جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

ساز مخالف نامزدان انتخاباتی با اصلاحات شتاب‌زده حکومتی؛ «روند عزل و گزینش مقام‌های حکومتی متوقف شود!»

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا به محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان وعده داده که آمریکا متعهد است تا نگذارد افغانستان بار دیگر به لانه امن برای “تروریست‌ها” تبدیل شود.

مایک پنس عصر روز گذشته(شنبه ۲۷ دلو) با محمد اشرف غنی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان دیدار کرده و در این دیدار گفته که ارتباط کابل و واشنگتن بر اساس “منافع مشترک” استوار است.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده که معاون رئیس جمهوری آمریکا از اقدام رئیس جمهوری افغانستان در زمینه ایجاد اصلاحات انتخاباتی و اعتمادسازی برای کمیسیون مستقل انتخابات و برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، قدردانی کرده و حمایت همه جانبه کشورش را از این اقدامات اعلام کرده است.

در اقدامی تازه در مورد آن‌چه اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان گفته شده، رییس جمهوری افغانستان در فرمانی اعلام کرده که “متکی به توشیح و نافذ شدن تعدیل جدید در قانون انتخابات از تاریخ ۲۳/۱۱/۱۳۹۷، رئیس و اعضای کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی منعزل محسوب گردیده است”.

اشرف غنی برعلاوه برکناری رئیس و اعضای کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی، آن‌ها را به دادستانی کل نیز معرفی کرده است.

دادستانی کل به دنبال این فرمان، اعلام کرد که هیأت مؤظف به منظور تکمیل تحقیقات و بررسی‌های همه‌جانبه، ۱۲ تن از اعضای ‌پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی را به ‌شمول رؤسای هر دو نهاد، ممنوع‌الخروج ساخته است.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا
مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا

شرط قدرت برای طالبان

در این بین، در جریان بازار داغ انتخابات افغانستان، رئیس‌جمهور غنی در اجلاس امنیتی “مونیخ” اعلام کرد که اگر طالبان پس از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، قدرت را به این گروه واگذار می‌کند.

اشرف غنی، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را موردی مهم در فراهم‌آوری صلح پایدار در افغانستان می‌داند. او خطاب به گروه طالبان گفت: “خواسته‌های خود را با مردم در میان بگذارید و از راه انتخابات قدرت را به دست آورید.”

پیش از این نیز دولت افغانستان بارها با پیشنهادهای بسیار، خواستار مذاکرات بدون قید و شرط با طالبان شده است، اما این گروه همواره با این درخواست دولت برای مذاکره مخالفت کرده است.

اشرف غنی بار دیگر تاکید کرد که حکومت وحدت ملی با اعلام آتش‌بس سه‌روزه و پیشنهاد گفت‌وگوهای بدون قید و شرط، مبتکر و آغازگر روند صلح بوده و ممکن نیست در گفت‌وگوهای صلح طرف اصلی نباشد. رییس‌جمهوری افزود: “در جریان آتش‌بس نزدیک به ۳۳ هزار جنگ‌جوی جوان طالبان به شهرها آمدند. در هفته‌ی پیش از آتش بس، تلفات به هزار می‌رسید، اما در آن سه روز هیچ کس مورد توهین و تحقیر قرار نگرفت؛ این نشان می‌دهد که جامعه‌ی ما آماده‌ی گذر از گذشته و انتخاب آینده است”.

این در حالی است که طالبان تاکنون دولت افغانستان را نامشروع می‌داند و از هرگونه مذاکره با مقامات افغان خودداری می‌کند.

اظهارات اشرف غنی در حالی صورت می‌گیرد که طالبان و آمریکا به توافق احتمالی درباره سرنوشت نیروهای خارجی و خروج احتمالی آن‌ها از افغانستان نزدیک شده‌اند.

قرار است به زودی هیئت مذاکره‌کننده آمریکا به ریاست زلمی خلیلزاد، با اعضای دفتر سیاسی طالبان، درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان در اسلام‌آباد مذاکره کند.

اشرف غنی بار دیگر تاکید کرد که حکومت وحدت ملی با اعلام آتش‌بس سه‌روزه و پیشنهاد گفت‌وگوهای بدون قید و شرط، مبتکر و آغازگر روند صلح بوده و ممکن نیست در گفت‌وگوهای صلح طرف اصلی نباشد
اشرف غنی بار دیگر تاکید کرد که حکومت وحدت ملی با اعلام آتش‌بس سه‌روزه و پیشنهاد گفت‌وگوهای بدون قید و شرط، مبتکر و آغازگر روند صلح بوده و ممکن نیست در گفت‌وگوهای صلح طرف اصلی نباشد

واکنش احزاب و شخصیت‌ها

اما در حالی محمد اشرف غنی طالبان را به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دعوت می‌کند که اصلاحات انتخاباتی و فرامین جدید او، با وجودی که اعلام شد با توافق نظر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و احزاب سیاسی به دست آمده، اما انتقادهای جدی این طرف‌ها را به دنبال داشته است.

روز گذشته (شنبه، 27 دلو) شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در نشستی اعلام کرد؛ “عزل و نصب‌های اخیر، و سایر فعالیت‌های نمایشی رهبری حکومت به شمول اجرای مجازات و مکافات دولتی، سفرهای ولایتی و غیره، انگیزه سیاسی و کمپاینی دارد و در کنار آن، حکومت اقدامات تخریبی را علیه سایر تیم‌های انتخاباتی روی دست گرفته است”.

این شورا خواهان متوقف شدن روند عزل و گزینش مقام‌های حکومتی شد.

محمد محقق، معاون دوم تیم انتخاباتی محمد حنیف اتمر در انتخابات ریاست جمهوری آینده و عضو شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، در این نشست، با اشاره به تبدیلی برخی از مقام‌ها در ادارات ملکی و نظامی گفت که این نشانه واضح تلاش‌ها برای کمپاین از سوی تیم حاکم برای انتخابات آینده می‌باشد.

وی در ادامه تصریح کرد که رییس جمهوری و معاونانش از امکانات دولتی به عنوان امکانات شخصی استفاده می‌کنند و کسانی که به تیم انتخاباتی او نپیوسته‌اند، از وظیفه‌اش سبک‌دوش و امنیت‌اش را برهم می‌زند که نمونه‌اش جنرال جرأت است.

محقق در ادامه گفت، خلع سلاح افراد و پس‌گرفتن امکانات دولتی از شخصیت‌های برجسته نظام، این‌گونه تلقی می‌شود که امکانات دولت، ملکیت شخصی رییس‌جمهور است؛ در حالی‌که این امکانات از کمک‌های بین‌المللی است و مربوط بیت‌المال می‌شود.

اما رئیس‌جمهور غنی روز دوشنبه هفته گذشته در یک کنفرانس صلح در کابل گفته بود که در انتخابات مداخله نکرده و نخواهد کرد. به گفته وی، هر کسی که مداخله می‌کند، باید به ملت پاسخ بگوید.

سرور دانش، معاون دوم رئیس‌جمهور نیز روز جمعه(26 دلو) در مراسم تجلیل از سی‌مین سالروز بیرون شدن قشون سرخ شوروی وقت از افغانستان، گفت که در قانون انتخابات به مشوره نهادهای مدنی و احزاب سیاسی تعدیلات وارد شده و به احزاب سیاسی نیز یک سلسله صلاحیت‌هایی مد نظر گرفته شده است.

عزیز رفیعی رییس مجمع جامه مدنی افغانستان (مجما)
عزیز رفیعی رییس مجمع جامه مدنی افغانستان (مجما)

برعلاوه چهره‌های سیاسی و تیم‌های انتخاباتی، نهادهای ناظر انتخاباتی و فعالین جامعه مدنی افغانستان نیز هم‌زمان با برکناری اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی از سوی ریاست جمهوری، تاکید دارند که این تصمیم حکومت کاملا سیاسی بوده و ارگ می‌خواهد قانون انتخابات را به نفع خود تغییر دهد.

عزیز رفیعی، رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان (مجما) به خبرنامه می‌گوید که برکناری اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، یک تصمیم بسیار شتاب‌زده بود. به باور او، حکومت می‌خواهد با این کار انتخابات ریاست جمهوری را به ‌تأخیر بیاندازد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان