جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

تیفا: عدم مدیریت کمیسیون انتخابات باعث ثبت‌نام اندک رأی‌دهندگان شده است

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(تیفا) می‌گوید که ثبت‌نام اندک رأی‌دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری آینده دلایل زیادی دارد و کمیسیون مستقل انتخابات نتوانسته‌اند این روند را مدیریت نماید تا زمینه اشتراک بیشتر رأی‌دهندگان واجد شرایط فراهم گردد.

تیفا امروز پنج‌شنبه (13سرطان) در یک خبرنامه گفته است، یافته‌های این نهاد از نظارت ثبت‌نام رأی‌دهندگان نشان می‌دهد که در کنار مشکلات امنیتی، این روند با مشکلاتی دیگری چون کمرنگ بودن برنامه‌های آگاهی‌عامه، عدم هماهنگی کارا و سازنده میان کمیسیون انتخابات و سایر نهادهای ذی‌دخل انتخاباتی، نامتوازن بودن مراکز ثبت‌نام، دور بودن و عدم دسترسی مراکز ثبت‌نام، استخدام افراد زیرسن به عنوان کارمند، ثبت‌نام‌های غیابی مخصوصا در محلات زنانه، کمبود کارمندان زن، کوتاه بودن مدت زمان ثبت‌نام تقویتی و نبود تیم‌های سیار روبرو بوده است.

photo_2019-07-07_17-28-10

این نهاد ناظر انتخاباتی با اشاره به چالش‌هایی که روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان با آن مواجه شده و نیز نبود مکانیزم عملی برای اصلاح لیست رأی‌دهندگان، خاطرنشان کرده است: با در نظرداشت ظرفیت موجود کمیسیون انتخابات، اصلاح لیست رأی‌دهندگان تا انتخابات ریاست جمهوری ناممکن به نظر می‌رسد.

به گزارش تیفا، جو سیاسی، سوءاستفاده از منابع حکومتی، ضعف مدیریتی در کمیسیون‌ها، مشارکت زنان، ناامنی، باورمندی ضعیف مردم نسبت به روند، نظارت سرتاسری از روند و پذیرش نتایج انتخابات توسط تیکت‌های انتخاباتی، از جمله چالش‌هایی است که نگرانی‌هایی را نسبت به روند انتخابات ایجاد کرده است.

این نهاد خاطرنشان کرده که وضعیت مبهم و سردرگم سیاسی انتخابات را نیز تحت شعاع قرار داده و وضعیت برگزاری آن را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

از سوی دیگر، بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان تأکید کرده که نگران استفاده لز تکنالوژی در روز انتخابات ریاست جمهوری بوده و باورمند است که تجربه ابزار جدید، آن‌هم تکنالوژی نیازمند تحقیق بیشتر و آزمایش قبل از قبل است.

این نهاد ناظر انتخاباتی پیشنهاد کرده که کمیسیون‌های انتخاباتی با نامزدان ریاست جمهوری که کمپاین‌های پیش از وقت را آغاز کرده‌اند، برخورد قانونی نموده و حتی در صورت تکرار، از لیست نامزدان حذف نمایند.

تیفا هم‌چنان در بخش دیگری از پیشنهادهایش گفته است که کمیسیون مستقل انتخابات در رابطه با استفاده از تکنالوژی برای شناسایی هویت رأی‌دهندگان، با نهادهای متخصص انتخاباتی مشوره نموده و نیز رابطه کاری‌اش را با حکومت تعریف کرده و به هیح کس اجازه مداخله را ندهد.

تیفا هم‌چنان از جامعه جهانی خواسته که اولویت خود میان پروسه صلح و انتخابات را برای مردم افغانستان تفکیک نمایند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان