از هرات تا بلخ؛ بارش شدید باران و خسارات هنگفت مالی و جانی به شهروندان افغانستان

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۱۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲ ,

ریزش باران‌های شدید اخیر با سیلاب همراه بوده و بیشترین خسارات مالی و جانی را به ولایات شمالی و غربی رسانده است.

پیش از این مسوولان ریاست هواشناسی افغانستان روز پنجشنبه (8 حمل) از احتمال ریزش باران نسبتاٌ شدید همراه با سیلاب در چندین ولایت کشور خبر داده بود.

ریاست هوا شناسی در یک خبرنامه گفته بود که به روزهای جمعه و شنبه به تاریخ های  ۹ الی ۱۰ حمل احتمال ریزش باران نسبتاٌ شدید همراه با سیلاب در ولایات هرات، فراه، هلمند، کندهار، زابل، ارزگان، غور، بادغیس، فاریاب، سرپل، دایکندی، غزنی، پکتیا، پکتیکا، لوگر، سمنگان، بغلان، بلخ، قندز، تخار، بدخشان، نورستان، لغمان، کنر، ننگرهار، خوست وجوزجان  پیش‌بینی شده است.

این ریاست مقدار بارندگی را بین ( ۲۰ – ۵۰ ) ملی متر پیش‌بینی کرده بود. بر این اساس، باران های شدید در یک ماه اخیر در برخی از ولایت ها، خسارات مالی و جانی هنفگتی را برای شهروندان افغان به بار آورده است.

آمار کلی از سرازیر شدن سیلاب‌ها

حشمت بهادری، معاون سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی گفته است که “از تاریخ 11 جدی به این سو، برفباری‌ها و بارندگی‌های شدید که باعث ایجاد سیلاب شده است از بین مردم 100 نفر کشته و بیشتر از 221 نفر مجروح گرفته است.”

این سیلاب‌ها همچنان بیشتر از 7 هزار خانه را به صورت کلی و 13 هزار خانه مسکونی را به صورت نسبی تخریب کرده است.

گزارش شده که سیلاب‌های سرازیر شده بیشتر از 10 هزار نفر را در ولایات هلمند، زابل، هرات، قندهار، فراه بیجا کرده است.

همچنین گزارش شده که در مجموع در طول ماه جاری میلادی (مارچ) حداقل 63 نفر کشته و حدود 12 هزار منزل مسکونی در اثر سیلات‌های شدید تخریب شده است.

گزارش شده که سیلاب‌های سرازیر شده بیشتر از 10 هزار نفر را در ولایات هلمند، زابل، هرات، قندهار، فراه بیجا کرده است
گزارش شده که سیلاب‌های سرازیر شده بیشتر از 10 هزار نفر را در ولایات هلمند، زابل، هرات، قندهار، فراه بیجا کرده است

ولایت فاریاب

مقامات محلی فاریاب از تلفات هنگفت مالی و همچنان کشته شدن 10 نفر، ناپدید شدن 2 نفر و زخمی شدن 25 نفر گزارش داده است.

بارندگی‌های شدید سبب سرازیر شدن سیلات‌ها در برخی مناطق برعلاوه شهر میمنه شده است.

این سیلاب‌ها بر علاوه تلفات جانی، برای مردم در ولسوالی‌ها‌ی پشتونکوت‌، خواجه سبزپوش، شیرین تگاب، دولت آباد، قرغان و در شهر میمنه خسارات هنگفت مالی نیز وارد کرده‌‎است. در این ساحه 4 هزار خانه مسکونی و پل‌ها تخریب شده و 20 هزار مواشی نیز از بین رفته است.

سیلاب‌های سرازیر شده باعث مسدود شدن راه‌ها شده و چندین مریض در روستاهای این ولایت به همین دلیل تا کنون به شفاخانه‌ها انتقال نیافته‌اند.

ولایت بلخ

گزارش‌های اخیر از ولایت بلخ می‌رساند که تا کنون در اثر سیلاب‌های چند شب گذشته یک فرد کشته، یک نفر دیگر زخمی و تا حال دو نفر نیز مفقود شده است.

به مردم و خانه‌های آن ها در ولسوالی‌های چمتال، دهدادی، شولگره و اطراف شهر مزارشریف خسارات هنگفتی وارد شده است.

مقامات محلی این ولایت با گزارش از خانواده‌های متضرر گفته‌اند که 183 فامیل از سیلاب‌های اخیر خساره دیده‌اند ولی تا کنون این بررسی تکمیل نشده است.

ولایات سرپل و بادغیس

برف و باران‌های اخیر شب گذشته جان 12 نفر را در ولایت باغیس گرفته است که به گزارش عبدالظاهر بهاند، سخنگوی والی بادغیس دو زن و یک کودک شامل قربانیان است.

سیلاب‌های سرازیر شده باعث مسدود شدن راه‌ها شده و چندین مریض در روستاهای این ولایت به همین دلیل تا کنون به شفاخانه‌ها انتقال نیافته‌اند
سیلاب‌های سرازیر شده باعث مسدود شدن راه‌ها شده و چندین مریض در روستاهای این ولایت به همین دلیل تا کنون به شفاخانه‌ها انتقال نیافته‌اند

در این ولایت بر اثر فرو ریختن سقف یک خانه مسکونی در ولسوالی بالامرغاب 8 نفر به شمول 2 زن جان داده‌اند. در میان کشته شدگان 4 نفر دیگر از ولسوالی‌های آب کمری و قادس این ولایت نیز شامل است.

در گزارش از تخریبات در این ولایت 30 خانه مسکونی نیز تخریب شده و بیشتر از 23 هزار مواشی از بین رفته است.

باران‌ها و برف های شدید که بین 70 تا 80 سانت تخمین شده است، باعث مسدود شدن شاهراه هرات-بادغیس و هرات-غور شده است که در آخرین خبرها از این ساحه آمده است که شاهراه ولایات غربی به روی ترافیک باز شده است.

در ولایت سرپل سیلاب شب گذشته خسارات زیادی وارد کرده و 130 خانه و بیش از هزار هکتار زمین زراعتی تخریب شده و تاکنون 3 نفر جان باخته است.

ولایت هرات

در ولایت هرات نیز در اثر سیلاب‌های اخیر 8 نفر از جمله 6 کودک جان باخته اند و بیش از ۱۰ نفر زخمی  شده‌اند.

احمد جاوید نادم، عضو کمیته وضعیت اضطراری در هرات خسارت‌های سیل را «بسیار زیاد» خوانده و گفته است بیش از 500 خانه به‌طور کامل و یا بخشی از آن‌ها تخریب شده‌اند.

اما تا کنون این آمار نهایی نبوده و امکان افزوده شدن به تلفات زیاد می‌باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *