از فراهم آوری بودجه تا هشدار در باره تقلب ها؛ 7 موضوع مهم انتخاباتی این هفته افغانستان

توسطجاوید نوید

تیر ۲۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

بحث انتخابات همچنان به عنوان یکی از مسائل کلیدی سیاسی این روزهای افغانستان باقی مانده است. اخیرا کمیسیون انتخابات یک بار دیگر اعلام داشت که متعهد به برگزاری انتخابات در تاریخ معین آن می باشد.

تعهد به برگزاری انتخابات در شش میزان

 حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته (19 سرطان) در کنفرانس خبری اعلام داشت که این نهاد متعهد به برگزاری انتخابات در تاریخ اعلام شده است. او گفت که”هیأت رهبری کمیسیون متعهد به برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در ششم میزان سال جاری است.”

پرداخت بیش از 5 میلیارد افغانی

در تازه ترین تحول انتخاباتی، وزارت مالیه اعلام کرده که آماده است برای پرداخت هزینه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، 5 میلیارد افغانی پرداخت کند. این وزارت امروز پنج‌شنبه(20سرطان) با نشر یک خبرنامه گفته است، کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی، مبلغ 6 میلیارد و 964 میلیون و 516 هزار و 183 افغانی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تقاضا کرده بودند.

در خبرنامه وزارت مالیه آمده است، این وزارت جهت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ با اجرای 5 میلیارد و 945 میلیون و 52 هزار و 25 افغانی بودجه به کمیسیون مستقل انتخابات، که شامل ثبت نام تقویتی رأی‌دهندگان و بودجه عملیاتی انتخابات ریاست جمهوری در دور اول و دور دوم می‌باشد، موافقت نموده است.

 در تازه ترین تحول انتخاباتی، وزارت مالیه اعلام کرده که آماده است برای پرداخت هزینه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، 5 میلیارد افغانی پرداخت کند

در تازه ترین تحول انتخاباتی، وزارت مالیه اعلام کرده که آماده است برای پرداخت هزینه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، 5 میلیارد افغانی پرداخت کند

این وزارت خاطرنشان کرده که همچنان برای پرداخت باقی مانده مبلغ 138 میلیون و 404 هزار و 238 افغانی به منظور تلاشی‌کنندگان اناث و مبلغ 881 میلیون و 59 هزار و 920 افغانی دیگر به کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی، موافقه نموده است.

وزارت مالیه تاکید کرده که کمیسیون‌های انتخاباتی می‌توانند برای مطالبه این بودجه اقدام نمایند و این وزارت در قسمت پرداخت آن اقدام خواهد کرد.

وزارت مالیه همچنان تصریح کرده است که مبلغ ۵۹ میلیون دالر امریکایی نیز توسط همکاران بین‌المللی از طریق برنامه انکشاف بین‌المللی سازمان ملل متحد به روند انتخابات کمک می‌شود که روند آن به زودی تکمیل خواهد گردید و این وزارت برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، با هیچ‌گونه مشکل بودجه‌ای روبرو نیست.

در خواست فوری بودجه

این در حالی است که پیش از این، یکی از مسائل مهم مورد بحث در حوزه انتخابات که حدود سه ماه دیگر برگزار می شود، فراهم آوری بودجه ای آن بوده است. هوا علم نورستانی نورستانی رییس کمیسیون انتخاباتی پیش از این اما اعلام داشته بود که از حکومت و کشورهای کمک‌کننده می خواهد به صورت فوری بودجه این کمیسیون را تصویب کند. او گفته بود که تصویب و تعیین بوده باعث می شود که کمیسیون انتخابات از تعهد طرف های مختلف به برگزاری آن، اطمینان پیدا کند.

مصوبه برخورد قانونی با متخلفان

علاوه بر موضوعات فوق، اما هیأت رهبری کمیسیون انتخابات مصوبه را تصویب کرده اند که بر اساس آن متخلفین انتخابات ولسی جرگه سال گذشته خورشیدی باید شناسایی گردیده و با آن ها برخورد قانونی صورت گیرد.

هوا علم نورستانی نورستانی رییس کمیسیون انتخاباتی پیش از این اما اعلام داشته بود که از حکومت و کشورهای کمک‌کننده می خواهد به صورت فوری بودجه این کمیسیون را تصویب کند
هوا علم نورستانی نورستانی رییس کمیسیون انتخاباتی پیش از این اما اعلام داشته بود که از حکومت و کشورهای کمک‌کننده می خواهد به صورت فوری بودجه این کمیسیون را تصویب کند

در مصوبه کمیسیون انتخابات آمده است که “تمام افرادی که در انتخابات ولسی جرگۀ ۱۳۹۷ تخطی و تخلف وظیفوی مندرج قانون انتخابات و این فیصله نامه را نموده اند باید به رویت اسناد شناسایی و با ایشان برخورد قانونی صورت گیرد؛ با افرادی که، سوء استفاده از امکانات و مسولیت های وظیفوی به نفع یا ضرر کاندید، سو استفاده از مواد انتخاباتی یا بی توجهی در نگهداری و انتقال مواد، ایجاد بی نظمی، غفلت وظیفوی، مفقودی کتاب و یا وسایل بایومتریک، عدم گزارش دهی از تخلفات؛ را مرتکب شده اند، برخورد قانونی صورت گیرد؛ کارمندان دایمی که کمیسیون شکایات انتخاباتی آنان را از وظیفه منفصل ساخته اند، شناسایی و از ادامه کار در کمیسیون منع شوند؛ مسئولین مراکز، ولسوالی و ولایتی که شامل این تخلفات نمی شوند معاشات شان پرداخت شود.”
تقلب در انتخابات مساوی با بی ثباتی

در تب و تاب انتخابات اما، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی روز دوشنبه (۱۷سرطان) سال جاری در نشست شورای وزیران در خصوص برگزاری انتخابات گفته است که مردم افغانستان به برگزاری انتخابات شفاف ریاست‌جمهوری چشم دوخته‌اند و هرگونه تقلب در این روند، می‌تواند سبب بی‌ثباتی در کشور شود.

به باور داکتر عبدالله، همه به‌شمول مقام‌های ارشد حکومتی مسئولیت دارند در امور کمیسیون مستقل انتخابات به نفع یا به ضرر نامزد مشخصی مداخله ننمایند.

انتخابات و صلح

علاوه بر این موضع گیری ها اما گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری هشدار می‌دهد که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نباید قربانی تلاش‌های صلح شود.

آقای حکمتیار در گفت‌وگویی با آریانا نیوز گفته است که خروج نظامیان خارجی از افغانستان، آتش‌بس، تعدیل قانون اساسی و ایجاد حکومت موقت از موارد جدی قابل بحث می باشد. او در عین حال تاکید کرده که به این جهت، انتخابات ریاست جمهوری سال جاری، نباید قربانی تلاش‌های صلح شود. آقای حکمتیار در مورد انتخابات آینده ریاست جمهوری تأکید کرده که اگر در این انتخابات شفافیت کامل وجود نداشته باشد، در برابر حکومت ایستاد‌گی خواهد کرد.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان

انتخابات به موقع

این اظهارات در حالی انجام شده که رییس جمهور اشرف غنی نیز روز چهارشنبه(۱۹سرطان) بر برگزاری انتخابات در تاریخ معین آن تاکید کرده است.

آقای غنی که در پنجمین کنفرانس سالانه اتحادیه اروپا پیرامون مبارزه علیه فساد زیر عنوان “حرکت به سوی صلح، فرصت برای حسابدهی” در ارگ ریاست جمهوری در کابل سخن می گفت، تصریح کرد که انتخابات ریاست جمهوری به وقت و زمان آن برگزار می‌گردد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *