جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

دومین نشست بین الافغانی مسکو؛ آیا نشانه های تفاهم و مصالحه در موضع گیری های دو جانب دیده می شود؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

دومین نشست بین الافغانی در مسکو امروز آغاز به کار کرد. در این نشست که سه‌شنبه (7جوزا) به میزبانی روسیه برگزار شده، چهره‌های سیاسی افغانستان شامل حامد کرزی رییس جمهور پیشین، حنیف اتمر یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح، محمد محقق معاون ریاست اجراییه، عطا محمد نور رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی، فوزیه کوفی نماینده پیشین مجلس، ضرار احمد مقبل وزیر پیشین خارجه، حضرت عمر زاخیلوال وزیر پیشین مالیه، رنگین دادفر اسپنتا مشاور پیشین امنیت ملی، زلمی رسول مشاور پیشین امنیت ملی و شماری از چهره های دیگر سیاسی افغان به شمول هیئتی چهارده نفری طالبان حضور دارند.

اهمیت موضوع: نشست مسکو از آن جا اهمیت دارد که یک بار دیگر گفتمان مصالحه و گفتگوهای بین الافغانی را بر سر زبان آورده و زمینه ساز گفتگوهای مستقیم نمایندگان طالبان و رهبران سیاسی افغان را فراهم کرده است. این نشست در حالی اتفاق می افتد که نشست بین الافغانی دوحه ماه گذشته به تعویق افتاد و پس از آن با وجود دور جدیدی از گفتگوهای نماینده ویژه آمریکا در امور مصالحه با نمایندگان شورشیان طالبان در قطر، گمانه زنی ها در باره کمرنگ شدن مسئله مصالحه و برنامه ی گفتگوهای صلح به رهبری واشنگتن به شدت در محافل سیاسی افغانستان مطرح شده بود. به این جهت، نشست مسکو با آن که بدون سروصداها برگزار شده، امیدواری ها در باره تداوم گفتمان بین الافغانی صلح را تقویت کرده است.

پیشینه موضوع: روسیه در دو سال گذشته به میزبانی نشست های برای حضور شورشیان طالبان و نمایندگان دولت افغانستان و سیاسیون این کشور اشتیاق جدی از خود نشان داده است. مسکو در ماه فبروری سال 2017 میلادی دومین نشست خود را پیرامون افغانستان با حضور شش جانب برگزار کرد. در آن نشست حکومت افغانستان هیئتی در سطح رییس پالیسی وزارت خارجه فرستاد. پس از آن در سال 2018 میلادی، نشستی دیگری با اشتراک نمایندگان طالبان در مسکو برگزار شد که نمایندگان شورای عالی صلح به عنوان مرجع مستقل شرکت نمودند.اما جدی ترین نشست که با وجود مخالفت حکومت افغانستان در مسکو با شرکت نمایندگان طالبان برگزار شد، گفتگوهای بین الافغانی بود که در ماه فبروری سال جاری با شرکت چهره های مطرح سیاسی افغانستان برگزار گردید. در این نشست مصوبه جلسه بین الافغانی با اشتراک نمایندگان حکومت افغانستان در دوحه نیز صادر گردید؛ با این حال با وجودی که نشست دوحه در زمان معین خود برگزار نشد، اما دوباره مسکو شاهد برگزاری نشست بین الافغانی دیگر در صدمین سالروز آغاز روابط دیپلماتیک روسیه- افغانستان می باشد؛ نشستی که در آن برای اولین بار ملابرادر در حضور رسانه ها ظاهر گردید و در سخنرانی کوتاهی با اشاره به حضور نیروهای خارجی و اشغال دانستن افغانستان توسط آن ها، این مسئله را مانع اصلی صلح در کشور بیان داشت. در همین حال برخی از سیاسیون افغان نیز پیشنهادات مشخص و جدی را برای نمایندگان طالبان در زمینه آتش بس و آغاز گفتگوهای مستقل بین الافغانی مطرح کردند.

نکته های کلیدی روز اول نشست: در نشست امروز مسکو برخی از شرکت کنندگان مسائل کلیدی را مطرح کردند که بیان گر رویکرد طرف ها به مسئله مصالحه می باشد.

در این نشست، روسیه اعلام داشت که مسئله افغانستان راه حل نظامی ندارد. سرگی لاوروف وزیرخارحه روسیه در عین حال ابراز امیدواری کرد که صلح به افغانستان بازگردد و مسئله داعش را به عنوان جدی ترین حوزه بیان داشته و گفت که کشورش در مبارزه با داعش در کنار افغانستان است.

حنیف اتمر در باره مصالحه سخن گفت و از ملابردار خواست تا در این زمینه گام های عملی بردارد. او با نکته سنجی جدی به آقای برادر خاطرات خود را از زمان تلاش های حکومت حامد کرزی پس از سال 2010 که برادر در پاکستان دست گیر شد تا سال های اخیر در حکومت اشرف غنی یادآوری نمود و گفت که تلاش های گسترده ای را برای آزادی او و آغاز مذاکرات صلح از طریق برادر انجام داده اند.

عطامحمد نور اما به صورت واضح خواستار آتش بس در جریان عیدفطر شد و گفت که می خواهد طالبان در نشست بین الافغانی شرکت کنند و حتی از پیشنهاد نشست بین الافغانی مستقل سخن گفت.

اما ملابرادر و شورشیان بر موضع شان که به شدت از مصالحه فاصله دارد تاکید کردند. آن ها یادآوری نمودند که حضور نیروهای خارجی و آنچه که آن ها از آن به عنوان اشغال سخن گفتند، مانع مصالحه در افغانستان است. نمایندگان شورشیان طالبان در عین حال از ادبیات امارت اسلامی افغانستان سخن زدند؛ امری که آن ها را به عنوان عناصر مستقل در تبعید مطرح می نمود.

نکته پایانی: شورشیان طالبان بر موضع شان یک بار دیگر تاکید کردند. آن ها خود را به عنوان امارت اسلامی افغانستان خطاب نمودند از پایان اشغال سخن گفتند اما در عین حال بر مصالحه نیز تاکید کردند. در طرف دیگر سیاسیون افغان نیز بر جمهوری اسلامی افغانستان تاکید نموده و از مصالحه سخن گفتند. این موضوع نشان می دهد که تا کنون دیدگاه های شورشیان و سیاست مداران افغانستان به شدت از هم فاصله داشته و نشانه های از دست یافتن به صلح در بهترین حالت کمرنگ می باشد.

اما مسئله اساسی این است که برای دو روز این مجموعه سیاسیون با هم گفتگو می کنند؛ امری که بار دیگر گفتمان مصالحه را در راس مسئله افغانستان قرار داده و آغاز به کار نشست بین الافغانی دوحه را دوباره جان داده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان