جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

آخرین تحولات مصالحه افغانستان: از موضع گیری فعال رهبران سیاسی افغان تا تداوم گفتگو های آمریکا با طالبان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

در هفته گذشته مصالحه همچنان یکی از مباحث جدی و بحث برانگیز در محافل سیاسی افغانستان بوده است. برخی از شخصیت های سیاسی و چهره های مهم و تاثیرگذار افغان نسبت به مصالحه تازه ترین دیدگاه های شان را بیان کرده اند.

سوال بر شفافیت مصالحه

در تازه ترین اظهارنظر، گلبدين حکمتیار رهبرحزب اسلامى شفافیت گفتگوهای صلح در قطر را زیر سوال برده است. آقای حکمتیار در دیداری با شماری از شهروندان غوری ازعدم شفافیت گفتگوهاى صلح ياد کرده وگفته که «این‌که در دوحه قطر چه جریان دارد دولت آگاهی کامل‌ندارد و از نتایج آن بیم دارد و اظهارات که در مورد مذاکرات قطر صورت می‌گیرد نشان دهنده این است که همه چیز زیاد شفاف نیست.»

گلبدين حکمتیار رهبرحزب اسلامى شفافیت گفتگوهای صلح در قطر را زیر سوال برده است
گلبدين حکمتیار رهبرحزب اسلامى شفافیت گفتگوهای صلح در قطر را زیر سوال برده است

آقای حکمتيار گفته که صلح در صورتى ممکن است که طالبان نخست با آتش بس، مذاکرات بین الافغانی و انتخابات توافق کنند و آمريکا نیز باید خروج نيروهايش از افغانستان را با حکومتى که ممثل ارادۀ همه افغان‌ها باشد درميان بگذارد.

حکمتيار در بخشى از صحبت هايش با اشاره به گفتگوهاى صلح ميان امريکا و طالبان گفته است: «تلاش‌های که برای صلح بین ایالات متحده امریکا و طالبان در قطر صورت گرفته، یک انکشاف خوب است و باید به آن امیدوار باشیم.»

گروه واحد

همزمان با این اظهارات آقای حکمتیار محمد کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح نیز پیشنهاد کرده که شهروندان، حکومت و جریان های سیاسی به صورت واحد با روند صلح برخورد کنند. آقای خلیلی که به روز هفده حوت در کابل سخن می گفت تاکید کرده که نیروهای سیاسی نباید به خاطر ناکامی و حذف همدیگر در روند مصالحه کار نمایند.

آقای خلیلی گفته که روند گفت‎وگوهای صلح به مرحلۀ حساسی رسیده و تصریح نموده که باید با وحدت و همدلی با این روند برخورد صورت گیرد.

کریم خلیلی در صوررتی که حکومت وحدت ملی خواهان تک روی در روند صلح باشد، ناکام می گردد
به گفته کریم خلیلی در صوررتی که حکومت وحدت ملی خواهان تک روی در روند صلح باشد، ناکام می گردد

به گفته کریم خلیلی در صوررتی که حکومت وحدت ملی خواهان تک روی در روند صلح باشد، ناکام می گردد. او در عین حال گفته که این موضوع در حوزه احزاب و جریان های سیاسی نیز صادق است.

آبروی دو طرف

یکی از چهره های دیگر سیاسی که اخیرا به مسئله مصالحه پرداخته عبدالرب رسول سیاف است. آقای سیاف که ریاست شورای حراست و ثبات افغانستان را برعهده دارد اعلام داشته که در مذاکرات صلح باید آبروی ملت و دولت افغانستان حفظ شود. آقای سیاف از نامزدان ریاست جمهوری خواسته تا وارد آنچه که او “رینگ مسابقات بوکس” خوانده، نشوند.

قای سیاف که ریاست شورای حراست و ثبات افغانستان را برعهده دارد اعلام داشته که در مذاکرات صلح باید آبروی ملت و دولت افغانستان حفظ شود
آقای سیاف که ریاست شورای حراست و ثبات افغانستان را برعهده دارد اعلام داشته که در مذاکرات صلح باید آبروی ملت و دولت افغانستان حفظ شود

این رهبر جهادی افغان در عین حال خاطرنشان ساخته که “در حال حاضر ما باید روی این فکر کنیم که چطور توپ و تفنگ را کنار گذاشته و برای صلح محکم ایستاد شویم.” او در عین حال افزوده که “ما باید همان‌طوری که در جبهه‌های مقاومت ایستادیم، برای صلح نیز استوار ایستاده شویم.”

تداوم ماشین جنگی طالبان

اظهارنظر مقامات افغان در باره مصالحه تنها به این چهره ها خلاصه نشده است. یکی از سیاسیون افغان که همواره در حوزه مصالحه و گفتگو با طالبان خبرساز و اظهارات به شدت ضدطالبان داشته، رحمت الله نبیل است. آقای نبیل در تازه ترین موضع گیری خود گفته که همزمان با مصالحه ماشین جنگی طالبان فعال بوده و ادامه داشته است.

آقای نبیل که از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان است، اظهار داشته که: «از یک طرف ما مصروف صلح استیم از دیگه طرف مشروعیت یک نظام را این‌ها می‌خواهند زیر سوال ببرند و از طرف دیگر باعث از این خواهد شدند که قوت‌های خارجی از افغانستان بیرون شوند و از طرف دیگر فشار از پاکستان کم شود، اما ماشین جنگی طالب دوام خواهد کرد».

آقای نبیل در تازه ترین موضع گیری خود گفته که همزمان با مصالحه ماشین جنگی طالبان فعال بوده و ادامه داشته است
آقای نبیل در تازه ترین موضع گیری خود گفته که همزمان با مصالحه ماشین جنگی طالبان فعال بوده و ادامه داشته است

تداوم گفتگوها در قطر

همزمان این تحولات در داخل افغانستان و اظهارنظر های متفاوت مقامات افغان در باره مصالحه، پنجمین دور گفتگوها میان نمایندگان آمریکا و طالبان در قطر وارد دوازدهمین روز خود شده است.

این گتفگوها بر محور چهار موضوعی که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور مصالحه بیان داشته جریان دارد. آقای خلیلزاد پیشتر گفته بود که موضوعات مورد بحث شامل خروج سربازان آمریکایی از افغانستان، تضمین طالبان برای عدم استفاده افغانستان از سوی تروریستان، گفتگو ها میان حکومت افغانستان و طالبان و آتش بس می باشد.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا

انتظار می رود که یکی از موضوعات مورد توافق طالبان پس از این دور مذاکرات آغاز گفتگوهای بین الافغانی بر سر پایان جنگ در این کشور باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان