جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

آغاز به کار خدمات دیجیتالی پستی؛ تسهیلات این فاز جدید پسته رسانی در افغانستان چیست؟

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

مقام‌های وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می‌گویند که شماری از اداره‌های پسته‌رسانی در افغانستان به‌شمول “افغان پست”، پسته‌خانه ملی با وصل شدن به شبکه فایبر آپتک دیجیتالی می‌شود.

این مقام‌ها تاکید دارند که با وصل شدن این پسته‌خانه‌ها به فایبر آپتک، این اداره‌ها قادر به ارایه خدمات آنلاین پستی برای شهروندان در افغانستان خواهد بود.

از سویی‌هم اداره‌های پسته‌رسانی در افغانستان از این اقدام حکومت ابراز خرسندی کرده و تاکید دارد که با عملی شدن این پروژه سهولیت‌ها زیادی در بخش پست در افغانستان رونما می‌شود.

احمد وحید ویس، رییس اداره “افغان پست” به‌خبرنامه می‌گوید که «با عملی شدن این برنامه، مشتریان آنان می‌توانند بسته‌های پستی خود را از طریق کودنمبر مشخص در هر نقطه‌ی جهان از طریق آنلاین تعقیب کنند.»

هزينه اين پروژه، 900 هزار دالر برآورد شده كه در يك سال تكميل خواهد شد. به‌گفته‌ی مقام‌های وزارت مخابرات افغانستان وصل شدن دفاتر پسته‌خانه‌هاى ولايات با شبكه فايبر آپتك، شامل بخش ديگر اين پروژه مي‌شود.

مقام‌های این وزارت تاکید دارند که مرحله بعدى اين پروژه شامل طرح و ايجاد يك اپليكيشن مخصوص می‌باشد كه مشتریان از طريق موبايل هوشمند خود بتوانند به آسانى به بسته‌های پستى خود دسترسى داشته باشند.

 احمد وحید ویس، رییس اداره "افغان پست"

احمد وحید ویس، رییس اداره “افغان پست”

تکمیل شدن مرحله نخست

مسوولان در وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گویند، اولین مرحله توسعه و مدرن‌سازی 16 اداره پست‌رسانی در افغانستان به شمول “افغان پست” و پست‌خانه مرکزی هفته‌ی گذشته تکمیل شده است.

اعزازالله سایر زلاند، سخنگوی این وزارت به خبرنامه می‌گوید که «در حال حاضر حدود 3 هزار صندوق دیجیتلی در سراسر کشور موجود است. ما تلاش داریم که از طریق فایبر نوری تمام نمایندگان افغان پست را دیجیتالی کنیم.»

مقام‌های وزارت مخابرات افغانستان تاکید دارند که “افغان پست” مرکزی با معیارهای بین‌المللی عیار شده و شهروندان می‌توانند تمام بسته‌های پستی‌شان را به‌شکل مصوون و محرم به تمام نقاط جهان ارسال  و دریافت کنند.

سخنگوی این وزارت به خبرنامه تاکید دارد که «مرحله بعدی مدرن‌سازی نمایندگی‌های افغان پست در ولایات به زودی آغاز می‌شود و درنظر داریم در مرحله دوم 14 پسته خانه دیگر مدرن شود.»

وی بیان داشت که خدمات پستی در پسته خانه مرکزی با معیارهای بین‌المللی ارایه می‌گردد که مدرن سازی آن حدود 750 هزار دالر امریکایی هزینه برداشته است و “ما تلاش داریم که تمام پسته خانه‌های کشور را دیجیتال سازیم.”

ترکیه همکار خدمات پستی افغانستان

مقام‌ها در وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان تاکید می‌کنند که این وزارت برای توسعه خدمات پستی در افغانستان موافقت‌نامه‌هایی را با ادارات مختلف از جمله وزارت داخله، اداره مستقل توسعه زون پایتخت و سایر اداره‌های داخلی و خارجی به امضا رسانده است.

مقام‌های وزارت مخابرت و تکنالوژی معلوماتی افغانستان تاکید می‌کنند که ایجاد این مرکز، باعث خواهد شد تا سرعت انتقال خدماتی پستی از افغانستان به کشورهای اروپایی و امریکا، بیشتر شود و عواید خدمات پستی نیز افزایش پیدا کند
مقام‌های وزارت مخابرت و تکنالوژی معلوماتی افغانستان تاکید می‌کنند که ایجاد این مرکز، باعث خواهد شد تا سرعت انتقال خدماتی پستی از افغانستان به کشورهای اروپایی و امریکا، بیشتر شود و عواید خدمات پستی نیز افزایش پیدا کند

سه سال پیش وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان تفاهم‌نامه انتقال محصولات پُستی را  با شرکت باررسانی ترکش(Turkish Cargo)  امضا کرد و پروسه انتقال کالاهای پُستی  نیز از این مسیر آغاز شد.

بر مبناى این تفاهم‌نامه، ریاست پُست ترکیه تمام خدمات پستی را که از اروپا و امریکا به افغانستان صورت می‌گیرد، از طریق مرکز ترانزیتی خدمات پستی استانبول و برعکس از افغانستان به آن کشورها انتقال می‌دهد.

مقام‌های این وزارت می‌گویند که خدمات پُستی افغانستان به کشورهای اروپایی و امریکا، از مسیر ترکیه در وقت کم صورت می‌گیرد. این خدمات، شامل ایجاد مرکز ترانزیت در شهر استانبول ترکیه به هدف انتقال پسته‌های صدور فضایی افغانستان بوده که براساس تفاهم‌نامه اى میان وزارت مخابرات افغانستان و ریاست پُست ترکیه، عقد گردیده است.

مقام‌های وزارت مخابرت و تکنالوژی معلوماتی افغانستان تاکید می‌کنند که ایجاد این مرکز، باعث خواهد شد تا سرعت انتقال خدماتی پستی از افغانستان به کشورهای اروپایی و امریکا، بیشتر شود و عواید خدمات پستی نیز افزایش پیدا کند.

از سوی امضای تفاهم‌نامه مشترک این وزارت و وزارت امور داخله‌ی افغانستان سبب شده که تا کنون بیش از 900 هزار  جلد پاسپورت در مرکز و ولایات توسط «افغان پُست» انتقال و توزیع گردیده که به گفته‌ی مقام‌های وزارت مخابرات سهولت بیشتری را برای مردم افغانستان فراهم می‌کند.

عضویت در اتحادیه جهانی پست

افغانستان در سال ۱۹۲۸ میلادی در دوره نادرخان، به‌عضویت اتحادیه بین‌المللی پست درآمد. در این دوره، برای اولین بار ارسال هوایی بسته‌های پستی به‌خارج از افغانستان آغاز شد.

در زمان نادرخان هم‌چنین علاوه بر نامه‌های پستی، پست کارت‌ها، مجلات، اوراق تجاری و بسته‌های سبک‌وزن دیگر نیز به داخل و خارج از افغانستان ارسال می‌شد.

سه سال پیش وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان تفاهم‌نامه انتقال محصولات پُستی را با شرکت باررسانی ترکش(Turkish Cargo) امضا کرد و پروسه انتقال کالاهای پُستی نیز از این مسیر آغاز شد
سه سال پیش وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان تفاهم‌نامه انتقال محصولات پُستی را با شرکت باررسانی ترکش(Turkish Cargo) امضا کرد و پروسه انتقال کالاهای پُستی نیز از این مسیر آغاز شد

در افغانستان، ارتباطات نوین پستی، برای اولین بار در زمان امیر شیرعلی خان (دهه ۱۸۶۰ میلادی) به‌وجود آمد. در آغاز یک چاپار‌خانه در بالاحصار کابل تاسیس شد و تا مدتی تنها مرکز نقل و انتقال نامه در افغانستان بود.

ارسال بسته های پستی زمان مشخصی نداشت، چون تعداد نامه ها کم بود و حمل و نقل در آن زمان دشوار بود، اما نامه‌های دولتی که کلمه فوری و ضروری روی آن نوشته شده بود به‌وسیله نامه‌رسانی که “چاپارفوق العاده” نام داشت به زودترین زمان ممکن به مقصد ارسال می‌شد.

ارتباطات پستی در آن زمان تنها در داخل افغانستان برقرار بود ولی اگر ارسال نامه ای به خارج از افغانستان لازم می شد، دولت قاصد مخصوصی را برای ارسال آن تعیین می‌کرد.

اولین مجموعه تیکت‌های پستی (تمبر) افغانستان که به “کله شیر” معروف بود نیز در همین‌زمان به ارزش یک شاهی و یک صنار به چاپ رسید.

در سال ۱۲۵۷ خورشیدی، تشکیلات پست افغانستان با مشکل مواجه شد و تا زمان حکومت عبدالرحمان خان، انتقال نامه‌های پستی متوقف بود. ولی اگر گاهی ضرورتی پیش می‌آمد، نامه های دولتی به وسیله چاپار مخصوص منتقل می شد. با این وجود با روی کار آمدن حکومت  عبدالرحمان خان، فعالیت پست پس از توقف چند ساله دوباره به جریان افتاد.

در این زمان یک پست‌خانه مرکزی در جنوب ارگ کابل راه‌اندازی شد که ارسال نامه‌ها از آنجا انجام می شد. با این حال ارسال نامه به خارج از افغانستان یکی از کارهای مهمی بود که در این زمان صورت گرفت.

شرکت‌های پست‌رسانی افغان

در حال حاضر در افغانستان در کنار شرکت دولتی «افغان پست»، هفت شرکت خصوصی دیگر فعالیت می‌کند که به گفته‌ی مقام‌های وزارت مخابرات و تکنالوژی این کشور، اکنون بیش از ۴۵۰ پسته‌خانه در مرکز و ولایات افغانستان فعال است.

پُست سریع باختر ( (Bakhter Speedy Post، تی ان تی  (TNT)، دی اچ ال (DHL، ایکسپو (FedEx)، پُست سریع نی(Nye Express)، و پُست سریع ایروپارسل (Aero Parcel Express) از جمله شرکت‌های خصوصی اند که در بخش پست در افغانستان فعالیت دارند.

در حال حاضر در افغانستان در کنار شرکت دولتی «افغان پست»، هفت شرکت خصوصی دیگر فعالیت می‌کند
در حال حاضر در افغانستان در کنار شرکت دولتی «افغان پست»، هفت شرکت خصوصی دیگر فعالیت می‌کند

بر اساس آمار وزارت مخابرات افغانستان درآمد خدمات پستی نسبت به‌سال قبل افزایش یافته و در حال حاضر افغانستان از بخش خدمات پستی، سالانه یک میلیارد افغانی درآمد دارد.

“افغان پست” یکی از شرکت‌های است که تحت حمایت حکومت افغانستان، خدمات پستی در این کشور ارایه می‌کند. این شرکت عضو فعال اتحادیه پستی جهانی و کوپراتیف ای ام اس (EMS) بوده و خدمات دریافت و توزیع بسته‌های پستی داخلی و بین‌المللی را از طریق 463 پُست‌ خانه مربوط خود در افغانستان عرضه می‌نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان