جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

آخرین تحولات صلح افغانستان؛ از شکایت در مورد شرکت طالبان در نشست مسکو تا نشست اسلام‌آباد و احتمال دیدار با ولی‌عهد عربستان

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

در هفته‌ای که گذشت، مسأله صلح افغانستان سرخط اکثر رسانه‌های داخلی و حتی رسانه‌های خارجی بود. بر اساس آخرین تحولات، حکومت افغانستان نشست مسکو را که میان سیاسیون افغان و طالبان برگزار شد، مردود خواند و در مقابل، رییس‌جمهور غنی به خاطر مشوره با مردم در مورد صلح، دستور برگزاری جرگه مشورتی را داد. او هم‌چنان به تازگی از طالبان خواسته که اگر به گفت‌وگوهای صلح صادق هستند، بیایند در انتخابات سهم بگیرند.

خبرنامه به تحولات یک هفته‌ی اخیر گفت‌وگوهای صلح افغانستان اشاره کرده است:

شکایت کابل از شرکت طالبان در نشست مسکو

هفته‌ی گذشته حکومت افغانستان به‌خاطر شرکت اعضای تحریم‌‌شده‌ی گروه طالبان در نشست مسکو، رسما به سازمان ملل متحد شکایت کرد.

منابعی در وزارت خارجه افغانستان به بی‌بی‌سی گفتند که برخی از نمایندگان طالبان در قطر مشمول فهرست تحریم‌های سازمان ملل بوده و به همین دلیل نمی‌توانند آزادانه سفر کنند.

این منابع گفته‌اند، پیش از این سازمان ملل در سفرهای قبلی مقام‌های دفتر طالبان در قطر، با مقام‌های افغان مشوره می‌کرد و حکومت نیز مخالفتی نکرده بود، اما به گفته‌ی این منبع، این‌بار در مورد سفر اعضای طالبان به مسکو با حکومت افغانستان مشوره نشده بود.

نظر به متن شکایت رسمی دولت افغانستان به سازمان ملل که در دسترس بی‌بی‌سی قرار گرفته، این شکایت‌نامه یک روز قبل از برگزاری نشست مسکو (۴ فبروری) به کمیته ۱۹۸۸ شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شده است.

نشست مسکو با حضور نمایندگان گروه طالبان و چهره‌های سیاسی و احزاب افغانستان و به میزبانی شورای افغان‌های مقیم روسیه برای دو روز (۱۶-۱۷ دلو) در مسکو برگزار شد.

هفته‌ی گذشته حکومت افغانستان به‌خاطر شرکت اعضای تحریم‌‌شده‌ی گروه طالبان در نشست مسکو، رسما به سازمان ملل متحد شکایت کرد
هفته‌ی گذشته حکومت افغانستان به‌خاطر شرکت اعضای تحریم‌‌شده‌ی گروه طالبان در نشست مسکو، رسما به سازمان ملل متحد شکایت کرد

وعده ایجاد دفتر طالبان در کابل

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز یک‌شنبه‌ی هفته گذشته در سفری به ولایت ناآرام ننگرهار در شرق این کشور، اعلام کرد که حاضر است برای گروه طالبان در کابل دفتر بدهد و از آنان محافظت کند.

آقای غنی در این سفر هم‌چنین تاکید کرد که صلح پایدار و “با عزت” آمدنی است و او حاضر است برای برقراری چنین صلحی، از جان خود هم بگذرد.

رییس جمهوری افغانستان گفت، آن‌هایی که می‌گویند برای صلح باید از مقام خود بگذرم، می‌دانند که این پست “ارث پدر نیست”، بلکه امانت مردم است و اختیار آن را نیز مردم دارند.

آقای غنی در سخنرانی که در ولسوالی ناآرام غنی‌خیل ولایت ننگرهار داشت، تاکید کرد که بعضی کشورهای همسایه نمی‌خواهند او در قدرت باشد. او در جمع استقبال‌کنندگان در ننگرهار گفت: «دوستان، نگرانی آن‌ها از اشرف غنی نیست، بلکه از مغز و تدبیر می‌ترسند.»

اعلام برگزاری جرگه مشورتی صلح

رییس‌جمهور غنی، دوشنبه هفته‌ی گذشته(22 دلو) اعلام کرد که “لویه جرگه مشورتی صلح” در ماه حوت سال جاری خورشیدی در کابل برگزار می‌شود.

آقای غنی در نشست روند ملی مشورتی صلح به محمد عمر داوودزی، رییس دارالانشای شورای عالی صلح گفت که برای برگزاری این نشست آمادگی بگیرد.

وی تأکید کرد: «این وطن، وطن جرگه‌هاست، مشوره شما مهم است تا سراسری و گسترده شود که در نتیجه یک لویه جرگه مشورتی شود، جناب داوودزی صاحب، شما برای برگزاری لویه جرگه مشورتی در اواخر ماه حوت در کابل آمادگی بگیرید و تمام اقشار همراه شما خواهد بود.»

خواست مشارکت طالبان در روند انتخابات

محمد اشرف غنی در گفت‌وگوی اخیرش با بی‌بی‌سی نیز گفته که طالبان با مشارکت‌شان در روند انتخابات، صداقت خود را برای صلح نشان دهند.

او با بیان این‌که حرف زدن کافی نیست و عمل لازم است، افزوده است که «اگر طالبان واقعا صادق هستند و می‌خواهند به جنگ خاتمه بدهند، بیایند در انتخابات شرکت کنند.»

محمد اشرف غنی در گفت‌وگوی اخیرش با بی‌بی‌سی نیز گفته که طالبان با مشارکت‌شان در روند انتخابات، صداقت خود را برای صلح نشان دهند
محمد اشرف غنی در گفت‌وگوی اخیرش با بی‌بی‌سی نیز گفته که طالبان با مشارکت‌شان در روند انتخابات، صداقت خود را برای صلح نشان دهند

رییس جمهوری افغانستان گفته است که پیشرفت اساسی در مذاکرات صلح ظرف یک سال پیشرو امکان‌پذیر است. او هم‌چنان تاکید کرده که افغان‌ها باید اطمینان بیشتری پیدا کنند که گروه طالبان دیگر نمی‌خواهد قدرت را انحصاری کند و به حقوق زنان احترام می‌گذارد.

آقای غنی نگرانی‌ها در مورد خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکا از افغانستان و افزایش بی‌ثباتی در این کشور را نیز “اغراق‌آمیز” خوانده است.

اشرف غنی به بی‌بی‌سی گفته است که گفت‌وگو میان حکومت افغانستان و آمریکا به طور سازنده جریان دارد و همکاری بین دو کشور با شکلی متفاوت ادامه خواهد داشت.

«صلح پروژه شخصی کسی نیست»

 

رهبران سیاسی افغانستان روز جمعه (26 دلو) در برنامه سی‌امین سالروز خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان، روی آمدن صلح در افغانستان تاکید کردند.

در این نشست اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به دلیل سفر خارجی حضور نداشت، اما یک پیام ویدئویی از او منتشر شد.

او با اشاره به پیروزی مجاهدین در خروج شوروی از افغانستان و جنگ دوباره میان‌شان پس از این پیروزی، گفت که اکنون افغانستان یک‌بار دیگر در یکی از مقاطع سرنوشت‌ساز خود قرار دارد که تنها با وحدت می‌تواند به جنگ پایان دهد و به صلح دست یابد.

آقای غنی بار دیگر تأکید کرد که افغانستان خواهان صلح شکننده و چند روزه نیست که در آن اکثریت، یعنی زنان، جوانان و طبقات محروم، نادیده گرفته شوند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان نیز در این برنامه گفت که حکومت باید از خود عزم، اراده و توانایی نشان بدهد که روند صلح “پروژه شخصی کسی نیست”.

آقای عبدالله افزود که حکومت در مواردی چون جمهوری اسلامی، استقلال کشور، دفاع از حقوق فردی، حفظ نهادهای ملی و امنیتی با اکثر سیاسیون کشور توافق نظر دارد و باید به خاطر داشت که “نه جنگ و نه صلح، هیچ کدام را با بی‌اتفاقی نمی‌بریم.”

او همچنین گفت: “اگر صلح واقعی به معنی این باشد که من رئیس اجرایی نباشم… اگر نشست صلح همین امشب برگزار شود و بگویند صلح می‌شود، اما تو رئیس اجرایی نمی‌باشی، من اگر یک لحظه در آن مکث کنم. باید با همین‌طور روحیه قدم بگذاریم و قدم برداریم.”

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان نیز در این برنامه گفت که حکومت باید از خود عزم، اراده و توانایی نشان بدهد که روند صلح "پروژه شخصی کسی نیست"
عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان نیز در این برنامه گفت که حکومت باید از خود عزم، اراده و توانایی نشان بدهد که روند صلح “پروژه شخصی کسی نیست”

تشکیل تیم مذاکره کننده طالبان

طالبان هفته‌ی گذشته با انتشار بیانیه‌ای ترکیب تیم ۱۴ نفره خود را برای مذاکره با امریکا اعلام کرد. هیأت جدید مذاکره‌کننده طالبان به ریاست “شیرمحمد عباس استانکزی” تشکیل شده است.

اعضای این هیات را مولوی ضیاالرحمن،‌ مولوی عبدالسلام حنفی، شهاب‌الدین دلاور، ملا عبدالطیف منصور، ملا عبدالمنان عمری، مولوی امیرخان متقی، ملا محمد فاضل مظلوم،‌ ملا خیرالله خیرخواه، مولوی مطیع‌الحق، ملا محمد انس حقانی، ملا نورالله نوری، مولوی محمدنبی عمری و ملا عبدالحق وثیق، تشکیل می‌دهد.

در میان اعضای مذاکره کننده طالبان نام انس حقانی، از اعضای رهبری شبکه حقانی که در حال حاضر در زندان است نیز آمده است، هرچند سخنگوی طالبان گفته که وی هنوز آزاد نشده است.

نشست طالبان در اسلام‌آباد

مذاکره‌کنندگان گروه طالبان گفته‌اند تا دو روز دیگر با هیأت آمریکایی در پاکستان دیدار می‌کنند.

سخنگوی گروه طالبان گفته است، دیدار پیش‌رو با هیات آمریکایی در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، صورت می‌گیرد. بنابر آن‌چه پیشتر اعلام شده بود، قرار بود دو طرف روز ۲۵ فبروری در دوحه، پایتخت قطر، دیدار و گفت‌وگو کنند.

سخنگوی طالبان گفته، این گروه قرار است با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز دیدار کند تا «مذاکراتی همه‌جانبه در مورد روابط افغانستان و پاکستان انجام شود».

منابع آگاه وابسته به دولت پاکستان به‌تازگی اعلام کرده‌اند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان احتمالا در سفر خود به پاکستان با نمایندگان طالبان افغانستان برای پایان دادن به جنگ داخلی این کشور نیز دیدار می‌کند.

عربستان در کنار دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس بخشی از مذاکرات صلح افغانستان بوده و به نظر می‌رسد که به دلیل ارتباط دیرینه ریاض با طالبان، نفوذ بیشتری بر این گروه افراطی داشته باشد.

دو تن از مقامات ارشد پاکستانی اظهار کردند، به احتمال زیاد محمد بن سلمان با نمایندگان طالبان در اسلام‌آباد دیدار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از این مقامات پاکستانی گفت: “با این‌که این مسأله فعلا محرمانه است، اما پیش‌بینی‌های قوی‌ای درباره احتمال دیدار محمد بن سلمان و طالبان افغانستان طی دیدار این مقام سعودی از پاکستان وجود دارد.»

اما یک مقام ارشد طالبان در قطر اظهار کرد، تصمیمی برای دیدار با ولیعهد عربستان اتخاذ نشده، «اما می‌توانیم این دیدار را بررسی کنیم».

مقام‌های حکومت افغانستان در واکنش به برگزارش نشست طالبان در اسلام‌اباد می‌گویند که پاکستان می‌خواهد با چنین کارهایی خود را بی‌گناه نشان دهد.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان می‌گوید که اسلام‌آباد با برگزاری این نشست می‌خواهد نشان دهد که نمایندگان طالبان خارج از پاکستان اند.

آقای عبدالله گفته است: «در واقع تمام رهبران و شوراهای طالبان در پاکستان هستند و اسلام‌آباد می‌تواند هر زمان آن‌ها را به مذاکره دعوت کند».

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان

«بدون رهبری و مالکیت حکومت افغانستان، صلح ناممکن است»

با این حال، دبیرکل سازمان ناتو در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، در دیدار با رییس‌جمهور افغانستان، با تاکید بر مبارزه مشترک با تروریزم، بیان داشته که بدون رهبری و مالکیت حکومت افغانستان، صلح در این کشور ناممکن است.

در این دیدار اشرف غنی و ینس ستولتنبرگ در رابطه به پروسه صلح به رهبری و مالکیت حکومت افغانستان، مبارزه مشترک با تروریزم و نقش صادقانه کشورهای منطقه در این عرصه گفت‌وگو کردند.

در یک خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افزوده شده است، در این دیدار که روز گذشته(جمعه، ۲۶ دلو) صورت گرفت، دبیرکل ناتو گفته است که کشورهای عضو و همکار ناتو به ادامه همکاری‌ها با افغانستان، متعهد می‌باشند.

در ادامه ینس ستولتنبرگ از پروسه صلح به رهبری و مالکیت حکومت افغانستان حمایت کرده و تاکید نموده که بدون رهبری و مالکیت حکومت افغانستان، صلح در این کشور ناممکن می‌باشد.

رئیس‌جمهور غنی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حمایت و همکاری‌های کشورهای عضو ناتو از افغانستان، گفته است که در آینده نزدیک لویه جرگه مشورتی صلح برگزار خواهد گردید که در آن نمایندگان تمام ولایات کشور در رابطه به صلح، مفصلا بحث خواهند نمود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان