روز جهانی دوچرخه سواری؛ 4 نکته خواندنی این حوزه در سراسر افغانستان

توسطالطاف حسین امیری

خرداد ۱۳, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲ , ,

امروز سوم جون مصادف با ۱۳ جوزا روز جهانی دوچرخه‌سواری است. با آن‌که در کشورهای دیگر جهان از این روز تجلیل می شود، اما در افغانستان به علت آنچه که وجود مشکلات در فدراسیون دوچرخه‌سواری کشور گفته شده از این روز تجلیل نگردیده است. سوم جون در سال 2018 میلادی از سوی سازمان ملل‌ به عنوان روز جهانی دوچرخه سواری نام گذاری شده است. با آن که از این روز تجلیل نشده، اما مجموعه ای از اتفاقات جالب در حوزه دوچرخه سواری در کشور انجام شده است.

رکاب زدن برای صلح

گروه ده نفره دوچرخه سوار از ولایت هرات، مسیر راه لاجورد را به منظور رساندن پیام صلح به کشورهای عضو این مسیر، رکاب زده است. این گروه به تاریخ، ۳۰حمل سال جاری سفر خود را از ولایت هرات آغاز کرده بودند.

این گروه دوچرخه‌سواران با سفر طولانی بیش از یک ماه، با رکاب‌ زدن بیش از دوهزار کیلومتر و با گذشتن از ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان خود را به ترکیه رسانده اند.

راه لاجورد از افغانستان آغاز می‌شود، به بندر ترکمن باشی در کشور ترکمنستان می‌رسد و سپس از مسیر شهر باکو در آذربایجان به منطقه تفلیس گرجستان وصل می‌شود و از تفلیس به طرف قارس در ترکیه می‌رود. این مسیر از قارس به استانبول و از آنجا تا اروپا ادامه دارد.

 گروه ده نفره دوچرخه سوار از ولایت هرات، مسیر راه لاجورد را به منظور رساندن پیام صلح به کشورهای عضو این مسیر، رکاب زده است

گروه ده نفره دوچرخه سوار از ولایت هرات، مسیر راه لاجورد را به منظور رساندن پیام صلح به کشورهای عضو این مسیر، رکاب زده است

دوچرخه سواری کوهستانی

دوچرخه‌سواری کوهستانی یکی از رشته‌های دوچرخه‌سواری است که در جاده‌های کوهستانی و زمین‌های ناهموار انجام می‌شود. مصطفی رسولی و نرگس حکیمی زوجی هستند که از چندین سال به این سو به دوچرخه‌رانی کوهستانی روی آورده‌اند. اکنون این دو جوان، تیم متشکل از دختران و پسران افغان را آموزش می دهند. تیم بایسکل‌رانی کوهستان مرکزی اکنون با دریافت جواز از تربیت‌بدنی و المپیک کشور با دو گروه دختران و پسران تمرین می‌کنند. در گروه پسران ۱۳ عضو و گروه دختران ۶ نفر عضویت دارند.

«رکاب‌زنی برای تغییر»

دوچرخه سواری در بلخ نیز در سال جاری خبرساز شده است. نهاد جوانان توانمند با همکاری فدراسیون ورزشی ولایت بلخ به تاریخ ۱۲ ثور سال جاری خورشیدی مسابقه دوچرخه‌سواری با عنوان «رکاب‌زنی برای تغییر» را با حضور بیش از 30 ورزشکار زن در شهر مزارشریف برگزار کردند. زنان حاضر در این رقابت، پنج کیلومتر را با هدف «تغییر نگاه جامعه سنتی افغانستان» رکاب زدند.

سید مرتضی هاشمی مسوول نهاد جوانان توانمند هدف از برگزاری رقابت دوچرخه‌سورای با حضور زنان در شهر مزارشریف را سنت‌شکنی در اجتماع سنتی افغانستان عنوان کرد و گفته بود که هدف از برگزاری این برنامه‌ از بین بردن کلیشه‌های جنسیتی و ایجاد تساوی جنسیتی بین زنان و مردان می باشد.

حالت تعلیق

همزمان با این فعالیت ها در حوزه دوچرخه سواری در کشور، فعالیت دفتر فدراسیون ملی بایسکل رانی افغانستان، از 21 حمل سال جاری به حالت تعلیق در آمده است.

 نهاد جوانان توانمند با همکاری فدراسیون ورزشی ولایت بلخ به تاریخ ۱۲ ثور سال جاری خورشیدی مسابقه دوچرخه‌سواری با عنوان «رکاب‌زنی برای تغییر» را با حضور بیش از ۳۰ ورزشکار زن در شهر مزارشریف برگزار کردند
نهاد جوانان توانمند با همکاری فدراسیون ورزشی ولایت بلخ به تاریخ ۱۲ ثور سال جاری خورشیدی مسابقه دوچرخه‌سواری با عنوان «رکاب‌زنی برای تغییر» را با حضور بیش از ۳۰ ورزشکار زن در شهر مزارشریف برگزار کردند

ریاست عمومی تربیت بدنی افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته بود که پذیرفته نشدن انتخابات فدراسیون بایسکل رانی از سوی فدراسیون جهانی آن، سبب شده تا دفتر این فدراسیون در کابل بسته شود.

مسوولان کمیته ملی المپیک گفته بودند که قرار است نماینده فدراسیون جهانی بایسکل رانی برای برگزاری انتخابات مجدد فدراسیون بایسکل رانی کشور، به کابل سفر کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *