کارزار انتخاباتی دوشادوش مردان؛ معرفی برخی زنان گم‌نام در انتخابات پارلمانی 97 افغانستان

توسطمانی مشکین‌قلم

مهر ۱۲, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ , , ,

برخلاف دو دوره گذشته انتخابات پارلمانی افغانستان، در این دوره شهروندان این کشور برای راه‌یابی به مجلس نمایندگان سنگ تمام گذاشته و از اقشار مختلف جامعه به عنوان نامزد انتخاباتی ثبت‌نام کرده‌اند.

در میان 804 نامزد انتخابات پارلمانی تنها از حوزه کابل، زنان نیز با وجودی که تعدادشان نسبت به مردان اندک است، اما کارزارهای انتخاباتی خود را شانه به شانه مردان پیش می‌برند. در میان این زنان، افرادی نیز وجود دارند که در جامعه چندان شناخته شده نیستند.

“خبرنامه” در این گزارش تلاش کرده تعدادی از این نامزدان زن در حوزه انتخاباتی کابل را معرفی کند:

1ـ فرشته فرح

فرشته فرح، در سال 1352 در یک خانواده متدین و روشن‌فکر در ولایت لوگر به دنیا آمده است. تحصیلات ابتدایی را در لیسه ابوالقاسم فردوسی به پایان رسانده است. در دانشگاه تعلیم و تربیه کابل نیز علوم اجتماعی را فراگرفته است. در حال حاضر، خانم فرح دانشجوی دوره ماستری در رشته حقوق بین‌الملل است.

او دو پسر نیز دارد، که هر دو در رشته ماستر حقوق اند.

خانم فرح در زمینه حمایت از جامعه زنان در راستای آموزشی، تفریحی و ورزشی فعالیت‌های اجتماعی متعددی را انجام داده است.

فرشته فرح
فرشته فرح

2ـ فرزانه رضایی

فرزانه رضایی در کابل به دنیا آمده، اما اصالتا از حصه دوم شهرستان بهسود ولایت میدان وردک است. او دوره تحصیلات ابتدایی را با فقر و تنگ‌دستی به پایان رسانده و در ایام کودکی، پس از فوت پدر، با قالین‌بافی مخارج خانواده را تأمین می‌کرده است.

خانم رضایی سپس به دانشگاه راه یافته و در رشته حقوق تحصیل نموده است. او در حال حاضر نیز دانشجوی مقطع ماستری در رشته روابط بین‌الملل است.

او برای حمایت از دختران جوان، یک مرکز آموزشی زبان ایجاد کرده و مدتی نیز در برخی از رسانه‌های چاپی و صوتی، خبرنگار بوده است.

فرزانه رضایی
فرزانه رضایی

3ـ شکیلا ابراهیم

شکیلا ابراهیم در سال 1975 میلادی در ولایت کابل متولد شده است.

تحصیلات ابتدایی‌اش را در لیسه‌های بیهقی و لیسه عالی زرغونه به پایان رسانده است. او دارای دو مدرک لیسانس در رشته‌های اقتصاد و حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه کابل و یک دانشگاه خصوصی است.

خانم ابراهیم تجارت‌پیشه است و اکنون نیز ریاست شرکت قالین‌بافی خود را به پیش می‌برد.

شکیلا ابراهیم
شکیلا ابراهیم

4ـ فروزان داوودزی

خانم فروزان داوودزی، در سال ١٣۶٨ هجری خورشیدی در قریه داوودزی شهرستان قره‌باغ ولایت کابل به دنیا آمده است. در سال 1384 از لیسه نسوان مریم کابل فارغ شده، سپس وارد دانشگاه کابل گردیده و در رشته زبان و ادبیات، تحصیلات عالی خود را به انجام رسانده است.

او در زمینه معارف نیز در بخش‌های مختلف فعالیت کرده است.

فروزان داوودزی
فروزان داوودزی

5ـ ماری

خانم ماری، در ولایت بغلان به دنیا آمده است. تحصیلات ابتدایی خود را در لیسه نسوان معدن در شهر پلخمری به پایان رسانده است. در یکی از دانشگاهای خصوصی در کابل نیز اداره و تجارت خوانده است.

خانم ماری، به عنوان مدیر در نهاد‎های انتخاباتی، مجلس سنا، جامعه مدنی، غضنفر بانک و وزارت امورزنان فعالیت کرده است.

ماری
ماری

6ـ کامله ایماق

خانم کامله ایماق، در شهرستان نهرین ولایت بغلان به دنیا آمده است. تحصیلات ابتدایی خود را نیز در زادگاهش به پایان رسانده است.

در حال حاضر ده سال است که در کابل زندگی می‌کند و از یکی از دانشگاه‌های خصوصی، لیسانس حقوق و علوم سیاسی گرفته است.

او تدریس به عنوان معلم را در مکاتب و دانشگاه در کارنامه دارد. برای ارتقای ظرفیت خانم‌ها نیز فعالیت‌های اجتماعی انجام داده است.

 کامله ایماق
کامله ایماق

7ـ انیسه پشه‌ای

دکتر انیسه پشه‌ای در شهرستان نجراب ولایت کاپیسا به دنیا آمده است. تحصیلات ابتدایی خود را در سال 1391 از لیسه نسوان بی‌بی ایمینی به پایان رسانده است. در دانشگاه کابل، ژونالیزم خوانده و اکنون نیز دانشجوی رشته طب معالجوی است.

او در نهادهای جوانان کابل، انجمن زنان پشه‌ای و شورای خبرنگاران افغانستان فعالیت‌های اجتماعی انجام داده است. برای زنان تجارت پیشه نیز آموزشگاه فنی حرفه‌ای و بازاریابی ایجاد کرده است.

انیسه پشه‌ای
انیسه پشه‌ای

8ـ مرسل نبیزاده

مرسل نبی‌زاده، سال 1369 در شهرستان رودات ولایت ننگرهار متولد شده است. تحصیلات ابتدایی خود را در کشور پاکستان به پایان رسانده و لیسانس خود را از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در رشته اداره و تجارت به دست آورده است.

او یک موسسه خیره دارد که خود ریاست آن‌را برعهده دارد. در این موسسه حدود 3500 خانواده نیازمند را تحت پوشش حمایتی قرار داده است.

مرسل نبی‌زاده
مرسل نبی‌زاده

9ـ شکریه جلالزی

خانم شکریه جلال‌زی، متولد سال 1991 میلادی در شهرستان جغتو ولایت میدان وردک است. تحصیلات ابتدایی خود را در لیسه عالی سوریا به پایان رسانده و در دانشگاه کابل نیز، در دو مقطع لیسانس و ماستری در رشته مالی و بانک‌داری، تحصیلات عالی خود را به پایان رسانده است.

او در نهاد‌های جامعه زنان و سایر سازمان‌های اجتماعی نیز فعالیت‌های اجتماعی انجام داده است.

شکریه جلال‌زی
شکریه جلال‌زی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *