جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

سریال حملات شورشیان در کابل؛ آیا با تشدید موضع جنگ طلبانه طالبان امیدی به گفتگوهای صلح باقی می ماند؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

کابل پایتخت افغانستان این روزها شاهد تشدید حملات تروریستی است. ایست های بازرسی پولیس در این شهر در برخی از حوزه های امنیتی آن در یک ماه گذشته شاهد حملات پیهم شورشیان بوده است. تنها امروز یک شنبه سه حمله پیهم بخش های از پایتخت را لرزاند. حمله انتحاری در ورودی دانشگاه مارشال فهیم و حملات پیچیده دیگر بر اهداف دولتی و غیردولتی پایتخت را آشفته می سازد. این موضوع اکنون به نگرانی جدی برای شهروندان کابل تبدیل شده است.

چه جریان دارد؟ سلسله ای حملات در نقاط مختلف پایتخت نشان از میزان بالای تهدیدها در زمانی است که گفتگوهای صلح نیز در قطر و نقاط دیگر منطقه جریان دارد. شورشیان در طول چند هفته گذشته یکی از تاکتیک های نسبتا جدید در پایتخت را اجرا کرده اند. آن ها حملات پیهم را بر برخی از ایست های بازرسی در کابل انجام داده اند. گروهی از مهاجمان، شب‌ پنج‌شنبه ( ۲۶ثور) سال جاری بر یک پاسگاه نیروهای محافظت عامه در حومۀ کابل حمله کردند. به نقل از منابع رسانه ای در این حمله چهار سرباز محافظت عامه کشته شده اند.

همچنان حمله دیگر گروه از مهاجمان بر یک پاسگاه در ساحه دوغ آباد در ناحیه هفتم شهر کابل به تاریخ (29ثور) انجام شد. این حمله هنگام افطار بر یک پوسته پولیس اتفاق افتاد که در نتیجه آن ۳ تن از نیروهای پولیس کشته و ۳ تن دیگر آنان زخمی شدند. روز سه شنبه (7 جوزا) نیز مجموعه ای با حمله به پاسگاه‌ پولیس در ناحیه هجدهم در غرب شهر کابل یک پولیس را کشتند. در ادامه این حمله ها مردان مسلح موترسایکل‌سوار با پرتاب یک بمب دستی بر یک ایست بازرسی پولیس در منطقه بنی حصار، در مربوطات حوزه هشتم شهر کابل، جان یک سرباز پولیس را گرفتندند.

حملات دیگر نیز از سوی تروریستان انجام شده است. حمله انتحاری در مقابل دانشگاه نظامی مارشال فهیم در حوزه 5 شهر کابل و حمله انتحاری صبح روز جمعه (10 جوزا) در ناحیه 9هم شهر کابل بر یک کاروان نیروهای خارجی، از حملات دیگری است که در هفته های گذشته در پایتخت افغانستان صورت گرفته است. این حملات در پایتخت زمانی گسترش یافته که در ماه های اخیر کابل شاهد روزهای آرام تری بود. این در حالی است که دولت افغانستان شورشیان را در نقاط مختلف کشور به صورت گسترده هدف قرار داده و مجموعه های بزرگی از طالبان و داعشیان در هفته های گذشته کشته شده اند.

وضعیت موجود: با آن که گفتگوهای صلح به صورت جدی از سوی آمریکا و متحدانش در داخل و خارج از افغانستان پیگیری می شود، اما به باور بسیاری از سیاست مداران و آگاهان افغان رویکرد و تفکر طالبان تغییر نکرده و آن ها خواهان مصالحه نیستند.

در تازه ترین اظهارات رییس اجرایی افغانستان گفته است که شورشیان در تفکر خود تغییر نیاورده و در عین حال تاکیده کرده که حملات پیهیم آن ها در پایتخت نشان از این است که برای ماه رمضان، مساجد، روحانیون و شهروندان افغان اهمیت قایل نیستند.

در همین حال فوزیه کوفی از سیاست مداران افغان پس از آن که از گفتگوهای بین الافغانی مسکو بازگشت نموده، بیان داشته که طالبان به فکر امارت اسلامی باشد. در سوی دیگر دولت افغانستان نیز گفتگوهای صلح که در آن حکومت این کشور طرف اصلی مصالحه و گفتگو با طالبان نباشد را همواره مورد انتقاد قرار داده است. همزمان با این ملاهئبت الله رهبر شورشیان در پیام عیدی خود تاکید کرده نیروهایش مسولیت های نظامی و ملکی خود را انجام دهند. زلمی خلیلزاد نماینده آمریکا نیز در واکنش به این پیام گفت که بیانیه عیدی رهبر طالبان آمریکا را به خشونت ترغیب می کند اما او تاکید کرده که کشورش به خشونت بیشتر متوسل نمی شود.

به باور برخی از آگاهان این سلسله ای از تحولات نشان می دهد که شورشیان دست کم در وضعیت موجود نشانه ای از کاهش خشونت ها را بروز نداده و در عین حال در موضع خود نسبت به مصالحه نیز تغییرات چشم گیری را به میان نیاورده است. به این جهت، حملات پیهیم بر اهداف غیرنظامی و نظامی در کابل می تواند ادامه خشونت های این گروه در سراسر افغانستان باشد.

نکته پایانی: با توجه به این که شورشیان طالبان موضع جنگ طلبانه شان را بیشتر نشان داده، واکنش ها به صورت گسترده این است که باید به مقابله با این گروه برخاست. عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان گفته است که اتحاد مردم و یکپارچگی آن ها در حمایت از نیروهای امنیتی تنها راه مقابله با هراس افگنان است.

همزمان با این برخی از سیاست مداران دیگر افغان نظیر رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان باور دارند که گفتگوهای صلح در آینده نزدیک نتیجه ای جدی نخواهد داشت و می گویند که در سال جاری جنگ تشدید خواهد شد.

همزمان با این برخی از آگاهان افغان اما باور دارند که در روند مصالحه تشدید حملات دو سو یک امر معمول می باشد. احمد سعیدی کارشناس افغان متعقد است که در جریان مذاکرات صلح برای امتیازگیری بیشتر بر تشدید مواضع شان در سنگرها تمرکز می کنند.

با همه این ها، اما بسیاری از شهروندان و آگاهان افغان با تشدید حملات طالبان و گسترش جنگ در ولایات مختلف کشور نسبت به گفتگوهای صلح به رهبری آمریکا ناامید شده و آن را اثربخش نمی دانند. در عین حال، اما پایتخت افغانستان نشان می دهد که در محور تمرکز تحولات سیاسی و امنیتی قرار دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان