منار جام در ولایت غور ترمیم می شود

توسطروایت زنده

فروردین ۲۱, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

ارگ ریاست جمهوری می گوید که رییس جمهور دستور ترمیم منار جام ولایت غور را داده است.

ارگ امروز چهارشنبه (21حمل) با نشر خبرنامه گفته که رئیس جمهور در جلسه کابینه وزارت اطلاعات و فرهنگ را مؤظف نموده که طبق فیصله شورای وزیران در هماهنگی وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله، زمینه سفر هیئتی با عضویت نماینده اداره عملیاتی و حمایوی انکشاف ملی ریاست جمهوری را به ولایت غور جهت ترمیم منار جام مهیا سازد.

ghor

پیش از این مقام های محلی در ولایت غور به رسانه ها گفته بود که اگر چاره ای اساسی برای این منار تاریخی جام سنجیده نشود، ممکن است سال آینده آنها نتوانند این اثر باستانی را سر پا نگهدارند.

گفته می شود منار جام را در عکسهای قدیمی اش، راست قامت دیده می شد، حالا اما اندکی به طرف هریرود کج شده که دیوار های محافظتی این منار در زمستان گذشته تخریب شده بود و امسال به هزینه چهارصد هزار افغانی از بودجه اضطرای اداره محلی غور، دیوار کوچکی اطراف منار ساخته شده است.

منار جام با ۶۴ متر ارتفاع و ۸۰۰سال قدمت، کهن سال‌ترین منار آجری جهان و شاهکاری از دوره غوریان است که در سده های دهم و یازدهم میلادی از آسیای میانه تا هند را تحت کنترل خود درآورده بودند.

این منار در سال ۲۰۰۲ میلادی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، در فهرست میراث های فرهنگی جهان ثبت شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *