انتقاد حکومت از گزارش یوناما؛ عامل اصلی تلفات غیرنظامیان، طالبان است

توسطروایت زنده

مرداد ۹, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

سخنگوی رییس‌جمهور با انتقاد از شیوه جمع‌آوری اطلاعات و گزارش اخیر دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان(یوناما) در مورد تلفات غیرنظامیان در 6 ماه نخست سال 2019، می‌گوید که عامل اصلی تلفات غیرنظامیان، طالبان است.

صدیق صدیقی امروز چهارشنبه(9اسد) در یک نشست خبری در کابل گفت، حملات انتحاری و ماین‌های جاسازی شده از سوی طالبان، حمله بالای مکاتب، مساجد و حمله انتحاری در بازارها بر غیرنظامیان، بخش عمده استراتژی جنگی طالبان را تشکیل می‌دهد و این حمله‌ها عمدا صورت می‌گیرد.

 او افرود، حکومت افغانستان ملاحظات جدی در مورد چگونگی جمع‌آوری آمار، ارقام، اطلاعات و شیوه مستندسازی شواهد حوادث این گزارش در مورد تلفات غیرنظامیان دارد.

صدیقی خاطرنشان کرد: “در گزارش یوناما آمده است که از اول جنوری تا 30 جون 2019، 541 غیرنظامی از سوی طالبان کشته و 1437 زخمی شده‌اند اگر ما گزارش 3 روز گذشته را که طالبان بالای نقاط مختلف افغانستان حمله کردند، بیان کنیم، در یک هفته اخیر در تمام نقاط مختلف کشور، 110 هم وطن ما در حملات طالبان کشته و 200 تن دیگر زخمی شدند”.

سخنگوی ریاست جمهوری تأکید کرد، تنها در 3 روز اخیر 64 غیرنظامی از سوی طالبان کشته شده و 90 تن دیگر زخمی شده‌اند که اگر این آمار به روز حساب شود، طالبان روزانه بیش از 20 غیرنظامی را به قتل می‌رساند.

sediqi

او اضافه کرد، آماری که توسط یوناما به نیروهای امنیتی ربط داده شده، سهوا اتفاق افتاده و حکومت افغانستان متعهد است که تلفات غیرنظامیان را بررسی کند.

صدیقی از هیأت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان خواست در چگونگی جمع‌آوری آمارشان از دقت لازم کار بگیرد و از نزدیک با حکومت افغانستان در مورد تلفات غیرنظامیان کار کند.

این در حالی است که یوناما در گزارش اخیرش مبنی بر تلفات غیرنظامیان در 6 ماه نخست سال 2019 که روز گذشته نشر شد، گفته که ۴۳ درصد کاهش در تلفات غیرنظامیان در حملات گروه‌های مسلح مخالف دولت رونما شده، اما تلفات غیرنظامیان در حملات نیروهای دولتی ۳۱ درصد افزایش یافته است. یوناما همچنان اضافه کرده که در حملات نیروهای طرفدار دولت، ۷۱۷ غیرنظامی کشته و ۶۸۷ تن دیگر زخمی شده‌اند که بیشترین تلفات در حملات هوایی به غیرنظامیان وارد شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *