنامه‌ها به مراکز ولایت پاسخ داده شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *