سازمان ملل: مدیریت نادرست انتخابات ریاست جمهوری افغانستان غیرقابل قبول است

توسطروایت زنده

دی ۱۰, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان(یوناما) با صدور بیانیه‌ای پس از اعلام به تعویق افتادن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، از حیاتی بودن انتخابات افغانستان سخن گفته و تاکید کرده است که مدیریت نادرست برگزاری آن غیرقابل قبول است.

یوناما امروز دوشنبه(10 جدی) در یک اعلامیه گفته است: “با ملاحظه به اعلام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه جولای ۲۰۱۹ از سوی مقامات انتخاباتی افغان، هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان(یوناما) از وضاحت در تقویم انتخاباتی استقبال می‌نماید”.

در این اعلامیه آمده است: ملل متحد درک می‌کند که تاریخ جدید از سوی کمیسیون مستقل انتخابات در پی مشوره با طیف گسترده از فعالین سیاسی، نهادهای جامعه مدنی و حکومت افغانستان، که همه‌شان خواهان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با اعتبار و شفاف هستند، اعلام گردیده است.

سازمان ملل در ادامه گفته است که ارزیابی کمیسیون مستقل انتخابات در مورد نیاز به زمان بیشتر برای آموختن از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ به منظور آمادگی کافی جهت تدویر انتخابات ریاست جمهوری را مورد تایید قرار می‌دهد.

UNAMA

این در حالی است که یوناما کمیسیون مستقل انتخابات را تشویق می‌کند تا تقویم مفصل انتخابات را نشر نموده و آخرین معلومات درمورد این روند را به گونه منظم به اطلاع عام برساند. با درنظرداشت این‌که تقویم مفصل انتخاباتی برای انتخابات جولای ۲۰۱۹ معلومات اساسی را به رأی‌دهندگان، کاندیداها و شمار زیادی از دست‌اندرکاران شامل در انتخابات ارائه می‌نماید، ملل متحد منتظر نشر به موقع آن می‌باشد .

یوناما در ادامه تاکید کرده است که “انتخابات ریاست جمهوری برای آینده افغانستان حیاتی است و مدیریت نادرست آن غیرقابل قبول می‌باشد .”

این نهاد از کمیسیون شکایات اتنخاباتی نیز خواسته که بر نقش خود در تحقیق و قضاوت شکایاتی که از انتخابات پارلمانی صورت گرفته است، تمرکز نماید.

یوناما در ادامه هشدار داده است که “هیچ کس حق ندارد تا با توسل به تحریک و تهدید، پروسه انتخابات و ثبات کشور را اخلال نماید.”

سازمان ملل در ادامه از کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته است که “با توجه به وجود بی‌نظمی‌های عمده و قابل اجتناب در جریان آمادگی و برگزاری انتخابات پارلمانی، از کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌خواهد تا اقدامات اصلاحی و ضروری را روی دست گیرند و در ماه‌های آینده بر تکمیل بسته کامل اصلاحات واقع‌بینانه و مبتنی بر اولویت‌ها توجه جدی مبذول دارند”.

یوناما در ادامه توضیح داده است که “این اصالحات باید شامل تصحیح فهرست رای‌دهندگان، تقسیم واضح مسئولیت‌ها میان کمیسیون مستقل انتخابات و دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، حصول اطمینان از وجود دارالانشا با کارمندان کافی و آموزش دیده و ایجاد تغییرات مورد نیاز در تشکیلات‌شان پیش از انتخابات در جولای 2019 گردد .

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *