جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

تلاش برای جهان عاری از سل؛ بیش از 50 درصد کاهش در مرگ و میر ناشی از بیماری توبرکلوز در افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

امروز یک‌شنبه (11 حمل)، وزارت صحت عامه افغانستان در برنامه‌ بزرگ داشت از روز جهانی مرض سیل و محو توبرکلوز، آمار جدیدی را مطابق به یافته‌ها و گزارش سازمان جهانی صحت در مورد این مرض اعلام کرد.

در این برنامه برعلاوه مقامات وزارت صحت، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت کشور، خانم سیما سمر، رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان که در بورد محو مرض سل حضور دارد و در عین حال دکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی حضور داشتند.

آقای عبدالله از دریافت نتیجه مثبت در خصوص کاهش آمار مریضان مبتلا به سل یا توبرکلوز گفته و اضافه کرد که “در جلسه سال گذشته برای محو این مرض همه تعهد سپردند که برای از بین بردن این مرض تلاش کنند و اکنون با کاهش آمار و تداوی بیشتر افراد رو به رو هستیم.”

بیشتر از 3 میلیون دالر بودجه

افغانستان برای از بین بردن مرض توبرکلوز در کشور سهم خود برای بودجه را سال گذشته تعیین کرد تا با این مقدار پول بتوانند با این مرض که سال‌ها جان هزاران نفر را می‌گرفت مبارزه کنند.

آقای عبدالله در گفته‌های خود یادآور شد که بودجه درمان توبرکلوز در سال گذشته بالاتر از 3 میلیون دالر مشخص گردید.

12 هزار نفر قربانی

وزارت صحت عامه افغانستان، در آمار سال گذشته از بیماری توبرکلوز گفته بود که سالانه 12 هزار نفر قربانی این مرض می‌شوند.

مطابق به ارقام ارائه شده سازمان صحی جهان در سال گذشته، سالانه حدود 61 هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شدند که از این مجموع 12 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت صحت عامه افغانستان، در آمار سال گذشته از بیماری توبرکلوز گفته بود که سالانه 12 هزار نفر قربانی این مرض می‌شوند
وزارت صحت عامه افغانستان، در آمار سال گذشته از بیماری توبرکلوز گفته بود که سالانه 12 هزار نفر قربانی این مرض می‌شوند

سال گذشته در 34 ولایت کشور، تقریبا 2355 مرکز خدمات توبرکلوز وجود داشته که مشغول تداوی بیماران بوده است در حالی که اکنون این رقم به 2627 مرکز تخصصی برای درمان بیماران سل، رسیده است.

اما به دلیل عدم دسترسی به مراکز درمانی و یا مراجعه نکردن بیماران به این مراکز، 20 درصد بیماران سل از تشخیص باز می‌مانند.

در تعهد برای مبارزه با توبرکلوز همچنان وعده سپرده شده است که باید تا سال 2030 این مرز کشنده از افغانستان کاملا محو شود.

کاهش بیش از 50 درصد در مرگ و میر

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت افغانستان به خبرنامه گفت: “مطابق به گزارش سازمان جهانی صحت در افغانستان در سال 1397، 67 هزار نفر به مرض سل مبتلا شده‌اند که از این مجموع 10 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.”

با این که بیماران مبتلا به این مرض در سال 1397 افزایش داشته‌اند اما میزان تلفات در این سال نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده و کاهش بیش از 50 درصد در مرگ و میر ناشی از این مرض را نشان می‌دهد.

باید یادآور شد که توبرکلوز انواع مختلف مانند توبرکلوز استخوان، معده، امعا، رحم و ستون فقرات دارد.

سخنگوی وزارت صحت در ادامه صحبت‌های خود گفت: “در میان 10 هزار نفری که جان خود را به دلیل مرض سل از دست داده‌اند، بیشتر آنان مبتلا به توبرکلوز ریوی، و باقی به توبرکلوز کلیه(گرده)، جلد، استخوان، رحم بوده‌اند.

آقای مایار همچنان گفت که “نتایج ابتدایی از تداوی این بیماری قناعت بخش بوده است.”

 وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت افغانستان
وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت افغانستان

توبرکلوز از طریق سرفه سرایت می‌کند

سازمان جهانی صحت در گزارش خود گفته است که “۴۰ در صد مردم روستاها و ۳۴ در صد مردم شهر‌های افغانستان نمی‌دانند که توبرکلوز از طریق سرفه سرایت می‌کند”.

اما وزارت صحت یادآور شده است که بر اساس یافته‌های این وزارت در همکاری با مؤسسات همکار، میزان آگاهی افغان‌ها از بیماری توبرکلوز به ۸۴ درصد می‌رسد.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، آمار آگاهی دهی مردم از این بیماری به ۴۸هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است.

همچنان، معلومات وزارت صحت افغانستان نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر مبتلایان توبرکلوز، در هر صد هزار بیمار، 29 نفر است.

تعهد محو مرض سل

هر روز تقریبا 4500  نفر زندگی خود را بخاطر این مرض در سراسر جهان از دست می‌دهند و نزدیک به 30000 نفر مبتلا به این بیماری درمان می‌شوند.

تلاش های جهانی برای مبارزه با سل از سال 2000 تا اکنون توانسته جان حدود  54 میلیون نفر را نجات داده و میزان مرگ و میر از این بیماری را 42 درصد کاهش دهد.

در ماه سپتامبر 2018 در اولین و مهمترین نشست سازمان ملل سران دولت‌ها به منظور از بین بردن و محو بیماری سل تعهد محکمی کردند تا در راستای محو این مرض تلاش نمایند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان