رسیدگی به بیش از ۷۲۰۰ قضیه خشونت علیه زن در چهار سال گذشته توسط دادگاه عالی افغانستان

توسطروایت زنده

اسفند ۱۵, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

دادگاه عالی افغانستان از رسیدگی به بیش از ۷۲۰۰ قضیه خشونت علیه زن در چهار سال گذشته خبر داده است.

امان‌الله ایمان، سخنگوی دادگاه عالی افغانستان(ستره محکمه) امروز چهارشنبه(15 حوت) در آستانه روز جهانی زن، در یک کنفرانس خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت: از آغاز سال ۱۳۹۴ تا اکنون ۷۲۴۶ قضیه خشونت علیه زن از سوی محاکم ابتدایی، استیناف و فرجام، مورد رسیدگی قرار گرفته است.

AGO

ایمان افزود از مجموع قضایای خشونت علیه زنان که مورد رسیدگی قرار گرفته، ۹۲۰ مورد آن را تجاوز جنسی، ۷۲۰ مورد لت و کوب، ۳۲۰ مورد قتل، ۱۴۵ مورد آزار و اذیت زنان، ۱۱۳ مورد خودکشی، ۸۷ مورد ضرب و جرح و۴۱ مورد را مجروحیت زنان تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد که ۴۹۰۰ قضیه دیگر را مواردی چون مجبور نمودن به فحشا، تهدید به مرگ، سقط جنین، اختطاف، ازدواج قبل از تکمیل سن قانونی، فروش زنان و ممانعت از حق ازدواج تشکیل می‌دهد که عاملان آن مطابق قوانین کشور، به گونه عادلانه از سوی محاکم، به مجازات محکوم شده‌اند.

سخنگوی دادگاه عالی اضافه کرد، رسیدگی به قضایای خشونت علیه زن نشان می‌دهد که ولایت کابل با داشتن ۱۰۷۴ قضیه و هرات ۴۱۲ قضیه، بیشترین قضایای خشونت علیه زنان را دارا بوده و پس از آن ولایت‌های بلخ، قندز و قندهار به ترتیب با داشتن ۲۷۳، ۲۵۷ و۶۷ قضیه، در جایگاه‌های سوم، چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد که دیوان ویژه رسیدگی به قضایای خشونت علیه زن به سطح فرجامی و ایجاد محاکم اختصاصی خشونت علیه زن در ۲۲ ولایت کشور در جریان دو سال اخیر از سوی دادگاه عالی ایجاد شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *