جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

قاعدگی یا عادت ماهیانه؛ 9 استاتوس خواندنی کاربران افغان در مورد این تابوی اجتماعی در افغانستان

خواندن 4 دقیقه
1
(2)

تاریخ 28 می، روز جهانی قاعد‌گی یا پریود است. این امر هر چند در افغانستان هنوز هم موردی خجالت‌آور برای زنان و تابو در بین مردم اجتماع است اما در کشورهای دیگر دخترانی که به سن قاعد‌گی می‌رسند خیلی راحت آن را پذیرفته و از سوی فامیل مورد توجه قرار می‌گیرند.

این در حالی است که هنوز هم این امر در کشور غیر معمول بوده و به تازگی در چند سال اخیر در مورد آن در صفحات مجازی نوشته می شود. با این حال، امسال با پررنگ شدن صفحات اجتماعی دختران و مردان به نوشتن نظرات خود به صورت گسترده پرداخته ند .

خبرنامه به برخی از دیدگاه های کاربران افغان رسانه های اجتماعی در مورد روز قاعده‌گی یا پریود پرداخته است.

طنزی از موسی ظفر

“و پیشتر از شما قومی در این دنیا زندگی می کرد که مردم آن قوم پدران پریود خود را اذیت می کردند خداوند طوفانی را حکم کرد تا همه آنها را غرق کند.”

فخر فروشی برای رسیدن به بلوغ

با آن که در افغانستان دختران زمان پریود خود را مخفی کرده و سعی می‌کنند نه تنها مردم اطرافشان بلکه فامیل نیز از این امر بی‌خبر بماند.

اما در کشورهایی چون هندوستان برای اولین بار عادت دختران تازه به بلوغ رسیده جشن گرفته شده و آنان برای رسیدن به سن بلوغ حس فخر فروشی دارند. در یک پست خانم گلزار صدیقه یکی از کاربران فیسبوک از جشنی نوشته شده که خانواده‌یی هندی برای اولین دوره عادت دختر خود برگزار کرده‌اند: “مهمانی پایان یافته بود و همه با تبریکی اولین دوره پریود ابراز خوشی و موفقیت به دیویا داشتند و پدر پیشانی دختر را بوسید و مهمانان را بدرقه کرد و قرار شد دیویا تا یک هفته در خانه با لباس های رنگ روشن و غذاها و مایعات مقوی سپری کند.”

 

مردان بی‌تقصیراند

حامد احمدی کاربر دیگر فیسبوک در پست خود نوشته است: “مقصد در قسمت پریود زنان، مردان بی‌تقصیر اند. منت ندهیم و عقده‌ای نباشیم. 😊”

عکس 3

باید در مورد پریود حرف زد

کاربر دیگر فیسبوک در صفحه خود نوشته است که قاعد‌گی یک تابو نیست بلکه باید در مورد حرف زد و پذیرفت این یک اتفاق عادی در بدن شماست.

2

کابوس و هیولایی آدم‌خوار

در میان استاتوس‌های دیگر نیز می‌توان خواند که عده‌یی نوشته‌اند هنوز هم در قرن 21 پریود کابوس و هیولایی آدم خواری برای بانوان و زنان می‌باشد.

3

شبکه زنان افغان در هرات

با همه این چالش‌ها اما زنان افغانستان سعی بر عادی نشان دادن این امر دارند. شبکه زنان افغان در ولایت هرات از 28 می، 7 جوزا از روز قاعدگی ‌تجلیل کرده و با سمینار آگاهی‌دهی در مورد این موضوع 60 خانم و دختر جوان را از ولسوالی‌های مختلف این ولایت گرد هم آورده است.

حاملگی کوچک

در پست دیگر: “ما هر ماه این قصه را مرور می‌کنیم و شاهد درد‌های یک‌دیگر هستیم
سمت راست کمرم تیر می‌کشد و پاهایم سست و بی جان بر تخت رها شده اند…”

زنان خود را یاری دهید

دکتر علی سینا جهانی یکی دیگر از کاربران فیسبوک در پست خود در کنار تبریکی این روز برای زنان از مردان خواسته است تا زنان خود را در این دوره یاری کرده و با آنان باشند: “توصیه ما برای آقایان اینست که خانم شانرا یاری کند و در زمان پریود همکاری کند. در کار های شان ونهایت تلاش کند به خوبی رفتارکنند وتقویت غذای وروحی کند تا احساس درد نکند اگر ممکن باشد تفریح ببرد ودرقسمت موادهای صحی لازم را دراختیار شان بگزاریم.”

وار بهداشتی یا مواد مخدر

کاربر فیسبوکی خانم بهار سهیلی در صفحه خود نوشته است زمانی که دختر نوجوانی بودم از بیان دوره عادت خجالت می‌کشیدم و پارچه‌های خونی را در خاک باغچه چال می‌کریم تا کسی متوجه نشود و یا هم دورن پلاستکی سیاه رنگ می‌پیچاندیم و به جایی دور و مخفیانه مانند انتقال مواد مخدر می‌بردیم.

او در ادامه نوشته است: “حالا راحت همه چیز را به دخترم میگویم، حتا پسرم در این مورد بیشتر از ما می داند، بدون هیچ شرمی برایم کوتکس می خرید و می دانست کدام مارک از همه بهتر است، هر اتفاقی که در بدن ما می افتد تابو، عجیب و ممنوعه نیست بلکه فکر و عدم آگاهی و برخورد نامناسب ما نسبت به بدن و طبیعت زنانه در جامعه ای بیسواد و زن ستیز رقت انگیز و دور از تمدن بشری ست.”

زنان و دختران سوژه جک

عکس 2

زنان پرخاشگر

نوشته‌یی از خانم عطیه مهربان در فیسبوک: “در کنار دل درد و کمر درد شدید درین دوران، وضعیت روحی روانی زنان نیز تغییر می‌کند و خانم ها دچار افسردگی و استرس می‌شوند. همه اعضای خانواده مخصوصن مردان باید متوجه این نکات باشند و پرخاشگری خانم های خانواده را درین دوره درک کنند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان