شایعات اغراق آمیز در باره خروج نظامیان امریکایی از افغانستان

توسطفضل الرحمن

دی ۱۶, ۱۳۹۷ به روز رسانی : دی ۱۶, ۱۳۹۷

سوال این است که آیا {رییس جمهور امریکا} این فرمان را داده است یا نه؟ رسانه های امریکایی در اواخر ماه دسامبر گزارش داده بودند که دونالد ترامپ فرمان خروج نیروهای امریکایی از این کشور را به پنتاگون صادر کرده بود. این گزارش ها تا حدی معتبر به نظر می رسید چرا که آقای ترامپ خروج نظامیان از سوریه را اعلام کرده بود و واضحا قبل از این که در مورد افزایش نیروها از 8400 تا 14000 نظامی تصمیم بگیرد، در مورد نگه داشتن نظامیان در افغانستان در سال 2017 مبالغه کرده بود. با این حال، تغییرات ناگهانی به میان آمد. حکومت افغانستان، متحدانش و نیروهای آنها در افغانستان همانند بریتانیا، گفته بودند که با آنها هیچ مشورتی صورت نگرفته و منتظر تاییدی بوده اند.

هیچ تاییدی در این مورد صورت نگرفت و در عوض سخنگوی کاخ سفید در مورد گزارش های 28 دسامبر مخالفت نشان داد و اظهار  داشت که آقای ترامپ هیچ دستوری در مورد خروج نظامیان صادر نکرده است. فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان نیز بیان نمود که هیچ فرمانی را در این مورد دریافت نکرده است. با این وجود، بروز شایعات بار دیگر تعهدات رییس جمهور به جنگ 17 ساله در افغانستان را پرسش برانگیز ساخت.

نیروهای امریکایی در اواخر سال 2001 برای دستگیری اسامه بن لادن در افغانستان مستقر شدند و این که به شبه نظامیانی که فقط رژیم طالبان را سرنگون کرده بودند تا امنیت خود را حفظ کنند، کمک کنند. حضور امریکایی ها در سال 2010 به بیش از 100000 سرباز رسید. اما حتی پس از آن، امریکا نتوانست شورشیانی که توسط بقایای طالبان رهبری می شد را ریشه کن سازد.

ارتش افغانستان به طور رسمی در سال 2014 مسوولیت رهبری جنگ را برعهده گرفت. سربازان باقی مانده امریکایی عمدتا برای آموزش افغان ها در این کشور حضور دارند. هر چند راهبرد اقای ترامپ به افزایش شمار اندک نیروها، به مشاوران امریکایی اجازه این را داد تا با سربازان افغان در خط نخست نبرد مستقر شوند و کمک بیشتری را برای آنها فراهم کنند. با این حال، طالبان و شورشی های دیگر وانمود می کنند که در ماه های اخیر تقریباً روزانه 30 تا 40 سرباز یا پولیس افغان را کشته می شوند.

بسیاری از تحلیل گران نگران این هستند که آیا ارتش افغانستان می تواند در بلندمدت بهای چنین تلفات را بپردازد؟ درحالی که به غیر از آن، اگر آموزش و پشتیبانی هوایی آمریکا را از دست بدهند، احتمال تلفات بالاتری را به دنبال خواهد داشت.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، اظهاراتی مبنی بر این که پس از خروج نظامیان امریکایی امنیت کشور از بین خواهد رفت را به سخره می گیرد. اما بر اساس تحلیل های حکومت امریکا، شورشیان در حال گسترش اند؛ یکی از گزارش های اخیر آنان نشان می دهد که تنها 55 درصد از قلمرو کشور تحت کنترول و نفوذ مقام های دولتی است که جمعاً 65 درصد از جمعیت می شود و جلب و جذب خدمات امنیتی افغانستان به 40 هزار نیرو می رسد که به تعبیری 11 درصد کمتر از هدف تعیین شده می باشد؛ امری که پایین ترین حد را از سال 2012 تا کنون، نشان می دهد.

بزرگترین تاثیر فوری شایعات خروج نظامیان امریکایی، ممکن است بر مذاکرات صلح با طالبان باشد. آمریکا پس از سالها تلاش برای مقابله با شورشیان، در سال 2018 در تلاش یافتن راه حل و فصل سیاسی بود. مقامات آن، به امید آغاز مذاکرات رسمی، با نمایندگان طالبان ملاقات نمودند. زلمی خلیلزاد، شخص مورد نظر ترامپ برای افغانستان به مخالفین گوشزد نمود که آمریکا هرگز از حامیت دولت افغانستان دست نخواهد کشید، بنا بر این مذاکرات صلح تنها راه برای پایان دادن جنگ فعلی خواهد بود. با این وجود، سردرگمی چند هفته گذشته، طالبان را به این نتیجه خواهد رساند در صورتی که آن ها صبر کنند، کارکرد بهتری خواهند داشت.

منبع: اکونومیست

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *