سند تضمین کیفیت و اعتبار ملی؛ چرا و چگونه یک دانشگاه در افغانستان این سند را بدست آورد؟

توسطفروزان نظری

تیر ۱۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

وزارت تحصیلات عالی روز یک‌شنبه(16 سرطان) برای شش دانشگاه در افغانستان “سند تضمین کیفیت و اعتبار ملی” داد.

دانشگاه های که این سند را دریافت کردند شامل، دانشگاه کابل، دانشگاه طبی کابل، دانشگاه قندهار، دانشگاه کاتب، کاردان و دانشگاه امریکایی افغانستان می شود.

سند اعتبار ملی و تضمین کیفیت برای مدت 5 سال قابل اعتبار می باشد و وزارت تحصیلات عالی افغانستان پس از ارزیابی گسترده این سند را برای یک دانشگاه می دهد.

محمد نعیمی، رییس تضمین کیفیت و اعتباردهی وزارت تحصیلات عالی در مراسم ارائه این سند، تاکید کرد که اعتباربخشی نهادهای تحصیلات عالی دولتی و خصوصی، رعایت حداقل معیارهاست و نهادهایی که اعتباردهی شده اند، به این معناست که برای بهتر شدن کارکردشان اقدامات جدی تری را به کار گیرند.

مراحل و معیارها

برنامه تضمین کیفیت و اعتبار ملی برای دانشگاه های افغانستان شامل 11 معیار اصلی و 49 معیار فرعی می باشد که در سه مرحله انجام می شود. این معیارها شامل مسایل مربوط به پژوهش، آزمایشگاه ها، استادان، شیوه تدریس، و چند مورد دیگر می شود. دانشگاه ها بر اساس این شاخص ها ارزیابی می شود و در صورتی که همه این میعارها را تکمیل کند، سند تضمین کیفیت و اعتبار ملی را بدست می آورند.

وزارت تحصیلات عالی روز یک‌شنبه(16 سرطان) برای شش دانشگاه در افغانستان "سند تضمین کیفیت و اعتبار ملی" داد
وزارت تحصیلات عالی روز یک‌شنبه(16 سرطان) برای شش دانشگاه در افغانستان “سند تضمین کیفیت و اعتبار ملی” داد

با توجه به تعریف این معیارها، برنامه اعتباردهی ملی دانشگاه از سال های گذشته راه اندازی شده بود. دانشگاه های خصوصی و دولتی افغانستان بر اساس این معیارها بررسی شده اند.

کمیته تضمین کیفیت وزارت تخصیلات عالی از مرحله اول آغاز می کند و در هر مرحله نمرات مشخصی وجود دارد که نظر به همان نمرات دانشگاه ها اعتبارنامه را بدست می آورند.

در مرحله اول معیارها شامل برنامه استراتژیک دانشگاه، دیدگاه و ماموریت دانشگاه، بخش مالی، بخش اداری و مدیریت دانشگاه بررسی می‌شود. این مرحله 50 نمره دارد. هرگاه دانشگاه مورد نظر این نمره را تکمیل کند شامل مرحله دوم می شود.

در مرحله دوم برنامه های اکادمیک دانشگاه بررسی می‌شود و این که آیا استادان تحصیلات عالی و تجربه دارند یا خیر، خدماتی که کارمندان برای محصلان انجام می دهد چگونه است، فارغان دانشگاه در بازار کار چگونه بوده اند و این که پژوهش ها در دانشگاه چگونه است. این مرحله 71 نمره دارد که هر گاه دانشگاه این نمره را تکمیل کند شامل مرحله سوم و آخری می‌شود.

در مرحله سوم زیربنا و ساختمان دانشگاه مورد بحث می باشد. میزان فضای سبز، پارکینگ و امکانات دیگر دانشگاه مورد بررسی قرار می گیرد. این مرحله 85 نمره دارد و با سپری کردن این مرحله دانشگاه اعتبار نامه کامل را از سوی وزارت تحصیلات عالی بدست می‌آورد.

دانشگاه خصوصی کاتب یکی از دانشگاه هایی است که از سوی وزارت تحصیلات عالی سند اعتبار و تضمین کیفیت را بدست آورده است. روح الله رویین آمر تضمین و کیفیت دانشگاه کاتب در گفتگویی با خبرنامه در مورد این برنامه گفت: “این برنامه از سوی وزارت تحصیلات عالی در سال 1390 شروع شد و دانشگاه کاتب به دلیل اهمیت این برنامه شامل شد و معیارهای تضمین کیفیت را تطبیق کرد. برنامه تضمین کیفیت در وزرات تحصیلات عالی شامل سه مرحله بود که دو مرحله اول را دانشگاه کاتب در سال های قبل سپری کرده بود و مرحله آخری را امسال در ماه ثور سپری کرد و این دانشگاه موفق به کسب سند اعتبار ملی شد.”

این سند برای دانشگاه تسهیلات زیادی را فراهم می سازد. در عین حال دانشجویان نیز می توانند از تسهیلاتی که سند اعتباردهی ملی فراهم می کند، استفاده کنند. آقای رویین در این مورد افزود: “سند اعتبار ملی برای دانشگاه ها بسیار مهم است زیرا کیفیت دانشگاه ها معلوم می شود و برای دانشجو ها که می‌خواهند تحصیل کنند برای آنان سهولت ایجاد می‌کند که کدام دانشگاه را نظر به کیفیت انتخاب کنند و همچنان سندی را که یک دانشگاه معتبر ارایه می‌کند نسبت به دانشگاهی که سند اعتبار نامه ندارد معتبر است.”

آقای رویین اظهار امیدواری کرد و گفت:” امیدواریم که با سند اعتبار ملی که از جانب وزارت تحصیلات عالی بدست آورده ایم، فارغین ما بتوانند جذب در بازار کار شوند.”

آغاز برنامه

برنامه تضمین کیفیت و اعتبار ملی برای اولین بار در جهان در سال 1887 میلادی در آمریکا راه اندازی شد و بعد در آسیا در سال 1948 در جاپان عملی شد. این برنامه در سال 1390 از سوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان نیز روی دست گرفته شد. قرار است دانشگاه های خصوصی و دولتی دیگری نیز که معیارهای وزارت تحصیلات را تکمیل نماید، سند اعتباردهی ملی را بدست آورند.

اعتبار 5 ساله

سند اعتبار ملی و تضمین کیفیت برای مدت 5 سال قابل اعتبار است و در جریان 5 سال این دانشگاه ها از سوی وزارت تحصیلات عالی بررسی می‌شود. در این بررسی ها مشخص می شود که این دانشگاه ها در مدت 5 سال که این سند را بدست آورده اند، چه فعالیت هایی را انجام داده و کیفیت فعالیت آن ها چگونه بوده است.

محمد حنیف فرزان معاون سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در این زمینه گفت: “پوهنتون کابل، پوهنتون علوم طبی، پوهنتون قندهار، دانشگاه آمریکایی افغانستان، دانشگاه کاردان و دانشگاه کاتب از سوی وزارت تحصیلات عالی سند تضمین کیفیت و اعتبار ملی برای مدت 5 سال بدست آورده است و در مدت 5 سال این دانشگاه ها از لحاظ نوآوری ها، تحصیل، تکنالوژی، کدر های علمی ،محصلین، کیفیت درسی، لابرتوارها  بررسی می‌شود.

 محمد حنیف فرزان معاون سخنگوی وزارت تحصیلات عالی

محمد حنیف فرزان معاون سخنگوی وزارت تحصیلات عالی

هدف این برنامه

هدف اصلی این برنامه این است که ظرفیت های علمی و فرهنگی دانشگاه افزایش یابد و دانشگاه های افغانستان با معیار ها و نورم های بین المللی فعالیت نمایند.

آقای فرزان در این مورد افزود:” هدف اصلی وزارت تحصیلات عالی بالا بردن معیارها و استندردهای دانشگاه ها است تا با دانشگاه های جهان برابر شوند و در سطح ملی و بین المللی در بازار کار نیروی بشری تولید کنند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *