سیاست تازه برای کاربران افغان در فیسبوک؛ آیا این شرکت به درخواست حکومت افغانستان پاسخ مثبت می دهد؟

توسطعلی شیر شهیر

فروردین ۲۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲ , , ,

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان اعلام داشته که اگر تا شش ماه دیگر شرکت شبکه اجتماعی فیسبوک سیاست های حکومت افغانستان در قبال این شبکه را نپذیرد، جلو فعالیت‌های فیسبوک در افغانستان گرفته خواهد شد.

شهزاد آریوبی، امروز شنبه (24 حمل) در یک نشست خبری در کابل گفت که سیاست مشخص برای استفاده از فیسبوک در افغانستان طراحی شده است. با آن که آقای آریوبی از تاریخ، نهادی که این سیاست را طراحی کرده و چگونگی تصویب آن در سطح بزرگ حکومت افغانستان چیزی نگفت اما تصریح کرد که: «ما طی مکتوب رسمی از طریق وزارت امور خارجه از اداره فیسبوک می‌خواهیم که پالیسی افغانستان را وارد سیستم فیسبوک کرده و حساب‌های جعلی را بسته کند و ایجاد حساب جدید را مطابق با پالیسی و قوانین افغانستان به کاربر افغانی اجازه دهد.»

کاهش نرخ انترنت

همزمان با اعلان مسئله اجرای سیاست افغانستان بر کاربران افغان شرکت فیسبوک، وزیر مخابرات افغانستان در بخش دیگری از سخنانش امروز، از کاهش بهای خدمات انترنتی در کشور خبر داد. آقای آریوبی گفت که:” از امروز قیمت یک جی بی انترنت در شرکت مخابراتی سلام 49 افغانی است و درآینده نزدیک این قیمت بالای همه شبکه‌های مخابراتی دیگرنیز تطبیق خواهد شد.”

با آن که تا کنون شرکت های مخابراتی افغانستان به صورت یکسان قیمت های خود را برای عرضه خدمات انترنتی تنظیم نکرده، اما برخی از گزارش ها می رساند که در وضعیت فعلی، قیمت یک جی بی انترنت شرکت‌های مخابراتی خصوصی در افغانستان به طور میانگین 250 افغانی می باشد. بسیاری از کاربران افغان این شرکت ها، اما از بهای انترنت ناراضی بوده و آن را در مقایسه با کشورهای همسایه افغانستان بیشتر می دانند. گفته شده که در برخی از این کشورها بهای 10 جی بی انترنت معادل 100 الی 150 افغانی می‌باشد.

همزمان با اعلان مسئله اجرای سیاست افغانستان بر کاربران افغان شرکت فیسبوک، وزیر مخابرات افغانستان در بخش دیگری از سخنانش امروز، از کاهش بهای خدمات انترنتی در کشور خبر داد
همزمان با اعلان مسئله اجرای سیاست افغانستان بر کاربران افغان شرکت فیسبوک، وزیر مخابرات افغانستان در بخش دیگری از سخنانش امروز، از کاهش بهای خدمات انترنتی در کشور خبر داد

فیس بوک هراسی

در سال های اخیر به ویژه در 8 سال گذشته، فیسبوک به یکی از شبکه های تاثیرگذار در میان کاربران افغان تبدیل شده است. از زمان انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 به بعد، فیسبوک یکی از جدی ترین وسائل ارتباط جمعی به ویژه در حوزه فعالیت های مدنی بوده است.

در تازه ترین نمونه از این فعالیت ها، اخیرا کاربران شبکه های اجتماعی با راه اندازی کمپاین گسترده، اداره تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان (اترا) را زیر سوال برده و تلاش کرده تا آن را پاسخگو سازد. این کمپاین زیر نام « اترا کجاست» راه اندازی شده است. بسیاری از کاربران افغان شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک با استفاده از این هشتک در شبکه‌های اجتماعی مسوولان را به پاسخگویی واداشته اند.

در قالب این کمپاین در هفته های اخیر هزاران کاربر افغان شبکه های اجتماعی نسبت به بهای بالای خدمات انترنتی و کیفیت پایین این خدمات، اعتراضات خود را گسترده کرده اند.

وزیر مخابرات افغانستان نیز امروز به این مسئله پرداخته و گفته است که به اداره اترا تنها یک ماه فرصت داده تا به شکایات شهروندان رسیدگی نماید، در غیر آن صورت او تهدید کرده که این اداره در ساختمان وزارت مخابرات جایی نخواهد داشت.

اکنون نیز برخی ها بر این تصمیم وزارت مخابرات در باره فیسبوک انتقادات جدی را در شبکه های اجتماعی مطرح کرده و آن را مرتبط با تاثیرگذاری فیسبوک و هراس از این شبکه در درون حکومت افغانستان دانسته اند.

شهزاد گل اریوبی، وزیر مخابرات افغانستان
شهزاد گل اریوبی، وزیر مخابرات افغانستان

محلی کردن فیسبوک

همزمان با این سیاست جدید حکومت افغانستان در باره کاربران افغان شبکه اجتماعی فیسبوک، گزارش های از محلی سازی این شبکه در افغانستان منتشر شده است.

وزارت مخابرات اخیرا اعلام داشته که برای بهبود دسترسی کاربران افغان به شبکه فیسبوک قرارداد محلی سازی این شبکه را در افغانستان امضا کرده است.

با این حال مقام‌های وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان تاکید دارند که به منظور تامین مصوونیت معلومات کاربران فیسبوک قرار داد همکاری محلی‌سازی استفاده را با شرکت فیسبوک امضا کرده است.

این وزارت تاکید می‌کند که با عملی شدن این قرارداد مرکز تبادله معلومات کاربران فیسبوک در افغانستان قرار می گیرد. پیش از این مرکز تبادل معلومات در کشور های خارجی قرار داشته که باعث کاهش سرعت تبادله معلومات بین کاربران فیس بوک گردیده و در عین حال مصوونیت معلومات سوال برانگیز بوده است.

وزارت مخابرات گفته که محلی‌سازی باعث بهتر شدن سرعت انترنت می گردد و نیز قیمت های انترنت کاهش پیدا می کند.

همچنان وزارت مخابرات و مرکز ملی تبادله انترنت افغانستان در تلاش اند تا بتوانند کشه های شرکت های دیگر نظیر گوگل، آکامای و نت فلیکس را نیز با مرکز ملی تبادله انترنت افغانستان وصل نماید تا در نحوه ارایه خدمات انترنتی تغیرات قابل ملاحظه بوجود آید.

محلی سازی فیسبوک در حالی اعلام شده که اخیرا نیروهای امنیت ملی گزارش داده اند که شماری از تروریست‌های داعش را که در شبکه‌های اجتماعی خصوصاً فیسبوک برای این گروه تروریستی فعالیت می‌کردند، بازداشت کرده اند.

وزارت مخابرات اخیرا اعلام داشته که برای بهبود دسترسی کاربران افغان به شبکه فیسبوک قرارداد محلی سازی این شبکه را در افغانستان امضا کرده است
وزارت مخابرات اخیرا اعلام داشته که برای بهبود دسترسی کاربران افغان به شبکه فیسبوک قرارداد محلی سازی این شبکه را در افغانستان امضا کرده است

با همه این ها اما تا کنون آمار مشخصی از کاربران افغان شبکه اجتماعی فیسبوک وجود ندارد. برخی از مطالعات انجام شده در حوزه شبکه های اجتماعی اما می رساند که حدود 3.5 میلیون شهروند افغان از فیسبوک در افغانستان استفاده می کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *