جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
8 بازدید

با 6 نخبه جامعه علمی افغانستان و نامزد انتخابات پارلمانی 97 آشنا شوید!

خواندن 4 دقیقه
1
(1)

عمده‌ترین مسئولیت‌ها و وظایف یک پارلمان، قانون‌گذاری و نظارت از عمل‌کرد حکومت است؛ از همین‌رو نیاز است افراد نخبه و بافهم قانونی به این مجلس راه یابند.

در این دور از انتخابات پارلمانی افغانستان، گرچند حضور جامعه نخبگان مانند حضور زنان کم‌رنگ است؛ اما در کنار دیگر اقشار مختلف جامعه، وارد پیکارهای انتخاباتی شده‌اند.

“خبرنامه” در این گزارش و در سلسه گزارش‌های قبلی خود، تلاش کرده شماری از نخبگان علمی جامعه را معرفی کند.

1ـ دکتر محمد قاسم الیاسی

دکتر محمد قاسم الیاسی، دکترای فلسفه اسلامی دارد. او هم‌چنین دو سند ماستری در رشته‌های فلسفه اسلامی و معرفت اسلامی را به دست آورده است. در مقطع لیسانس نیز مدارک سه‌گانه در رشته‌های فقه و حقوق، فلسفه و فرهنگ و معارف اسلامی دارد.

دکتر محمد قاسم الیاسی
دکتر محمد قاسم الیاسی

دکتر الیاسی چندین اثر علمی را با عنوان‌های فلسفه سیاسی متعالیه، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، حقوق اساسی و حکمت سیاسی متعالیه را به چاپ رسانده است.

او عضو هیئت موسسان یک دانشگاه خصوصی، ریاست دانشگاه خصوصی و معاونت علمی یک دانشگاه خصوصی را در افغانستان در کارنامه دارد. در حال حاضر نیز رییس یک دانشگاه خصوصی در کابل است.

دکتر الیاسی برای انتخابات پارلمانی پیش رو از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

2ـ دکتر ذاکر حسین ارشاد

دکتر ذاکر حسین ارشاد، دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران دارد و در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا نیز در مقطع دکترا، پلورالیسم سیاسی را گذرانده است.

او عضویت هیئت مؤسسان یک دانشگاه خصوصی، معاونت علمی تدریسی، ریاست دانشکده علوم سیاسی دانشگاه خصوصی و معاونت امور آکادمیک اتحادیه دانشگاهای خصوصی افغانستان را در کارنامه دارد. دکتر الیاسی عضویت گروه تألیف و تدوین کتاب‌های درسی وزارت معارف نیز است.

دکتر ذاکر حسین ارشاد
دکتر ذاکر حسین ارشاد

 وی حدود یک دهه است که در برخی از دانشگاهای خصوصی، به عنوان استاد دانشگاه فعالیت می‌کند و چندین کتاب و مقاله‌های علمی را نیز منتشر کرده است.

دکتر ذاکر حسین ارشاد، برای انتخابات پارلمانی پیش رو از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

3ـ جمعهخان محمدی

جمعه‌خان محمدی، به عنوان پژوهشگر و استاد دانشگاه، برای انتخابات پارلمانی پیش رو از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

او در سال ۱۳۴۷در شهرستان قره‌باغ ولایت غزنی متولد شده، در ایران تا مقطع ماستری در رشته‌ جامعه‌شناسی تحصیل نموده و دارای تألیفات فراوان در زمینه‌های معارف اسلامی، جامعه‌شناسی و سیاست است.

استاد جمعه‌خان محمدی، ریاست مرکز تحقیقاتی، ریاست دانشکده علوم اجتماعی و همچنین عضویت هیئت موسسان یک دانشگاه خصوصی را در کارنامه دارد.  او حدود یک دهه در شماری از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان به سمت استاد دانشگاه فعالیت کرده است.

وی هم‌چنین به عنوان محقق، در زمینه فلسفه، جامعه‌شناسی، تاریخ افغانستان، انتخابات، جنگ‌های داخلی، اقوام افغانستان و خشونت‌های خانوادگی در افغانستان تحقیق نموده است.

جمعه‌خان محمدی
جمعه‌خان محمدی

4ـ دکتر عبدالعلی محمدی

دکتر عبدالعلی محمدی، در سال 1347 در شهرستان قره‌باغ ولایت غزنی متولد شده است. او تا مقطع دکترا در رشته حقوق در دانشگاه شهید بهشتی تهران تحصیل نموده و همچنین در حوزه علمیه قم، علوم دینی خوانده است.

او چهار عنوان کتاب “درآمدی بر ساختار اداری حکومت اسلامی”، “حقوق اساسی جمهوری اسلامی افغانستان”، “حقوق اداری افغانستان” و “افغانستان و دولت مدرن” را به چاپ رسانده و هم‌چنین چندین مقاله عملی را منتشر نموده است.

آقای محمدی سابقه تدریس در دانشگاهای خصوصی افغانستان را هم در کارنامه دارد و برای مدتی مشاور حقوقی محمد اشرف غنی، رییس جمهوری بوده است.

وی برای انتخابات پارلمانی پیش رو از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

دکتر عبدالعلی محمدی
دکتر عبدالعلی محمدی

5ـ دکتر عبداللطیف نظری

دکتر عبداللطیف نظری، دکترای خود را در رشته‌ی علوم سیاسی از دانشگاه تهران به دست آورده است. او تا به حال 10 عنوان کتاب را در زمینه‌های امنیتی، دموکراسی، تحولات خاورمیانه و اسلام سیاسی به چاپ رسانده است. او در کنار تدریس در دانشگاه‌های خصوصی، از چهره‌های فعال مباحث سیاسی در رسانه‌ها نیز است.

او هم‌چنین موسس چندین نشریه از جمله اندیشکده‌ی علمی ـ پژوهشی طلوع، فصل‌نامه تخصصی راه ابریشم، هفته‌نامه نسل سوم و روزنامه‌ی اصلاحات است.

دکتر نظری هم‌چنین ریاست هیأت موسسان یک دانشگاه خصوصی را نیز در کارنامه دارد و برای انتخابات پارلمانی پیش رو، از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

دکتر عبداللطیف نظری
دکتر عبداللطیف نظری

6ـ عبدالبصیر نبیزاده

عبدالبصیر نبی‌زاده در شهرستان جغتوی ولایت غزنی متولد شده است. او تا مقطع ماستری در رشته جزا و جرم‌شناسی در جمهوری اسلامی ایران تحصیل نموده و در حوزه علمیه نیز در رشته فقه و علوم اسلامی تحصیل نموده است. در کنار این‌ها، آقای نبی‌زاده، استاد دانشگاه بوده و چندین مقاله علمی را نیز در زمینه حقوق و علوم اسلامی منتشر کرده است.

وی برای انتخابات پارلمانی پیش رو از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

عبدالبصیر نبی‌زاده
عبدالبصیر نبی‌زاده

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان