از محرومیت آموزشی تا آزار جنسی؛ 4 موضوع برجسته در باره وضعیت کودکان در افغانستان

توسطالطاف حسین امیری

خرداد ۱۲, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲ , , ,

روزجهانی کودک در افغانستان در حالی تجلیل شد که به گفته مقامات افغان کودکان از آسیب پذیرترین قشر جامعه افغانستان بوده و اکنون 23 بخش از کودکان آسیب پذیر در افغانستان وجود دارد.

با آن که از سال 1949 میلادی تا کنون روز جهانی کودک تجلیل می شود، اما وضعیت کودکان افغانستان تغییر چشم گیری نداشته و تا کنون بسیاری از کودکان، از بهداشت و سلامت، آموزش و پرورش محروم بوده و کودکان کار در این کشور نیز در میزان بالای وجود دارد.

40 درصد محروم از مکتب

در تازه ترین گزارش نهاد حمایت از کودکان ” Save the Children ”آمده است که حدود ۴۰٫۹ درصد کودکان واجد شرایط افغانستان، از رفتن به مکتب محروم اند. این گزارش هفته گذشته (7 جوزا) منتشر شده که بر اساس آن از هر پنج کودک واجد شرایط در افغانستان، دو کودک از رفتن به مکتب محروم اند.

در این گزارش آمده است که “در جریان سال های گذشته؛ مکاتب، استادان و دانش آموزان همواره مورد حمله قرار گرفته اند… در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی، ۸۷۰ حمله، تهدید یا ترساندن دانش آموزان، امکانات یا کارکنان و یا درگیری در محیط مکاتب توسط حکومت به ثبت رسیده است.”

در تازه ترین گزارش نهاد حمایت از کودکان ” Save the Children ”آمده است که حدود ۴۰٫۹ درصد کودکان واجد شرایط افغانستان، از رفتن به مکتب محروم اند
در تازه ترین گزارش نهاد حمایت از کودکان ” Save the Children ”آمده است که حدود ۴۰٫۹ درصد کودکان واجد شرایط افغانستان، از رفتن به مکتب محروم اند

چالش کارهای شاقه

یکی از چالش‌های جدی که کودکان در افغانستان با آن مواجه‌اند، کارهای شاقه. بسیاری از کودکان کار در مشاغل مختلف در کشور حضور دارند. بسیاری از کودکان به‌جای تفریح مشغول به کارهای طاقت‌فرسا مانند کار در خشت‌پزی‌ها، چوپانی، معادن زغال‌سنگ، دهقانی و دست‌فروشی و گدایی‌اند.

این کودکان به دلایل مختلف در کارها جذب می شوند و در معرض آسیب های فراوان اجتماعی و محیطی نیز قرار دارند. بر اساس گزارش ها حدود 16 درصد از کودکان کار افغانستان آزار جنسی می بینند.

2.5 میلیون کودکان مبتلا به سوء تغذیه

علاوه بر مسائل فوق صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد “یونیسف” در تازه ترین گزارش خود که  در ۳۱ثور سال جاری خورشیدی منتشر شده، اعلام داشته است که نزدیک به دو و نیم میلیون کودک زیر پنج سال و زنان باردار و شیرده در افغانستان دچار سوء تغذیه اند.

این گزارش که در ۲۲ ولایت افغانستان با بررسی وضعیت کودکان، زنان باردار و شیرده تهیه شده، آسیب پذیر ترین قشر جامعه را در برابر سوء تغذیه،کودکان زیر پنج سال و زنان باردار و شیرده دانسته و افزوده است که ۶۰۰ هزار کودک در افغانستان در معرض سوتغذیه حاد قرار دارند.

40 هزار کودک بازمانده از واکسن

در همین حال وزارت صحت عامه کشور در 12حمل سال جاری گفته بود که حدود ۹٫۳ میلیون کودک در دور نخست کمپاین سرتاسری پولیو واکسین شده است. در این دور کمپاین پنج روزه، حدود ۹٫۳ میلیون طفل زیر سن پنج سال در سرتاسر افغانستان به جز از ولایت دایکندی، بامیان و غور واکسین شده بودند.

وزارت صحت عامه کشور در 12حمل سال جاری گفته بود که حدود ۹٫۳ میلیون کودک در دور نخست کمپاین سرتاسری پولیو واکسین شده است
وزارت صحت عامه کشور در 12حمل سال جاری گفته بود که حدود ۹٫۳ میلیون کودک در دور نخست کمپاین سرتاسری پولیو واکسین شده است

وزارت صحت افزوده بود که در جریان این کمپاین برای ۸٫۴ میلیون طفل شش ماهه الی پنج سال کپسول‌های ویتامین A نیز داده شده است.

در عین حال خانم لورانس مسئول بخش پولیوی اداره یونیسف برای افغانستان گفته است که در دور کمپاین قبلی ماه آگیست سال گذشته افغانستان، حدود ۴۰ هزار کودک افغان به دلایل مختلف از واکسین باز مانده بودند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *