اعلام آمادگی رحمت‌الله نبیل برای میانجی‌گری میان طرف‌های درگیر در شهر مزارشریف

توسطروایت زنده

اسفند ۲۳, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

به دنبال تنش‌ها و درگیری‌های امروز در شهر مزارشریف، رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام آمادگی کرده که میان طرف‌های درگیر میانجی‌گری کند.

آقای نبیل در یادداشتی در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: این جانب با نگرانی حوادث شمال افغانستان را دنبال می‌کنم و

آمادگی خود و جمعی از نخبگان و بزرگان را برای میانجی‌گری اعلام می‌کنم”.

_98439193_nabil

به نوشته وی، او و جمعی از نخبگان و بزرگان حاضر اند برای پایان غایله به عنوان “مصلح بالخیر” وارد میدان شده و قناعت هر دو طرف را صرف به خاطر “منافع علیای مردم” فراهم آورند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرده که مردم بدون خون‌ریزی و خشونت، از هیجانی شدن و “قومی شدن جنجال”، جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرده است: “ما به عنوان یک ملت، مصیبت‌ها و مشکلاتی بزرگ‌تر از این را با گفتگو و مدارا پشت سر گذاشته‌ایم، نگذاریم کام مردم عزیز ما برای لج‌بازی‌های بیهوده در این ایام شیرین، تلخ شود”.

امروز شهر مزارشریف محل درگیری میان نیروهای وابسته به عطامحمد نور، والی سابق ولایت بلخ با نیروهای دولت مرکزی بر سر معرفی فرمانده جدید پولیس این ولایت بود. گزارش‌ها می‌رساند که این درگیری تلفاتی نیز داشته که تاکنون جزئیات دقیق آن در دست نیست.

با این وجود، عصر امروز رقیب مبارز به عنوان فرمانده جدید ولایت بلخ معرفی و آغاز به کار نمود.

این درگیری‌ها واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشته است؛ سفارت آمریکا در کابل خواهان حل فوری و مسالمت آمیز تنش های بلخ شده و هم‌چنین محمد حنیف اتمر، رییس تیم انتخاباتی صلح و اعتدال در یک نشست خبری در کابل، فرستادن فرمانده جدید پولیس به بلخ را خلاف موافقت‌نامه عطامحمد نور با ارگ ریاست جمهوری عنوان کرده است.

با این حال، آقای  اتمر خاطرنشان کرده است: “خواست ما از طرف‌های درگیر در بلخ این است که از خویشتن‌داری کار بگیرند، استفاده از نیروها را متوقف کنند و نیروهایی که از خارج به بلخ آمده، خارج شوند”.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *