جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
1 نظر
8 بازدید

کارآفرین جوان فراهی؛ چگونه یک تکنولوژیست افغان برنده جایزه جهانی اندیشه برتر در استفاده از تکنالوژی شد؟

خواندن 5 دقیقه
3
(2)

افغانستان در میان کشورهای مختلف در شهر کوپنهاگن دانمارک برنده جایزه ” اندیشه برتر برای استفاده از تکنالوژی در آموزش” انتخاب شده است.

در این مسابقه که شماری زیادی از کشورها در چهار بخش اشتراک کرده بودند، افغانستان در رقابت با هشت کشور دیگر جهان، برنده این مقام شده است. مسابقه اندیشه برتر برای استفاده از تکنالوژی در آموزش به تاریخ دوم جولای سال جاری میلادی برگزار شده بود و افغانستان با “اپلیکشن مکتب” وارد دور رقابت گردید.

افغانستان در میان کشورهای مختلف در شهر کوپنهاگن دانمارک برنده جایزه " اندیشه برتر برای استفاده از تکنالوژی در آموزش" انتخاب شده است.
افغانستان در میان کشورهای مختلف در شهر کوپنهاگن دانمارک برنده جایزه ” اندیشه برتر برای استفاده از تکنالوژی در آموزش” انتخاب شده است.

اندیشه برتر

افغانستان در مسابقات اندیشه برتر برای استفاده از تکنالوژی در آموزش، اپلیکشن ویژه مکتب را معرفی کرده است.

این مسابقه از طرف بنیاد تجارت های خلاق در شهر کوپنهاگن دانمارک برگزار شده بود. در ابتدا این مسابقه در بین کشورها برگزار می‌شود که در این دور، در افغانستان از بین 60 ایده، 15 ایده انتخاب شد و بعد در میان این 15 ایده یک اندیشه به عنوان اندیشه برنده در سطح کشور انتخاب گردید. آن اندیشه در مسابقه جهانی راه پیدا کرد.

در این مسابقات ایده برنده، بر اساس سه معیار خلاقیت، موثریت و میزان امکان اجرایی سازی ایده در آینده و تبدیل آن به تجارت درآمدزا، مورد داوری قرار می گیرد.

کشورهای آمریکا، دانمارک، آسترالیا، کانادا و انگلیس، کشورهای آفریقایی و دیگر کشورهای جهان در این رقابت ها اشتراک کرده بودند.

این مسابقه از طرف بنیاد تجارت های خلاق در شهر کوپنهاگن دانمارک برگزار شده بود
این مسابقه از طرف بنیاد تجارت های خلاق در شهر کوپنهاگن دانمارک برگزار شده بود

در این مسابقه در چهار بخش ایده ها ارایه شده و توسط داوران این ایده ها به عنوان بهترین ها ارزیابی گردیده است. دانمارک برنده جایزه محیط زیستی، آسترالیا برنده جایزه سفیر تکنالوژی و افغانستان برنده جایزه مخصوص برای استفاده از تکنالوژی در بخش آموزش شده است.

اپلیکشن مکتب

اپلیکشن مکتب که برنده این مسابقات در حوزه استفاده از تکنالوژی در حوزه آموزش شده، فضای برای یادگیری، رقابت، آموزش برای شاگردان مکتب، کورس و دانشجویان می باشد. این اپلیکشن زمینه آموزش را به دو زبان دری و پشتو برای استفاده کنندگان، فراهم می کند.

این اپلیکشن طوری طراحی شده که کاربران می‌توانند در این فضا محتویات آموزشی را برای یکدیگر به اشتراک بگذارند و هکدیگر را برای رقابت دعوت کنند. این اپلیکشن یک شبکه اجتماعی است و محتویات آن کاملا درسی می‌باشد.

اپلیکشن آموزشی مورد نظر توسط سیف الدین سپهر و چهار تن از همکارانش و هفت کارآموز دختر ساخته شده است. این کارآموزان ابتدا در بخش کودنویسی آموزش داده شده اند و اکنون بیشترین کارهای اپلیکشن مکتب را به پیش می‌برند.

 در این مسابقه که شماری زیادی از کشورها در چهار بخش اشتراک کرده بودند، افغانستان در رقابت با هشت کشور دیگر جهان، برنده این مقام شده است
در این مسابقه که شماری زیادی از کشورها در چهار بخش اشتراک کرده بودند، افغانستان در رقابت با هشت کشور دیگر جهان، برنده این مقام شده است

آقای سپهر در گفتگویی با خبرنامه گفت: “در سال 2013 ما یک اپلیکشن را ساخته بودیم که امتحان کانکور  را شبیه سازی می کرد. بعد ها ما یک سروی در مکاتب و دانشگاه ها بین دو هزار دانشجو و دانش آموز انجام دادیم که هر نفر بیشتر از سه ساعت در شبکه های اجتماعی مصروف بودند. ما تصمیم گرفتیم که یک اپلیکشن مانند فیسبوک بسازیم که شاگردان از آن با محتویات درسی و مفید استفاده کنند. ما خواستیم مردم را تشویق کنیم تا اهمیت تحصیل را بدانند  و همین باعث شد تا ما این اپلیکشن را ساختیم.”

هدف از ساخت اپلیکشن مکتب

آقای سپهر در مورد هدف از ساخت این اپلیکشن به خبرنامه گفت: “هدف ما از ساخت این اپلیکشن این بود که دانشجویان و دانش آموزان بیشتر وقت خود را صرف در شبکه های اجتماعی نکنند. زیرا باعث می شود که استرس آنان بالا برود و روحیه شان پایین بیاید و به جای آن از این اپلیکشن با محتویات مفید استفاده کنند.”

سیف الدین سپهر

سیف الدین سپهر یکی از بنیانگذاران و مسوول اپلیکشن مکتب در سال 1370 در ولایت فراه بدنیا آمده است. او در رشته کمپیوتر ساینس در دانشگاه هرات تحصیل کرده است.

آقای سپهر شرکت به نام مایکروسیس دارد و اپلیکشن های زیادی را ساخته است. از آن جمله اپلیکشن حساب پی نیز کارکرد این کارآفرین افغان می باشد. در این کمپنی بیشتر از 500 نفر در بخش تکنالوژی معلوماتی آموزش داده شده و بیشتر آنان در این زمینه کار پیدا کرده اند.

 سیف الدین سپهر یکی از بنیانگذاران و مسوول اپلیکشن مکتب در سال 1370 در ولایت فراه بدنیا آمده است

سیف الدین سپهر یکی از بنیانگذاران و مسوول اپلیکشن مکتب در سال 1370 در ولایت فراه بدنیا آمده است

آقای سپهر می گوید که با گوگل و مایکروسافت نیز کار کرده است.

آقای سپهر در سال 2015 جایزه خلاق ترین راه حل در استفاده از تکنالوژی در حوزه زراعت را از طرف یکی از برنامه های وزارت مخابرات بدست آورده است. جایزه مقام دوم درکابل انویشن لب در سال 2012 و جایزه بهترین راه حل مبارزه با فساد در سال 2019 از طرف یو ان دی پی را بدست آورده است.

این تیم اکنون روی یک سیستم دیگر برای شمارش آرای انتخابات کار می‌کنند. آقای سپهر در این مورد می‌گوید: “فعلا روی یک سیستم کار می کنیم که برای شمارش آرای انتخاب است که در این سیستم آرا زمانی که ثبت می‌شود دیگر قابل تغییر نیست. مردم می توانند نتیجه انتخابات را همزمان ببینند. این سیستم قابل حک و دست کاری نمی‌باشد. ما این سیسیتم را آزمایش کردیم و نتیجه داده است.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها
  1. EsbeBic نیم‌رخ
    EsbeBic

    interesting for a very long time

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان