جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

چهره‌های منتخب مجلس نمایندگان افغانستان (2)؛ مسیر زندگی 6 نماینده ولایات دایکندی، کاپیسا و زابل

خواندن 10 دقیقه
0
(0)

در ادامه بررسی‌های خبرنامه پیرامون چهره‌های جدید مجلس نمایندگان افغانستان، این‌بار مسیر زندگی 6 نماینده منتخب ولایات دایکندی، کاپیسا و زابل بررسی شده است. ما در این گزارش مختصری از زندگی‌نامه این 6 وکیل جدید را معرفی کرده‌ایم.

این در حالی است که با وجود اعلام لیست نهایی وکلای پارلمانی 18 ولایت، هنوز هم سرنوشت نتایج نهایی انتخابات پارلمان 15 ولایت دیگر مشخص نیست.

علیاکبر جمشیدی از ولایت دایکندی

علی‌اکبر جمشیدی متولد سال 1453 هجری شمسی است و اکنون 44 سال سن دارد. او در منطقه سنگ‌تخت ولایت دایکندی به دنیا آمده، سند لیسانس خود را از بخش روابط بین‌الملل رشته علوم سیاسی به دست آورده و اکنون دانشجوی مقطع ماستری است.

چهره جدید این دوره پارلمان از ولایت دایکندی که پیش از این سناتور مجلس سنا بوده است، در مورد برگزاری انتخابات در این ولایت به خبرنامه گفت: “انتخاباتی را که پشت سرگذشتاندیم، با این‌که چالش‌ها و مشکلات خود را داشت، اما در ولایت دایکندی انتخابات نسبتا شفاف بوده و از امنیت و نظارت مردمی برخوردار بود. اما بعضی مشکلات تخنیکی هم‌چون کار نکردن دستگاه‌های بایومتریک نیز وجود داشت که این روند را کندتر کرده بود و بعضی مشکلات دیگر که ما امیدواریم در دوره‌های بعدی رفع گردد.”

او در سال 1388 کاندید شورای ولایتی از ولایت دایکندی بوده است که توانسته در انتخابات موفق شود، و پس از آن، برای مجلس سنا کاندید شد که رأی کافی را نیز در این بخش به دست آورده و وارد مجلس سنای افغانستان شد. او به عنوان سناتور از ولایت دایکندی تا سال 1393 کار کرده است.

اما آن‌چه در درون آقای جمشیدی انگیزه برای کاندیدا شدن در پست نماینده مجلس افغانستان را ایجاد کرده است، محدود بودن صلاحیت‌های مجلس سنا بوده است. جمشیدی برای بیشتر خدمت و کار کردن برای مردم محروم ولایتش، تصمیم می‌گیرد تا در انتخابات پارلمانی شرکت کند.

Ali akbar jamshidi

وی قبل از این‌که وارد مجلس سنا و مجلس نمایندگان افغانستان شود، در زمستان سال 1381 بعد از دوره طالبان، با کار در معارف، مسیر مشخصی را در زندگی کاری خود به پیش می‌گیرد. او در همین سال‌ها برای ایجاد مکاتب در شمال ولایت دایکندی تلاش می‌کند و مکاتب این منطقه چون سنگ تخت، بندر، ایشترلی و خیدر که آن زمان جزئی از ولایت ارزگان بود را ایجاد و در پی رسمی کردن آن تلاش می‌کند. جمشیدی از سال‌های 1383 به بعد، مدیر مکاتب ولسوالی‌های سنگ‌تخت و بندر ولایت دایکندی می‌شود و تا سال 1388 در این منسب کار می‌کند.

او در انتخابات ریاست جمهوری سال 1393 نیز با تیم اصلاحات و هم‌گرایی همکاری داشته و از سال‌های 1394 الی 1396، به عنوان مشاور در ریاست اجرایی حکومت کار کرده و پس از آن برکنار شده است.

به گفته خودش، او از یکی از مناطق محروم ولایت دایکندی است که سال‌ها مردم و ساکنینش به چشم حکومت و کشور نیامده‌ و هیچ توجهی در بخش‌های آموزشی، بهداشتی و خدمات شهروندی به این منطقه صورت نگرفته است. اما اکنون آقای علی‌اکبر جمشیدی در تلاش است تا وضعیت این ولایت را با همکاری دیگر همکارانش بهبود بخشد.

خدیجه الهام خلیلی از ولایت کاپیسا

خدیجه الهام خلیلی یکی از چهره‌های جدیدی است که از ولایت کاپیسا و به صورت مستقل به مجلس نمایندگان افغانستان راه یافته است.

الهام خلیلی 29 سال قبل در ولایت کاپیسا به دنیا آمده است. او مدرک لیسانس را از رشته پزشکی و ماستری خود را از رشته اداره و منجمنت دریافت کرده است.

انگیزه این خانم جوان برای ورود به صحنه سیاست افغانستان، تلاش برای خدمت واقعی به مردم کاپیسا است. او با یادآوری از مشکلات اصلی این کشور مانند بی‌کاری 80 درصد از جوانان کاپیسا و مشکلاتی مانند آن، به خبرنامه گفت که می‌خواهد برای کاپیسا تلاش و کارهای بیشتری انجام دهد.

او برای آینده وکالت‌اش در خانه ملت افغانستان به عنوان نماینده ولایت کاپیسا، تعهد ایجاد تغییرات بزرگ در این ولایت و افغانستان را می‌دهد و سعی می‌کند بیشترین توجه را به افزایش توانمندی زنان داشته باشد.

خدیجه الهام خلیلی از رأیی که به دست آورده، راضی است و در مورد چگونگی برگزاری انتخابات پارلمانی در ولایت کاپیسا نیز ابراز رضایت می‌کند.

او از حضور مردم به خصوص زنان در روز انتخابات ابراز خوشحالی کرده، به خبرنامه گفت: “با وجود مشکلات زیاد و چالش‌هایی که در این ولایت وجود داشت و ما شاهد سه ولسوالی ناامن بودیم، اما زنان در حد توان‌شان در صفوف رأی‌دهی حاضر بودند”.

او همچنان از وضعیت ایجاد شده در کمیسیون‌های انتخابات ابراز ناراحتی کرده و یادآور شد که “تاکنون هیچ کسی از کمیسیون از من درخواست پول نکرده‌اند”.

khadija elham khalili

خدیجه الهام قبل از این‌که به پارلمان افغانستان راه پیدا کند، در اداره امور، بخش نظارت و ارزیابی و تعقیب هدایات رییس‌جمهور کار کرده است، او همچنان در ولایت کاپیسا نیز داکتر بوده است.

او همچنان با ویزیت مریضان به صورت مجانی، دو روز در هفته سعی کرده که از این طریق به آنان کمک کند.

ناگفته نباید گذاشت که خانم خلیلی مکتبی را نیز در این ولایت بنا کرده است؛ در بخش زنان کلاس‌های سوادآموزی، و در  بخش زراعت، دوره‌هایی را برای زارعین و دهقانان ایجاد کرده که به جای کشت کوکنار، زعفران کشت کنند.

میرحیدر افضلی از ولایت کاپیسا

انجنیر میرحیدر افضلی در سال 1367 خورشیدی در ولایت کاپیسا به دنیا آمده است. او دوره مکتب را در لیسه عالی غلام حیدر خان ولایت کابل به پایان رسانیده و ‌در سال 1385 به دانشگاه پولیتخنیک کابل راه پیدا کرده است.

او در سال 1391 از رشته مهندسی مدرک لیسانس خود را به دست آورده و دوره ماستری خود را نیز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ‌کابل، در سال 1394 و در رشته اداره و منجمنت پشت سر گذاشته است.

مهندس میر‌حیدر افضلی از دوران دانشجویی به فعالیت‌های مدنی عدالت‌خواهانه و‌ دادخواهی برای جامعه خود مشغول بوده و اکنون نیز به عنوان یک فعال مدنی و‌ اجتماعی همیشه در صحنه بوده و عضو رهبری نهاد انسجام جوانان نوین کاپیسا نیز می‌باشد.

او در برنامه‌های مختلف آموزش مدیریت و رهبری در داخل و خارج افغانستان مانند کشورهای جاپان، اندونزی، ترکیه و امارات متحده عرب شرکت نموده است.

میرحیدر افضلی با 30 سال سن، توانسته رأی کافی را در دوره کنونی انتخابات پارلمانی به دست آورده و وارد مجلس نمایندگان شود.

او در نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی نیز کار کرده است. آقای افضلی در سال 1390خورشیدی شرکت ساختمانی و مهندسی اطلس کوهستان را تاسیس نمود و مدت ۴ سال به حیث رئیس این شرکت در بازسازی افغانستان سهم فعال داشته است. این شرکت چندین پروژه ساختمانی را در ولایت‌های کاپیسا، پروان، بامیان و کابل به پایان رسانیده است.

haidar afzali

او هم‌چنین  در سال 1394 به حیث کارشناس انکشاف زیربناها در شهرداری محمودراقی، مرکز ولایت کاپیسا کار کرده و پس از آن، در سال 1395 منحیت آمر خزانه ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری استخدام گردیده است. به تعقیب آن، او از سال 1396 به اساس پیشنهاد شهرداری کابل و حکم مقام ریاست جمهوری افغانستان، به حیث معاون و سرپرست ریاست کنترول ساختمانی شهرداری کابل تعیین گردید.

آقای افضلی درباره انگیزه حضور در عرصه مسائل سیاسی افغانستان به خبرنامه گفت: “به دلایل مختلف تصمیم گرفتم در مجلس نمایندگان کشور باشم، و این دلایل همه به زندگی، چالش‌ها و مشکلات مردم برمی‌گردد، زیرا سعی دارم به نوبه خود این مشکلات را کمتر کنم.”

عبدالقادر قلاتوال از ولایت زابل

عبدالقادر قلاتوال 54 ساله، در سال 1343 در ولایت زابل به دنیا آمده است. او دارای سند لیسانس از رشته ژورنالیزم است.

آقای قلاتوال برای دومین‌بار به عنوان نماینده ولایت زابل به مجلس نمایندگان افغانستان راه یافته است.

او قبل از این‌که پا به دنیای سیاست بگذارد، در وزارت مخابرات، رییس دفتر و سخنگوی وزیر بوده است. او همچنان عنوان گویندگی تلویزیون ملی را طی 29 سال در کارنامه خود دارد.

عبدالقادر قلاتوال نیز از برگزاری انتخابات پارلمانی در ولایت زابل خشنود بوده، از شفافیت آن می‌گوید. او در صحبت با خبرنامه گفت: “با این که ما شاهد مشکلات تخنیکی و فنی بودیم، اما مردم به صورت پررنگ پای صندوق‌های رأی حاضر شده بودند.”

او دلیل حضور در پارلمان افغانستان را خدمت بیشتر برای مردم خود عنوان می‌کند، زیرا به این باور است که با این‌که همه افغانستان مشکلات زیادی دارد، اما زابل پس از ولایت شدن، هیچ امتیازی مانند ولایت دیگر از سوی حکومت دریافت نکرده است.

abdulqadir qalatol

او همچنان از مشکلات دیگری چون سطح پایین آموزشی برای زنان در زابل یاد کرد.

آقای قلاتوال برای دور بعدی کار خود در پارلمان کشور، برنامه‌های زیادی دارد که می‌خواهد هر کدام را با توجه به اولویت‌بندی خود در سال‌های وکالت، اجرایی نماید.

زهرا توخی از ولایت زابل

زهرا توخی چهره آشنا از وکلای دوره شانزدهم مجلس نمایندگان افغانستان نیز بار دیگر توانسته با کسب آرای مردم ولایت زابل، به عنوان نماینده آنان از این ولایت به مجلس راه پیدا نماید.

خانم توخی که اکنون 48 سال سن دارد، در قریه نوخیز ولایت زابل به دنیا آمده است. او در سال 1365 از لیسه بی‌بی خاله زابل فارغ شده و هم‌چنان در سال 1384 سند لیسانس خود را در رشته طب دندان از دانشگاه قزاقستان به دست آورده است.

زهرا توخی بعد از یک سال تدريس در سال 1366، در سال 1367 به عنوان ريیس شورای زنان ولایت زابل ایفای وظيفه نموده است. او  بعد از آن، به عنوان عضو ولسى جرگه افغانستان در دوران حکومت داکتر نجيب‌الله انتخاب می‌شود.

خانم توخی در دروان جنگ به پاکستان و از آن‌جا به قزاقستان مهاجرت نموده و در سال 1384 به کشور برگشته است.

او با توجه به چالش‌هایی که در انتخابات پارلمانی وجود داشت، در صحبت با خبرنامه اضافه کرد: “همه ولایت‌ها به خصوص زابل مشکلات زیادی داشته است، شفافیت وجود داشته، اما بازهم تقلب صورت گرفته و چالش‌های انتخابات نیز آشکار بوده است.”

انگیزه این وکیل پارلمان برای حضور در عرصه سیاست از آوان کودکی‌اش سرچشمه می‌گیرد؛ زمانی که پدربزرگش سناتور زمان خود بوده و دوست‌دار سیاست می‌شود.

با این‌که زهرا توخی از فعالیت‌های دوره قبل خود سخن می‌زند، اما بازهم تأکید می‌کند که در این دوره جدید، می‌خواهد کار بیشتری را برای مردم زابل، به خصوص زنان این ولایت که با مشکلات محلی و ولایتی دست و پنجه نرم می‌کنند، انجام دهد.

Zahra tokhi

او یادآور شد که در زابل، مکاتب در بعضی ولسوالی‌ها خیالی بوده و هیچ مکانی برای آموزش کودکان دختر و پسر وجود ندارد.

حمیدالله توخی از ولایت زابل

حمیدالله توخی از ولایت زابل نیز برای بار سوم به عنوان نماینده مردم زابل در مجلس نمایندگان انتخاب شده است.

او سیاست‌مدار افغانستان و نماینده مردم ولایت زابل در دوره‌های پانزدهم و شانزدهم مجلس نمایندگان است. آقای توخی در دوره شانزدهم مجلس نمایندگان افغانستان، عضو کمیسیون شهدا، معلولین و معیوبین را داشته است.

حمیدالله توخی متولد سال 1341 از ولایت زابل می‌باشد. او در سال 1357 خورشيدی از لیسه شيخ متی زابل فارغ شده، سپس به صفوف مجاهدين پیوسته است. آقای توخی از سال 1381 الی 1383 به عنوان والی زابل و پس از آن برای سه ماه به حيث والی ميدان وردک ایفای وظيفه نموده است.

این نماینده مجلس در دوران جهاد افغانستان، یکی از فرماندهان مجاهدین بوده و پس از آن نیز فرمانده فرقه 27 زابل بوده است.

او انگیزه وکالت و نمایندگی از مردم‌ ولایت زابل را خواسته ساکنین این ولایت خوانده، به خبرنامه گفت: “همه مردم با من تماس می‌گرفتند و از من می‌خواستند تا کاندید این ولایت باشم. من نیز به نمایندگی از مردم کاندید کردم که اکنون سه دوره متواتر است که در این مقام کار می‌کنم.”

حمیدالله توخی از ولایت زابل
حمیدالله توخی از ولایت زابل

ولایت زابل یکی از ولایات ناامن کشور می‌باشد که در 16 سال گذشته بیشتر مناطق و ساحات آن به دست طالبان بوده است. در کنار امنیت، خشکسالی یکی از دیگر چالش‌های مردم ساکن این ولایت می‌باشد. اکنون حمیدالله توخی تصمیم دارد در این دوره بیش از دوره‌های گذشته، با برنامه متفاوت‌تری پیش برود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان