انتخاب رؤسای کمیسیون‌های انتخاباتی و خط و نشان‌های ریاست جمهوری؛ چهار نکته مهم از تحولات اخیر انتخابات افغانستان

توسطفرشته فرهنگ

اسفند ۱۴, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , ,

انتخاب رؤسای کمیسیون‌های انتخاباتی

امروز سه‌شنبه (14 حوت)، دو خانم؛ حوا علم نورستانی به حیث رییس جدید کمیسیون مستقل انتخابات و زهره شینواری به عنوان رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان گماشته شدند.

پیش از این، روند گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی به تاریخ 10 حوت در ارگ ریاست جهموری افغانستان برگزار شده بود. 17 نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از جمله اشرف غنی، رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت این اعضا را از میان 81 نامزد عضویت کمیسیون‌های انتخاباتی برگزیدند.

اکنون اعضای جدید این کمیسیون‌ها پس از گذشت دو روز از انتخاب شدن، امروز سه‌شنبه(14 حوت) در اولین نشست خود، روسای این دو کمیسیون و معاونین آن را برگزیدند.

علاوه بر این، رئیس‌جمهور افغانستان در فرمان‌های جداگانه، حبیب‌الرحمن ننگ و چمن شاه‌ اعتمادی را به ترتیب به عنوان روسای دارالانشاء(دبیرخانه) کمیسیون‌های انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی معرفی کرد تا به این ترتیب امور اداری و اجرایی این نهادها، انسجام بهتری پیدا کند.

حوا علم نورستانی به حیث رییس جدید کمیسیون مستقل انتخابات و زهره شینواری به عنوان رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان گماشته شدند
حوا علم نورستانی به حیث رییس جدید کمیسیون مستقل انتخابات و زهره شینواری به عنوان رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان گماشته شدند

متخلفین جزا می‌بینند

اما هم‌زمان با انتخاب و معرفی اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان، رییس‌جمهور این کشور در مراسم تحلیف این کمیشنران که روز دوشنبه(13 حوت) در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد، برای آن‌ها خط و نشان کشید.

محمد اشرف غنی در این نشست گفت که مشکلات انتخابات پارلمانی به خصوص در بخش اعلام نتایج آن سبب تغییر در ترکیب کمیسیون‌ها و تعدیل قانون انتخاباتی شد.

وی تاکید کرد که پس از این اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی حق ندارند عضو هیچ حزبی باشند و روابط آن‌ها با احزاب، تخلف محسوب می‌شود.

هم‌چنان رییس‌جمهور یادآور شد که حکومت در کار کمیسیون‌ها دخالت نخواهد کرد، اما مانع دخالت هر ارگان و شخصی در کار آن‌ها خواهد شد. به گفته وی، استقلال این کمیسیون‌ها نسبی بوده و مطابق قانون تنظیم می‌شود.

کمیشنران کمیسیون‌ها عضو احزاب نیستند

ماده سیزدهم قانون جدید انتخابات، نحوه انتخاب اعضای کمیسیون‌ها را چنین ذکر کرده است: “هر حزب سیاسی ثبت‌شده در وزارت عدلیه می‌تواند یک نامزد داشته باشد و نهادهای جامعه مدنی مرتبط با انتخابات نیز می‌توانند فهرستی 15 نفری از اشخاص واجد شرایط را معرفی کنند که حداقل پنج نفر آنان، زن باشد”.

مطابق به همین قانون، احزاب سیاسی ۶۹ نفر و نهادهای جامعه مدنی ۱۵ نفر از اعضای خود را به عنوان نامزد برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان معرفی کردند که پس از رأی‌گیری، 16 نفر بالاترین آرا را کسب کردند. از این میان رئیس‌جمهور 7 نفر آن‌ها را به عنوان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، 5  نفر را به عنوان اعضای کیمسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی و 2 نفر به عنوان روسای دبیرخانه‌های هر دو کمیسیون منظور کرد.

احزاب سیاسی ۶۹ نفر و نهادهای جامعه مدنی ۱۵ نفر از اعضای خود را به عنوان نامزد برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان معرفی کردند که پس از رأی‌گیری، 16 نفر بالاترین آرا را کسب کردند
احزاب سیاسی ۶۹ نفر و نهادهای جامعه مدنی ۱۵ نفر از اعضای خود را به عنوان نامزد برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان معرفی کردند که پس از رأی‌گیری، 16 نفر بالاترین آرا را کسب کردند

رئیس جمهوری افغانستان، سید عصمت‌الله مل، مولانا محمد عبدالله، اورنگ زیب، محمد حنیف دانشیار، مسافر قوقندی، حوا علم نورستانی و رحیمه ظریفی را به عنوان اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان معرفی کرده است.

هم‌چنین محمد قاسم الیاسی، زهره بیان شینواری، مولوی دین محمد عظیمی، محمد یونس طغرا، سید قطب‌الدین رویدار به عنوان اعضای کمیسیون‌ شکایت‌های انتخاباتی معرفی شدند.

حبیب‌الرحمن ننگ و چمن شاه‌ اعتمادی نیز به ترتیب به عنوان رؤسای دبیرخانه کمیسیون‌های انتخابات و شکایت‌های انتخاباتی معرفی گردیدند.

برگزاری هم‌زمان چهار انتخابات

اشرف غنی در صحبت‌های خود در مراسم تحلیف اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی افزود: “اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی باید برای انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی ولایت غزنی، انتخابات شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی آمادگی بگیرند.”

او یادآور شد که کمیسیون‌های انتخاباتی باید بقیه نتایج انتخابات پارلمانی را نیز در کوتاه‌ترین زمان انجام دهند و این کار نخستین و مهمترین آزمون هر دو کمیسیون در مقابل ملت رنج‌دیده افغانستان خواهد بود.

برگزاری چهار انتخابات به صورت هم‌زمان انتقاد تعدادی را نیز برانگیخته و با واکنش‌هایی روبه‌رو شده است. از این میان عبدالله احمدزی، رئیس بنیاد آسیا و رئیس پیشین دبیرخانه کمیسیون انتخابات در صفحه توییتری خود نوشته است: “امیدوارم هرچه زودتر در مورد تعدد انتخابات در سال ۱۳۹۸ وضاحت ایجاد شود، چون تاثیر مستقیم بر عملی بودن انتخابات در سال آینده (۱۳۹۸) دارد. اگر توقع برگزاری همزمان تمام انتخابات ذکر شده باشد، باید تقویم بازنگری گردد؛ چون وقت کافی برای آماد‌گی‌ها جهت برگزاری انتخابات ۲۹ سرطان نداریم.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *