قندهار بدون جنرال رازق؛ با گذشت یک هفته چقدر این ولایت آماده برگزاری انتخابات است؟

توسطعلی شیر شهیر

آبان ۲, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان در ولایت قندهار بعد از حادثه تروریستی روز پنج‌شنبه‌ی گذشته(26 میزان) در این ولایت، برای یک هفته به تعویق افتاد. قرار است مردم قندهار روز شنبه(5 عقرب) به‌پای صندوق‌های رای بروند.

در تیراندازی که هفته‌ی گذشته در داخل ساختمان مقام ولایت قندهار بر مقام‌های ارشد امنیتی این ولایت صورت گرفت، سترجنرال عبدالرازق اچکزی، فرمانده پولیس و جنرال عبدالمومن حسین‌خیل، رییس امنیت ملی این ولایت کشته‌شده و شماری از مقام‌های نظامی دیگر نیز زخمی شدند.

عبدالرازق اچکزی معروف به «جنرال عبدالرازق» در سال ۱۳۵۸ در شهرستان اسپین بولدک ولایت قندهار به دنیا آمده بود. او فرمانده پولیس ولایت قندهار و یکی از نظامیان قدرت‌مند در جنوب افغانستان بود.

این مقام نظامی افغان از سال ۲۰۰۲ وارد نیروهای امنیتی افغانستان شد. او در میان مردم قندهار با لقب «رییس صاحب» یاد می‌شد و از نفوذ زیادی در جنوب این کشور برخوردار بود.

ولایت قندهار در دوره فرماندهی جنرال عبدالرازق اچکزی از امنیت خوبی برخوردار بود و هم‌اکنون این ولایت به یکی از ولایت‌های نسبتا امن افغانستان تبدیل شده است.

اما اکنون قندهار بدون جنرال رازق، گویا به طعمه‌ای برای مخالفان مسلح افغانستان تبدیل شده‌ که می‌توانند به آسانی در آن لانه کنند. شماری از مقام‌های محلی قندهار تأکید دارند که مرگ جنرال رازق آنان را شوکه کرده و شهروندان این ولایت بعد از کشته شدن این فرمانده پولیس، نگران امنیت این ولایت‌اند که دوباره جنوب افغانستان به مرکز جنب و جوش طالبان تبدیل نگردد.

 عبدالرازق اچکزی معروف به «جنرال عبدالرازق» در سال ۱۳۵۸ در شهرستان اسپین بولدک ولایت قندهار به دنیا آمده بود
عبدالرازق اچکزی معروف به «جنرال عبدالرازق» در سال ۱۳۵۸ در شهرستان اسپین بولدک ولایت قندهار به دنیا آمده بود

اما شکیبا هاشمی، یکی از نزدیکان جنرال عبدالرازق و نماینده مردم قندهار در مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید که تعیین تادین خان اچکزی، برادر عبدالرازق به جای او، توانسته است تا جایی این نگرانی مردم را از کاهش دهد.

قندهار بعد از رازق

حکومت افغانستان اعلام کرده که قضیه ترور آقای اچکزی را بررسی کرده و به‌زودی افرادی که در طرح‌ریزی ترور این جنرال افغانستان دست داشته باشند را مشخص خواهد کرد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، روز شه‌شنبه(1 عقرب) در یک سفر ویژه به خاطر غم‌شریکی با اقارب و نزدیکان آقای اچکزی به این ولایت، از مردم قندهار خواست که بیشتر از پیش باهم متحد شوند و از برادر این جنرال حمایت کنند.

آقای غنی به فرمانده پشین قندهار لقب «شهید قهرمان آزادی» داده و دستور داد کمه مرکز تعلیمی پولیس قندهار نیز به نام «مرکز تعلیمی سترجنرال عبدالرازق اچکزی» نام‌گذاری شود.

رییس جمهوری افغانستان در سخنرانی که در میان جمعی از مردم قندهار داشت تاکید کرد که توطیه ترور آقای اچکزی در پاکستان صورت گرفته و از پاکستان خواست که مجرمان را برای جزا دادن به حکومت افغانستان معرفی کند. او خطاب به پاکستان گفت که «هر نوع هیأت بین‌المللی را که شما قبول دارید، بیاید در این مورد تحقیق کند که ما برحق هستیم یا شما.»

ترور این جنرال برجسته افغانستان ابهامات زیادی را برای افکار عمومی خلق کرده و در مورد این‌که چه‌کسی در پشت این قضیه هست، نظرات مختلفی وجود دارد.

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان،‌ ترور جنرال عبدالرازق اچکزی را مبهم عنوان می‌کند و می‌گوید که والی قندهار باید در این زمینه به مردم افغانستان پاسخ‌های لازم را ارائه کند.

آقای نبیل در یادداشتی در فیس‌بوک رسمی خود نگاشته است که بر اساس معلومات نفوذی‌های او در میان طالبان،‌ عامل ترور جنرال عبدالرازق اچکزی در مرکز آموزش حملات انتحاری “الحمزه” آموزش دیده بود.

او گفته است که این مرکز تحت نظارت مستقیم “تاج میرجواد” معروف به “مولوی ذبیح‌الله” قرار دارد. مولوی ذبیح‌الله رابطه نزدیکی با آی‌اس‌آی پاکستان و شبکه حقانی دارد.

صحبت‌هایی که خبرنامه با نقیب‌الله صادقی، خبرنگار محلی داشت، او نیز تأکید می‌کند فرد مهاجمی که بالای آقای اچکزی، فرمانده پولیس و هم‌چنان عبدالمومن حسین‌یار، رییس امنیت ملی این ولایت تیراندازی کرد، با تضمین یکی از محافظان والی و چند روز قبل از این حمله، به‌عنوان یکی از محافظان والی این ولایت تعیین شده بود.
آقای صادقی تأکید کرد: «معلوماتی که من دارم، کسی که این مهاجم را برای گماشتن در این وظیفه تضمین کرده بود، بعد از حمله خودش را به آن طرف خط دیورند رسانده است.»

به گفته‌ی این خبرنگار محلی، وضعیت امنیتی بعد از مرگ آقای اچکزی در شهر قندهار آرام است، و از پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته تاکنون هیچ رویدادی امنیتی در هیچ منطقه این ولایت رخ نداده است.

او تأکید کرد: «بعد از مرگ جنرال رازق واقعا مردم به ترس و شوکه به سر می‌بردند، اما بعد از انتخاب تادین خان به عنوان فرمانده پولیس جدید، نگرانی مردم فروکش کرده و در حال حاضر صحبت‌هایی که من با نیروهای امنیتی و دفاعی در این ولایت داشته‌ام، همه‌ی آن‌ها از صلح و آرامی در این ولایت حرف می‌زنند.»

خواستار انتخابات بدون جعل

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز چهارشنبه(2 عقرب) در یک نشست خبری در کابل تاکید کرد که آمادگی‌های لازم برای برگزاری انتخابات در ولایت قندهار را روی دست گرفته است.

عبدالبدیع صیاد، رییس این کمیسیون گفت: «تمام آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات در ولایت قندهار گرفته شده و روز شنبه هفته آینده ما در یک نشست خبری از ولایت قندهار، در مورد چگونگی برگزاری این انتخابات معلومات بیشتر خواهیم داد.»

از سویی هم، نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله افغانستان به خبرنامه می‌گوید که حکومت پلان امنیتی ویژه‌ای را برای برگزاری انتخابات پارلمانی در ولایت قندهار گرفته است.
آقای دانش تأکید کرد: «تمام مراکز رای‌دهی در ولایت قندهار زیر نظر نیروهای امنیتی قرار دارد و ما تدابیر ویژه و شدیدی را برای تأمین امنیت انتخابات روی دست گرفته‌ایم.»

با این حال شکیبا هاشمی، نماینده مردم قندهار در مجلس نمایندگان افغانستان و یکی از نامزدان انتخابات پارلمانی این ولایت به ‌خبرنامه می‌گوید که در حال حاضر از نگاه امنیتی مشکل جدی در قندهار وجود ندارد.

شکیبا هاشمی، نماینده‌ی مردم قندهار در مجلس نمایندگان افغانستان
شکیبا هاشمی، نماینده‌ی مردم قندهار در مجلس نمایندگان افغانستان

خانم هاشمی گفت: «روحیه مردم قندهار و جنوب با از دست دادن جنرال رازق خیلی ضعیف شده بود، اما برادرش که به جای او تعیین شد، مردم خوشحال شده و به‌نوعی روحیه گرفته‌اند، اما مرگ جنرال را هرگز فراموش نخواهند کرد.»
این نماینده مردم قندهار و نامزد انتخاباتی به حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هشدار می‌دهد که «انتخابات پرتقلب» که در سایر ولایت‌های افغانستان انجام شد، قندهار چنین انتخاباتی را نمی‌خواهد.

او گفت: «قندهاری‌ها روزهای سختی را سپری می‌کنند و همه‌ی آنان عزادار هستند، با این حال این مردم حوصله هیچ‌نوع فریب و جعل را در انتخابات نخواهند داشت. ما امیدوار هستیم کسی در این انتخابات برنده شود که مردم قندهار آن را انتخاب می‌کند، نه کسانی دیگر.»

ولایت قندهار ۲ میلیون و ۵۹ هزار و ۱۸۲ نفر جمعیت دارد، اما بر اساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، تعداد ثبت‌نام رأی‌دهندگان در این ولایت، به ۵۲۲ هزار و ۹۸۴ نفر می‌رسد. از مجموع ثبت‌نام کنندگان، ۴۴۲ هزار و ۵۱۲ مرد، ۶۷ هزار و ۲۷۶ زن و ۱۳ هزار و ۱۹۶ کوچی سهم داشته‌اند.

مقام‌های محلی ولایت قندهار به‌خبرنامه می‌گویند که به دلیل ناامنی در این ولایت، دو شهرستان از حق ثبت‌نام برای انتخابات پارلمانی محروم شده است. به گفته نعمت‌الله وردک، رییس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در قندهار، در کنار دو شهرستانی در آن ثبت‌نام صورت نگرفته، ۵ شهرستان دیگر نیز از نگاه امنیتی آسیب‌پذیر بوده و مردم حضور کم‌رنگی در روند ثبت‌نام داشته‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *