جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
10 بازدید

چهره‌های جدید مجلس نمایندگان افغانستان (1)؛ مسیر زندگی سه نماینده منتخب ولایات پروان و فراه

خواندن 6 دقیقه
1
(1)

با آن‌که نامزدان انتخاباتی در ولایات مختلف افغانستان به خصوص پروان و فراه با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودند، اما وکلای جدیدی که از این ولایات به مجلس نمایندگان این کشور راه پیدا کرده‌اند، انتخابات این ولایات را تا اندازه‌ای شفاف خوانده و از بایومتریک اکثریت واجدین شرایط رأی‌دهی این ولایات ابراز خوشحالی می‌کنند.

در لیست نهایی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، 6 نفر از ولایت پروان و 5 نفر از ولایت فراه وارد پارلمان این کشور شده‌اند که می‌توان چهره‌های جدیدی را نیز در میان آن‌ها دید.

نمایندگان این ولایات که توانسته‌اند اعتبارنامه خود را از مجلس نمایندگان دریافت کنند، از مشکلاتی صحبت می‌کنند که بر اساس آن، برخی نامزدان انتخابات پارلمانی برای دریافت رأی، به پول و زور متوسل شده بودند.

ذکیه سنگین

یکی از وکلای این دوره از ولایت پروان، ذکیه سنگین است که دوره قبل نیز به نمایندگی از مردم این ولایت در مجلس نمایندگان حضور داشته است.

او متولد سال 1357 است. مکتب را در سال 1370 در لیسه حره جلالی تمام کرده و در سال 1384 نیز از دارالمعلمین ولایت پروان فارغ شده است. ذکیه سنگین مدرک لیسانس خود را در سال 1386 از رشته ساینس دانشگاه پروان به دست آورده است.

خانم سنگین 10 سال به عنوان معلم لیسه استقلال و ملالی در کابل، یک سال مدیریت لیسه حره جلالی، سه سال در کدر علمی ریاست نظارت تعلیمی وزارت معارف، آموزگار در بخش ارتقاء ظرفیت معلمین، کار در بخش‌های حقوق بشر و تعلیمات صحی در زمان مقاومت را در کارنامه دارد. هم‌چنین خانم سنگین بنیان‌گذار لیسه نسوان صیادان می‌باشد که اکنون بیشتر از یک هزار دختر در این مکتب مشغول آموزش هستند.

Zakia sangin

او با این‌که از صحنه خشک و خشن سیاست آگاه است، اما با آن‌هم دوباره برای نمایندگی از مردم نامزد شده و با نگرانی‌های فراوانی که از وضعیت امنیتی دارد، در تلاش است تا در افغانستان تغییر ایجاد کند.

خانم سنگین در صحبت با خبرنامه گفت: “من در کابل خانه‌ای ندارم و بیشتر وقتم را در پروان با خانواده و مردم ساکن پروان می‌گذرانم.”

او این بار نیز با توجه به فعالیت‌هایی که در دوره گذشته مجلس داشته، با بلندترین رأی از میان 11 زن به عنوان تنها وکیل زن از پروان، از مردم این ولایت نمایندگی خواهد کرد.

ذکیه سنگین در دوره گذشته عضو کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان افغانستان مجلس بوده و در بخش محاسبات عامه، تصویب قوانین، نظارات از قوانین و تطبیق پروژه‌ها در ولایت پروان فعالیت داشته است.

او با تلاش خود در بهترسازی زمینه زندگی و امکانات بیشتر در ولایت پروان، به عنوان یک نماینده پروژه‌های عامه‌المنفعه را برای این ولایت دنبال و کسب کرده است. خانم سنگین این‌بار نیز از میان اعضای گروه خود، برای معاونیت کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان در دور جدید انتخاب شده است.

عبدالظاهر سالنگی

عبدالظاهر سالنگی از جمله نامزدان پارلمانی سال جاری است که برای نخستین‌بار از ولایت پروان به مجلس نمایندگان افغانستان راه یافته است.

عبدالظاهر سالنگی متولد سال 1353 از ولسوالی سالنگ ولایت پروان است که پس از فارغ شدن از مکتب در سال 1363، به قطعات مجاهدین وقت پیوسته و تجربه زیادی را از جبهات جنگ با خود دارد.

عبدالظاهر سالنگی در صحبت با خبرنامه گفت: “دوران جهاد در کنار هم‌سنگران با عزت افغانستان بودیم و با آمدن حکومت اسلامی، منسب‌دار شدم و در اداره امنیت ملی تا آمدن طالبان کار کرده‌ام. در دوره مقاومت همچنان کار کرده‌ام و بعد از دوره مقاومت، با آمدن حکومت عبوری یا موقت، در لوای سالنگ‌ها، قومندان کندک‌ها بودم و رییس ارکان لوای سالنگ‌ها بودم، تا این‌که در سال 1384 قطعات مجاهدین و اردوی جهادی منحل شد و در بدنه نظام کار کردم.”

abdullah zahir salangi

او پس از ایجاد زمینه برای تحصیل، توانسته در سال 1395 در بخش شبانه دانشگاه پروان، از رشته ادبیات دری فارغ شود.

آقای سالنگی در سال 1384 کاندیدای عضویت شورای ولایتی پروان بوده که در این سال از سوی مردم ولایت پروان انتخاب گردید.

وی سه دوره در انتخابات شورای ولایتی کاندیدا بوده که هر سه دوره توانسته کامیاب شده و وارد شورای ولایتی پروان شود. آقای سالنگی همچنان در دو دوره، معاون شورای ولایتی پروان بوده و اکنون نیز به عنوان وکیل منتخب مردم به دوره جدید مجلس نمایندگان راه یافته است. او همچنان عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز می‌باشد.

انگیزه‌ی آقای سالنگی برای ورود به صحنه سیاست، مشکلات مردم پروان بوده است. او با دیدن مشکلاتی که مردم این ولایت داشته، به سیاست روی آورده و تلاش دارد تا بتواند به سهم خود تغییر اندکی را در این زمینه ایجاد نماید.

اولویت کاری او در دوره وکالتش، تلاش برای ایجاد کار، همکاری با دولت در تطبیق قوانین به صورت یک‌سان بر تمام اقشار جامعه و تأمین هرچه بیشتر امنیت می‌باشد.

بلقیس روشن

بلقیس روشن تنها زنی است که در میان 5 نامزد پیروز انتخابات پارلمانی ولایت فراه، به مجلس نمایندگان افغانستان راه یافته است.

بلقیس روشن در سال ۱۳۵۲ خورشيدی در ولايت فراه متولد شده است. او از رشته تاریخ دارالمعلمین ولایت فراه فارغ شده و همچنان از رشته حقوق دانشگاه کابل، مدرک لیسانس خود را به دست آورده است.

بلقیس روشن پیش از این از طرف شورای ولایتی به مجلس سنای افغانستان راه یافته بود، اما اکنون وکیل منتخب مردم ولایت فراه در مجلس نمایندگان می‌باشد.

خانم روشن به عنوان معلم و عضو شورای ولایتی فراه در دوره اول فعالیت کرده و کار در موسسات غیردولتی را در کارنامه خود دارد.

belqis roshan

وی با بیان این‌که شاید آمدن زنان به صحنه سیاست در کشوری مانند افغانستان سخت باشد، به خبرنامه گفت: “کسی که مردم افغانستان را دوست داشته باشد و سختی‌های مردم را ببیند و مانند خودم در پاکستان و ایران مهاجر بوده‌ و بدبختی‌هایی را دیده‌، به این باور رسیدم که باید ایستادگی و مبارزه کنم”.

انگیزه بلقیس روشن با اراده محکمی گره خورده که می‌توان آن را در صدای او نیز فهمید.

وی در دوره جدید مجلس نمایندگان افغانستان آمده تا در این نهاد مهم و تأثیرگذار، برای امنیت این کشور و توانمندی زنان تو دفاع از حقوق آن‌ها کار نماید.

به باور بلقیس روشن، زنان افغانستان قوی هستند؛ فقط باید حامی آنان بود و به حقوق آنان احترام گذاشت. او می‌گوید که در این دوره جدید تلاش خواهد کرد تا به سهم خود تغییری هرچند کوچک در مجلس نمایندگان افغانستان ایجاد نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان