40 خانواده آواره؛ زورگویی‌های طالبان در ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل و غصب خانه‌های مردم

توسطفرشته فرهنگ

بهمن ۲, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ , ,

تقریبا 40 خانواده از ولسوالی‌ کوهستانات سرپل به دلیل همکاری با دولت توسط طالبان از خانه‌های‌شان بیرون رانده شده‌اند.

هرچند ولایت سرپل یکی از ولایات ناامن افغانستان است، اما ولسوالی کوهستانات این ولایت حدود سه سال است که تحت تسلط کامل طالبان قرار دارد.

اکنون این گروه با تهدید مداوم خانواده‌ها در این منطقه، از آنان خواسته تا اعضای خانواده‌ که در سطوح دولتی و یا امنیتی کار می‌کنند، به خانه‌های‌شان برگشته و به آنان بپیوندند، در غیر این صورت، باید از خانه‌های خود خارج شده، ساحه را ترک کنند. به همین دلیل تعدادی از خانواده‌ها در چند روز اخیر خانه‌های خود را به مقصد مرکز ولایت ترک کرده و اکنون در ساحه مرکزی سرپل می‌باشند.

حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی 209 شاهین به خبرنامه گفت: “حالا این افراد تحت پوشش حکومت محلی ولایت سرپل اند که امیدوارم هستیم مقام ولایت به خواسته‌های اولیه این خانواده‌ها توجه کرده و نیاز‌های آنان را فراهم نماید تا زمینه یک عملیات برای پس‌گیری مناطق مهاجرین فراهم گردد.”

وضعیت امنیتی سرپل

با این‌که در تمام مناطق افغانستان تهدید شدید امنیتی وجود دارد، اما بعضی از ولایات چون سرپل با تهدید سقوط مواجه است.

گلاب طیبی، فعال مدنی این ولایت به خبرنامه گفت: “اوضاع ولایت سرپل رو به خرابی است؛ حتی راه‌های مواصلاتی ناامن بوده، مردم در این راه‌ها از امنیت جانی و مالی برخوردار نیستند.”

با این‌که در تمام مناطق افغانستان تهدید شدید امنیتی وجود دارد، اما بعضی از ولایات چون سرپل با تهدید سقوط مواجه است
با این‌که در تمام مناطق افغانستان تهدید شدید امنیتی وجود دارد، اما بعضی از ولایات چون سرپل با تهدید سقوط مواجه است

این در حالی است که مخالفان مسلح دولت ماه جدی سال جاری، حملات تهاجمی خود را بالای برخی مناطق این ولایت انجام دادند. هدف این حملات به دست آوردن منطقه نفتخیز ولایت سرپل بوده است.”

اکنون نیز این خبر جدید نشان می‌دهد که طالبان به دلیل اطاعت نکردن مردم از فرمان آنان، از خانه‌ها و مناطق خود آواره شده‌اند.

در این وضعیت تاکنون حدود 40 خانواده از ولسوالی کوهستانات بی‌جا شده که از این میان، 28 خانواده تاکنون به مرکز ولایت سرپل رسیده‌اند.

عبدالسلام یکی از باشندگان ولایت سرپل که سه سال قبل به حیث معاون پیشین بلوک قوای امنیتی، فرماندهی پولیس کوهستانات اجرای وظیفه می‌کرد، وضعیت امنیتی این ولایت به خصوص امنیت ولسوالی کوهستانات را وخیم خوانده، گفته است: “با این‌که من دیگر در بخش دولتی کار نمی‌کنم و یک خانه کوچک و با کاروباری روز را به شب می‌رسانم، اما بازهم نمی‌توانم به این ولسوالی بروم”.

او به خبرنامه گفت: “طالبان چندین بار از من خواستند تا به ولسوالی کوهستانات برگردم و پیش خانواده‌‎ام باشم، اما من که جان خود در خطر دیدم، این کار را انجام ندادم، تا این‌که آنان با تهدیدات مداوم بالاخره خانواده مرا و چندین فامیل دیگر را به زور از منطقه کشیدند.”

غصب خانه‌ها توسط طالبان

طالبان با تهدید خانواده‌هایی که عضوی از فامیل‌شان با دولت کار می‌کند، از آنان خواسته که وظیفه خود را ترک کرده و به منطقه‌شان برگردند، اما خانواده‌های این افراد با رد گفته‌های این گروه، بی‌جا شده و مجبور به ترک اجباری خانه‌های خود شدند.

طالبان خانواده‌های این سربازان امنیتی و افراد دولتی را به زور از خانه‌های‌شان بیرون کشیده و با موتر‌هایی که خود آورده بودند، به سوی مرکز ولایت فرستاده‌اند.

طالبان با تهدید خانواده‌هایی که عضوی از فامیل‌شان با دولت کار می‌کند، از آنان خواسته که وظیفه خود را ترک کرده و به منطقه‌شان برگردند
طالبان با تهدید خانواده‌هایی که عضوی از فامیل‌شان با دولت کار می‌کند، از آنان خواسته که وظیفه خود را ترک کرده و به منطقه‌شان برگردند

این گروه حتی به فامیل‌ها اجازه نداده‌اند تا همه وسایل زندگی خود را از خانه‌ها بگیرند، بلکه بی‌جاشدگان با مقدار وسایل اندک که توسط این گروه به آنان از خانه‌های‌شان داده شده، به سوی مرکز شهر راهی شده‌اند.

طالبان اجازه رفتن این خانواده‌ها به ولسوالی‌های دیگر را نیز نداده و آنان را مستقیم به مرکز سرپل فرستاده‌اند.

این مخالفین مسلح دکانداران را نیز بدون توجه به کسب و کارشان از دکان‌ها بیرون کشیده و از ولسوالی بیرون کرده‌اند.

بدون غذا و بیسرپناه

اکنون شش روز است که خانواده‌های بی‌جا شده با سرنوشتی نامعلوم و وضعیت آب و هوایی سرد در مرکز سرپل به سر می‌برند.

اما هنوز هم کمک‌های ابتدایی برای خانواده‌های بی‌جا شده از سوی مقام‌های محلی ولایت نرسیده است. تاکنون این مقامات محلی گفته‌اند که باید ابتدا سهمیه‌بندی صورت گرفته و پس از آنان، به این افراد غذا و سرپناه داده شود.

ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی ولایت سرپل به خبرنامه گفت: “در قسمت توزیع مواد غذایی و غیرغذایی موسسات همکار، ریاست مهاجرین و ریاست مبارزات با حوادث طبیعی با ما همکار هستند، اما در قسمت سرپناه موضوع بزرگی است که باید حکومت مرکزی به آن توجه کند. این در حالی است که با توجه به وضعیت آب و هوایی، تحرکات دشمن کم‌تر از گذشته می‌باشد، اما مناطقی در سرپل وجود دارد که هنوز هم با تهدیدات بلند امنیتی مواجه است. بر این اساس، این امکان هنوز هم وجود دارد که تهدید طالبان ادامه پیدا کند؛ چون هنوز هم خانواده‌های زیادی در مناطق مختلف زندگی می‌کنند که اعضای این خانواده‌ها کارمند دولت و یا همکار حکومت مرکزی یا محلی می‌باشند.”

ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی ولایت سرپل
ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی ولایت سرپل

به گفته آقای امانی، با این‌که با حکومت مرکزی صحبت شده و وعده‌هایی نیز به مقامات محلی داده شده است، اما هنوز هم هدایتی از این جهت به مقام ولایت سرپل داده نشده است.

سخنگوی والی سرپل در ادامه صحبت‌هایش گفت: “امیدواریم حکومت به وعده‌های خود عمل نماید، زیرا بعضی از ولسوالی‌ها و مناطق هستند که نجات و پاک‌سازی آن از حضور مخالفین در اولویت قرار دارد که می‌توان نمونه‌ای از آن‌ها را با گفتن مناطقی چون صیاد، حومه‌های مرکز سرپل و سنگچارک نام برد.”

به گفته وی، مقام ولایت سرپل قادر به پس‌گیری ولسوالی کوهستانات از دست طالبان و گروه‌های مخالف دولت نیست.

آقای امانی تصریح کرد: “تا هنوز نیز این احتمال وجود دارد که روند بیجاشدگان ولسوالی کوهستانات ادامه پیدا کند. تهدیدات طالبان پابرجاست و تا زمانی که حکومت مرکزی وارد عمل نشود، مقامات محلی نمی‌تواند برای بیجاشدگان کاری انجام دهند”.

فروزان نظری همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *