با 5 رهبر حزب و نامزد انتخابات پارلمانی 97 افغانستان آشنا شوید!

توسطشکریه ابراهیمی

مهر ۲۱, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ ,

8 روز تا برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان باقی نمانده و بازار کارزارهای انتخاباتی کاندیدان نیز داغ است.

“خبرنامه” در سلسله گزارش‌های پارلمانی خود، 5 تن از نامزدان انتخابات پارلمانی را به معرفی گرفته که رهبری احزاب سیاسی را به عهده دارند.

1ـ عبداللطیف پدرام

عبداللطیف پدرام، سیاست‌مدار و رهبر حزب کنگره ملی افغانستان است.

او در سال 1963 میلادی در ولایت بدخشان متولد شده است. آقای پدرام در ابتدا از طرف‌داران دولت کمونیستی بود، اما بعدا به جریان مخالفت با اشغال شوروی در افغانستان پیوست.

او در کنار سیاست، شاعر و نویسنده هم هست. در زمانی که طالبان بر بخش‌های زیادی از افغانستان کنترول یافته بود، او برای ادامه تحصیل از تهران به فرانسه رفت و در آن‌جا ادبیات و فلسفه خواند.

آقای پدرام در سال 2001 میلادی، در خارج از افغانستان حزب کنگره ملی را تأسیس کرده و طرف‌دار سرسخت نظام فدرالی در افغانستان است.

عبداللطیف پدرام
عبداللطیف پدرام

او در سال 2004 پس از دوره حکومت موقت حامد کرزی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد. او تا به حال در دو دور از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، کاندیدا شده است.

عبداللطیف پدرام، در حاضر نماینده ولایت بدخشان در مجلس است و برای انتخابات پارلمانی پیش رو نیز دوباره از ولایت بدخشان کاندیدا نموده است.

2ـ ذوالفقار امید

ذوافقار امید، سیاست‌مدار و رهبر حزب کار و توسعه افغانستان است.

او در سال 1979 میلادی در ولایت دایکندی متولد شده است. در ایام کودکی بر اثر جنگ‌های داخلی با خانوادش به پاکستان مهاجرت کرده، مکتب را در آن‌جا به پایان رسانده و سپس با بازگشت به افغانستان، در دانشگاه کابل، فلسفه و جامعه‌شناسی خوانده است. آقای امید تحصیلات خود را تا مقطع ماستری در رشته روابط‌ بین‌الملل ادامه داده است.

آقای امید از سال 1383 به صورت جدی به فعالیت‌های سیاسی روی آورده و در سال 2002 میلادی، حزب کار و توسعه را تأسیس کرد.

آقای امید در شکل‌گیری جنبش‌های تبسم و روشنایی نیز نقش کلیدی داشت و در تظاهرات دوم اسد 1395 بر اثر حملات انتحاری گروه داعش، به شدت زخمی شد و ماه‌ها در بیمارستان بستری گردید.

او به عنوان سیاست‌مدار و رهبر حزب کار و توسعه افغانستان و همچنین یکی از رهبران جنبش روشنایی، برای انتخابات پارلمانی پیش رو از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

ذوالفقار امید
ذوالفقار امید

3ـ جعفر مهدوی

دکتر جعفر مهدوی، سیاست‌مدار و رهبر حزب ملت افغانستان است.

او در سال 1357 در شهرستان لعل و سرجنگل ولایت غور متولد شده است، اما بر اثر جنگ‌های داخلی همراه با خانواده‌اش به ایران مهاجر شد و مکتب را در آن‌جا به اتمام رساند. سپس در سال 1378 با رتبه ممتاز در رشته جامعه‌شناسی دانشگاه تهران پذیرفته شد. آقای مهدوی در همان دانشگاه تا مقطع دکترا در رشته‌های علوم سیاسی و جامعه‌شناسی سیاسی، به ادامه تحصیل پرداخت و در سال 1381، از سوی دفتر سازمان ملل متحد در تهران، به عنوان مهاجر نمونه معرفی گردید.

دکتر مهدوی سپس با بازگشت به افغانستان، در محافل سیاسی و رسانه‌ای به عنوان یک چهره تحصیل کرده و صاحب‌نظر ظاهر شد.

او در زمان راه‌اندازی جرگه ملی مشورتی صلح، از سوی حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین و صبغت‌الله مجددی به عنوان منشی انتخاب شد.

رهبر حزب ملت افغانستان در سال 1390 این حزب را تأسیس کرد.

او در انتخابات پارلمان قبلی کاندیدا نمود و به عنوان نماینده مردم کابل به مجلس راه یافت. هم‌چنین در شکل‌گیری جنبش روشنایی نیز نقش اساسی داشت و در حال حاصر نیز یکی از رهبران این جنبش محسوب می‌شود.

دکتر جعفر مهدوی برای انتخابات پارلمانی پیش رو مجددا از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

جعفر مهدوی
جعفر مهدوی

4ـ باتور دوستم

باتور دوستم، فرزند ارشد جنرال عبدالرشید دوستم و رییس حزب جنبش ملی افغانستان است.

او درسال 1369 در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان متولد شده، مکتب را در ترکیه به اتمام رسانده و در دانشگاه غازی ترکیه، در رشته حقوق و علوم سیاسی تحصیل کرده است.

آقای دوستم فعالیت خود را در کنار پدر با ریاست بنیاد خیریه دوستم آغاز کرد و سپس یک تلویزیون خصوصی را به نام باتور تی‌وی تأسیس نمود.

در غیاب جنرال دوستم در زمان تبعیدش به ترکیه، باتور دوستم جای خالی پدر را در محافل سیاسی پرمی‌کرد. حالا او دیگر یک چهره‌شناخته شده برای شهروندان افغانستان است.

باتور دوستم اکنون ریاست حزب جنبش ملی افغانستان را برعهده دارد و برای انتخابات پارلمانی پیش رو نیز از ولایت جوزجان کاندیدا نموده است.

باتور دوستم
باتور دوستم

5ـ سید علیاکبر کاظمی

سید علی‌اکبر کاظمی، سیاست‌مدار و رهبر حزب اقتدار ملی افغانستان است.

او در سال 1350 در شهرستان سرخ پارسای ولایت پروان متولد شده، مکتب خود را در لیسه حبیبیه کابل به اتمام رسانده و در سال 1371 وارد دانشکده طب دانشگاه کابل شده است، اما با آمدن طالبان نتوانست تحصیلات خود را ادامه دهد و سپس در سال 1381، در رشته علوم انسانی ادامه تحصیل داد.

آقای کاظمی فعالیت سیاسی خود را از سال 1371 آغاز کرده و در حال حاضر، رهبری حزب اقتدار ملی را به عهده دارد.

حزب اقتدار ملی برای نخستین‌بار توسط سید مصطفی کاظمی، سیاست‌مدار و نماینده مردم کابل در مجلس تأسیس شده، اما او در سال 1386 و در جریان سفری به ولایت بغلان از سوی مجلس نمایندگان، در یک حمله انتحاری جان باخت.

سید علی‌اکبر کاظمی
سید علی‌اکبر کاظمی

بعد از کشته شدن سید مصطفی کاظمی، برادرش سید علی‌اکبر کاظمی به مجلس راه یافت و هم‌چنین رهبری حزب اقتدار ملی را برعهده گرفت.

سید علی‌اکبر کاظمی در حال حاضر نیز عضو مجلس نمایندگان است و برای انتخابات پارلمانی پیش‌رو دوباره از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *