برای نخستین‌بار پس از 1994؛ کاهش 29 درصدی تولید مواد مخدر افغانستان در سال 2018

توسطروایت زنده

آبان ۲۸, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

برای نخستین‌بار طی سال‌های اخیر حکومت افغانستان و دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل با ارائه گزارش سالانه تولید مواد مخدر در این کشور در سال 2018، اعلام کرده‌اند که تولید مواد مخدر افغانستان در سال جاری میلادی ۲۹ درصد کاهش یافته است.

در این گزارش مشترک سالانه که امروز دوشنبه(۲۸ عقرب) در کابل منتشر شد، آمده که در سال ۲۰۱۸ مقدار مواد مخدر تولید شده افغانستان به صورت تخمینی به ۶۴۰۰ هزار تن رسیده، در حالی که این رقم در سال گذشته ۹ هزار تن بوده است.

به گزارش بی.بی.سی و بر اساس این گزارش، مجموع مساحت زمین زیر کشت این مواد در افغانستان هم از ۳۲۸ هزار هکتار به ۲۶۳ هزار هکتار در سال جاری رسیده است.

گزارش سالانه تولید مواد مخدر در افغانستان این کاهش را از سال ۱۹۹۴ به این‌سو بی‌سابقه خوانده است.

Opium

در این گزارش آمده که کشت کوکنار در زون شمال افغانستان ۵۶ درصد، در زون غرب ۴۳ درصد و در زون جنوب ۸ درصد کاهش یافته و دلیل عمده کاهش چشمگیر آن در زون شمال و غرب، خشک‌سالی بوده است.

بر اساس گزارش 2018 تولید مواد مخدر در افغانستان، هنوز هم بیشترین مواد مخدر در مناطق جنوبی حدود ۶۹ درصد و به تعقیب آن در مناطق غربی حدود ۱۲ درصد و به ترتیب در مناطق شرقی و غربی حدود ۸ و ۷ درصد کشت شده است. در مناطق شرقی و مرکزی تنها حدود ۴ درصد مواد مخدر کشت شده است.

همچنان مانند سال گذشته هلمند، قندهار، ارزگان و ننگرهار بیشترین کشت مواد مخدر را در افغانستان داشته‌اند.

امسال نیز ده ولایت افغانستان از کشت کوکنار عاری بوده، اما از این فهرست نام تخار حذف و نام نورستان درج شده است. خوست، بامیان، قندوز، پکتیا، پکتیکا، پنجشیر، پروان، لوگر و وردک ولایات دیگر عاری از کشت مواد مخدر هستند.

به گفته سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان، عوامل متعددی چون تعدیل قانون مبارزه با مواد مخدر، عملی شدن پلان مبارزه با مواد مخدر، بهبود روابط و همکاری بیشتر میان نهادهای ذیربط، تلاش بیشتر نهادهای امنیتی و گسترش برنامه‌های معیشت بدیل در کنار اطلاع‌رسانی، در کاهش میزان تولید مواد مخدر اثرگذار بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *