پایان تظاهرات کابل با حمله انتحاری داعش؛ حملات طالبان بر مناطق مرکزی چگونه آغاز شد؟!

توسطشکریه ابراهیمی

آبان ۲۱, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۲, ۱۴۰۲

تظاهرات‌کنندگان معترض به حملات اخیر طالبان بر مناطق مرکزی افغانستان و عدم رسیدگی فوری و قاطع حکومت این کشور، پس از تجمع 16 ساعته در مقابل ارگ ریاست جمهوری افغانستان، با پذیرفته‌شدن خواست‌های‌شان از سوی محمد اشرف غنی، محل گردهمایی خود را ترک کردند.

شب گذشته(یک‌شنبه شب، 20 عقرب) صدها تن از شهروندان هزاره‌ کابل، برای دادخواهی از حملات اخیر طالبان، خود را به نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان رساندند و خواستار رسیدگی به فجایع انسانی در مناطق هزاره‌نشین شدند.

خبرنامه در این گزارش تلاش نموده چگونگی شکل‌گیری تظاهرات شب گذشته و آغاز حملات طالبان بر مناطق هزاره‌نشین را بررسی کند.

پایان تظاهرات

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان بعد از ظهر امروز و پس از 16 ساعت، خواست‌های مظاهره‌کنندگان را پذیرفت و تظاهرات به اتمام رسید.

وی از طریق تلفن با تظاهرات‌کنندگان در چهارراهی پشتونستان گفتگو کرد و آخرین جزئیات و اقدامات حکومت را در رابطه به تأمین امنیت شهرستان‌های مالستان و جاغوری و سایر ولایات، با آنان شریک ساخت.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با صدور بیانیه این خبر، اعلام کرد که رئیس‌جمهور به اعتراض‌کنندگان اطمینان داده که امنیت ولسوالی‌های مالستان، جاغوری و ارزگان تأمین می‌شود و در این مورد نیروهای بیشتری نیز اعزام شده است.

به دنبال این گفتگوی تلفنی، اعتراض‌کنندگان نیز به صورت مسالمت‌آمیز به تجمع اعتراضی خود پایان دادند.

شب گذشته(یک‌شنبه شب، 20 عقرب) صدها تن از شهروندان هزاره‌ کابل، برای دادخواهی از حملات اخیر طالبان، خود را به نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان رساندند و خواستار رسیدگی به فجایع انسانی در مناطق هزاره‌نشین شدند
شب گذشته(یک‌شنبه شب، 20 عقرب) صدها تن از شهروندان هزاره‌ کابل، برای دادخواهی از حملات اخیر طالبان، خود را به نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان رساندند و خواستار رسیدگی به فجایع انسانی در مناطق هزاره‌نشین شدند

خواست معترضین

خواست اعتراض‌کنندگان، حملات هوایی و زمینی بر شهرستان‌های جاغوری، مالستان و ارزگان خاص بود. هم‌چنین پاک‌سازی مناطق مرزی مالستان از وجود مخالفین مسلح، رسانیدن کمک فوری به آوارگان، استقرار دایمی نیروهای امنیتی در این مناطق، تأمین امنیت راه‌های مناطق مرکزی، ایجاد پاسگاه‌های امنیتی و اجرای طرح جامع امنیتی بود.

رد پای داعش

در ساعت پایانی، تظاهرات با حمله یک مهاجم انتحاری در نزدیکی محل تجمع شهروندان هدف قرار گرفت. گرچند این حمله دورتر از تجمع تظاهرات‌کنندگان صورت گرفت، اما به گفته وزارت امورداخله، 6 تن در این رویداد کشته و 20 تن دیگر زخمی شدند.

ساعتی بعد از این حمله، گروه داعش مسوولیت آن را برعهده گرفت.

تلفات در جاغوری

اما هم‌زمان با تحولات کابل، دو هفته پس از آغاز درگیری‌ها در شهرستان‌های جاغوری، مالستان و ارزگان خاص، دولت اعلام کرد هلی‌کوپترهای ارتش به منطقه رسیده است.

این در حالی است که فرماندهی پلیس غزنی تأیید می‌کند که طی یک روز گذشته، دست‌کم ده سرباز کماندو در شهرستان جاغوری در درگیری با طالبان کشته و شش سرباز کماندوی دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته سخنگوی فرماندهی پلیس غزنی، در نتیجه این درگیری‌ها، در کنار تلفات سربازان کماندو، دست‌کم پانزده غیرنظامی نیز کشته و هشت غیرنظامی دیگر نیز زخمی شدند.

به گفته باشندگان محلی نیز بسیاری از ساکنان جاغوری در حال فرار به مناطق دیگر هستند.

هم‌زمان با تحولات کابل، دو هفته پس از آغاز درگیری‌ها در شهرستان‌های جاغوری، مالستان و ارزگان خاص، دولت اعلام کرد هلی‌کوپترهای ارتش به منطقه رسیده است
هم‌زمان با تحولات کابل، دو هفته پس از آغاز درگیری‌ها در شهرستان‌های جاغوری، مالستان و ارزگان خاص، دولت اعلام کرد هلی‌کوپترهای ارتش به منطقه رسیده است

حمله طالبان به جاغوری

چهارشنبه هفته گذشته(16 عقرب) گروه طالبان پس از حملات خود بر شهرستان ارزگان خاص، حوالی ساعت یک بامداد به وقت محلی، اولین حمله‌شان را بر شهرستان جاغوری ولایت غزنی انجام داد.

در این حمله، طالبان از شهرستان گیلان ولایت غزنی به جاغوری حمله کردند که در نخستین درگیری‌ها، سه پولیس کشته و ۵ نفر دیگر به شمول جنرال باشی حبیب، فرمانده محلی زخمی شدند. جنرال باشی حبیب نیز پس از زخمی شدن درگذشت.

ساعاتی بعد از این حمله، شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس جمهوری در صفحه رسمی فیس‌بوک خود نوشت که “هواپیماها به هدف سرکوبی دشمن به فضای جاغوری است”، اما مردم محل گفتند که تاکنون نه نیروهای کمکی به محل رسیده و از هواپیما خبری است.

این در حالی است که شهرستان جاغوری از امن‌ترین شهرستان‌های افغانستان در طول 18 سال گذشته به حساب می‌آید و ساکنان این مناطق هزاره‌ اند.

با گذشته چند روز از حمله طالبان بر شهرستان جاغوری ولایت غزنی، حکومت از فرستادن نیروهای کمکی خبرداده، اما تاهنوز درگیری در این منطقه ادامه دارد.

حمله به مالستان

پس از حمله به شهرستان جاغوری، گروه طالبان حملات‌شان را بر شهرستان مالستان، در همسایگی جاغوری و ارزگان خاص شدت بخشیدند.

این در حالی است که اولین حمله گروه طالبان بر این شهرستان حدود دو هفته قبل، هم‌زمان با حملات شهرستان ارزگان خاص و  به صورت محدود صورت گرفته بود.

به گفته باشندهای محلی، نیروهای طالبان شب هنگام با عبور از مناطق “سیا بغل” و “زولی” وارد مرادینه، مرکز شهرستان مالستان شدند و بعد از رسیدن به چند کیلومتری شهر مرادینه، چراغ موترهای‌شان را خاموش کرده و کمین گرفتند.

پس از حمله به شهرستان جاغوری، گروه طالبان حملات‌شان را بر شهرستان مالستان، در همسایگی جاغوری و ارزگان خاص شدت بخشیدند
پس از حمله به شهرستان جاغوری، گروه طالبان حملات‌شان را بر شهرستان مالستان، در همسایگی جاغوری و ارزگان خاص شدت بخشیدند

مردم محل افزوده‌اند، طالبان در ابتدای ورود به مرکز شهرستان اقدام به درگیری نکردند، اما بعد از چند ساعت، درگیری میان افراد طالبان و نیروهای امنیتی آغاز شد. سپس افراد طالبان در ارتفاعات “دان بوم” و “قوشنگ” در خانه‌های مردم سنگر گرفتند.

به دنبال این درگیری‌ها، صدها خانواده در مرکز شهرستان مالستان خانه‌های‌شان را ترک کرده و تنها مردان برای محافظت از اموال‌شان در منطقه باقی ماندند.

پس از گذشت یک شب، گروه طالبان بار دیگر به صورت گسترده، با حضور نیروهایی از ولایت ارزگان و شهرستان اجرستان ولایت غزنی، این‌بار از منطقه دایه به مالستان حمله کرد.

شهرستان مالستان نیز که جمعیت آن همه هزاره و شیعه هستند، از جمله امن‌ترین شهرستان ولایت غزنی و افغانستان در 18 سال گذشته به حساب می‌آمد که هدف حملات گروه طالبان قرار نگرفته بود.

حمله ارزگان

درگیری طالبان با مردم و حملات این گروه بر مناطق هزاره‌نشین مرکزی، از 5 عقرب در شهرستان ارزگان خاص ولایت ارزگان آغاز شد. در ابتدای این درگیری، ۱۲ غیرنظامی و سه ‌سرباز نیروی خیزش مردمی کشته شدند و حملات طالبان و درگیری‌ها برای چند روز ادامه یافت.

یافته‌های کمیسیون حقوق بشر افغانستان در مورد حملات دو هفته گذشته بر شهرستان ارزگان خاص نشان می‌دهد که گروه طالبان از تاریخ ۵/۸/۱۳۹۷ بر روستاهای کندلان، حسینی، کاریز و گِردچمن از مربوطات این شهرستان حمله کرده و علاوه بر کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی، 700 خانواده از خانه‌ و محل زندگی خود آواره و بیجاشده شده‌اند.

بر اساس یافته‌های ابتدایی کمیسیون حقوق بشر افغانستان، در اوج این درگیری‌ها تا 15 عقرب، حدود ۶۳ نفر از مردم محل در نتیجه حملات طالبان کشته و زخمی شده‌اند.

تشکیل هیئت حقیقتیاب

سرانجام حکومت پس از واکنش‌های گسترده نمایندگان غزنی در مجلس و شهروندان، در مورد فاجعه ارزگان واکنش نشان داد و هیئتی را برای بررسی این موضوع به ارزگان فرستاد.

رییس جمهوری با تشکیل هیئتی، نخست جنگ ارزگان را قومی خواند و از هیئت حقیقت‌یاب خواست که هرچه زودتر نتایج بررسی‌شان را به ریاست جمهوری تحویل دهند. اما پس از واکنش‌های منفی و گسترده، در فرمانی دیگر، از این حرف خود عقب‌نشینی کرد.

این در حالی است که با وجود گذشت بیش از یک هفته از سفر این هیئت به ارزگان، نتایج بررسی آن‌ها به صورت رسمی با رسانه‌ها شریک ساخته نشده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *