جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

بیماری تب کنگو را جدی بگیرید؛ 6 نکته در مورد جلوگیری از این ویروس بدانید!

خواندن 5 دقیقه
4
(3)

در ایام عید قربان در زمان ذبح حیوان و مصرف گوشت باید متوجه ویروس «تب کنگو» باشید!

وزارت بهداشت افغانستان با فرا رسیدن عید قربان، به شهروندان این کشور نسبت به افزایش بیماری تب کنگو هشدار داده و گفته است، تا به حال 249 واقعه تب کنگو در این کشور ثبت شده و در نتیجه آن، 34 مبتلا به این ویروس جان باخته‌اند.

بر اساس آمارهای این وزارت، بیشترین واقعات تب کنگو در ولایت هرات گزارش شده که از میان 84 مبتلا به این ویروس، 10 نفر جان باخته‌اند.

کم‌ترین ابتلا به این ویروس از ولایت قندز گزارش شده که در آن‌جا از 5 مورد ثبت‌شده، 2 نفر جان باخته‌اند.

در این راستا چند روز پیش، وزارت بهداشت افغانستان، برای جلوگیری از گسترش بیماری تب کنگو، کارگاه‌های آموزشی را راه‌اندازی کرد.

داکتر احمدجان نعیم، معین برنامه‌ریزی وزارت بهداشت افغانستان، از رسانه‎ها و ملا امامان مساجد خواسته که در مورد بیماری تب کنگو به شهروندان اطلاع‌رسانی کنند تا از گسترش این بیماری در روزهای عید قربان جلوگیری شود.

قربانیان تب کنگو در سال گذشته

وزارت بهداشت افغانستان در حالی نسبت به این بیماری، به شهروندان هشدار می‌دهد که سال گذشته، 250 نفر به ویروس تب کونگو مبتلا شدند و 50 نفر نیز جان باختند.

congo6
وزارت بهداشت افغانستان در حالی نسبت به این بیماری، به شهروندان هشدار می‌دهد که سال گذشته، 250 نفر به ویروس تب کونگو مبتلا شدند و 50 نفر نیز جان باختند

بیشتر قربانیان تب کنگو در سال گذشته از ولایت‌های کابل و هرات بودند.

گرچند این قربانیان در جریان هشت ماه سال گذشته به بیماری تب کونگو مبتلا شده بودند، اما در ایام عید قربان در افغانستان، به دلیل افزایش قربانی حیوانات، آمار مصرف گوشت نیز از سوی شهروندان بالا می‌رود.

تب کنگو چیست و در چه سالی کشف شد؟

این بیماری برای اولین‌بار در سال 1944 میلادی در شهر کریمه کشور اوکراین شرح داده شد و سپس نام، تب خونریزی‌دهنده برای آن اعلام گردید.

در سال 1969 معلوم شد که بیماری ایجادکننده تب خونریزی‌دهنده در کریمه، مشابه همان بیماری است که در سال 1956 در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده است؛ از این‌رو با توجه به مشابهات و نشانه‌ها در هر دو مکان، به این بیماری نام تب خونریزی‌دهنده یا تب کنگو داده شد.

در حال حاضر نیز این بیماری در کشورهای آفریقا، اروپای شرقی، خاورمیانه (عراق، افغانستان، پاکستان، ایران)، هند و غرب چین شایع است.

نحوه انتقال بیماری به انسان

بیماری تب کانگو، از طریقه کنه، تماس به خون ملوث و پشم حیوان، در جریان ذبح یا بعد از ذبح آن انتقال می‌یابد.

از آن‌جایی که در جریان ایام عید قربان در افغانستان، شماری زیادی از مردم حیوانات را قربانی می‌کنند، بیم آن می‌رود که خطر انتقال این ویروس افزایش یابد.

بیماری تب کانگو، از طریقه کنه، تماس به خون ملوث و پشم حیوان، در جریان ذبح یا بعد از ذبح آن انتقال می‌یابد
بیماری تب کانگو، از طریقه کنه، تماس به خون ملوث و پشم حیوان، در جریان ذبح یا بعد از ذبح آن انتقال می‌یابد

علایم بیماری تب کنگو در انسان

پس از این‌که یک فرد به ویروس کنگو مبتلا شود، نشانه‌های آن پس از 2 الی9 روز بروز می‌کند.

علایم اولیه این بیماری در انسان شبیه سرما خوردگی است و با تب شدید 39-40 درجه شروع می‌شود. سپس با ایجاد سردردی شدید، ترس از روشنایی، فشار پایین خون، ضربان آهسته قلب، تنفس شتاب‌ناک، دل‌بدی، دردهای درونی و بروز دانه‌هایی در جلد، فرد را زمین‌گیر می‌کند.

در قدم بعدی، در فرد مبتلا به ویروس، خون‌ریزی رخ می‌دهد.

 خون‌ریزی بیره‌ها، دستگاه تنفسی، دستگاه تناسلی، خون‌ریزی جلدی، به همین گونه خون‌ریزی داخلی در داخل بدن و مغز افزایش پیدا می‌کند؛ از همین‌رو «تب کریمه ـ کنگو » را  به نام تب خون‌ریزی‌دهنده نیز یاد می‌کنند.

این خون‌ریزی از دو تا سه روز ادامه پیدا می‌کند و سرانجام اگر فرد به موقع درمان نشود، منجر به مرگ او می‌گردد.

بر اساس گزارش‌ها، 30 درصد از مبتلایان به ویروس تب کنگو در جهان، جان می‌هند.

راه جلوگیری

وزارت بهداشت افغانستان از شهروندان این کشور خواسته که در هنگام نگهداری و ذبح دام‌ها، از ماسک و وسایل حفاظتی استفاده کنند.

congo2
وزارت بهداشت افغانستان از شهروندان این کشور خواسته که در هنگام نگهداری و ذبح دام‌ها، از ماسک و وسایل حفاظتی استفاده کنند

بشیراحمد حمید، رئیس پیش‌گیری از بیماری‌ها در وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که پوشیدن دست‌کش، ماسک و پوشاندن تمام بدن در هنگام خرید و فروش و ذبح حیوانات، جلوگیری از تجمع افراد در هنگام ذبح و قطعه قطعه کردن گوشت، سبب می‌شود که کنه حامل این بیماری نتواند خود را به انسان‌ها برساند.

همچنین مسئولان بهداشت از این نگران‌اند که تماس بیشتر مردم، سبب افزایش میزان آلودگی میان فروشندگان دام‌ها، قصاب‌ها، آشپزها و کارگران رستورانت‌ها شود.

هم‌چنین توصیه شده که بهترین راه پیش‌گیری عدم تماس با دام آلوده و محصولات دامی است و مردم باید از خرید گوشت، جیگر و دیگر محصولات دامی از مراکز غیرمعتبر خودداری کنند.

راه درمان

به گفته متخصصان علوم پزشکی، بیماری تب کنگو دارای دو درمان اختصاصی و غیراختصاصی است.

درمان اختصاصی شامل درمان ضد ویروسی و درمان غیراختصاصی اقدامات حمایتی ویژه از فرد بیمار است.

بر اساس توصیه پزشکان، بیمار در صورت شک ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو، باید به اولین مرکز بهداشت درمانی و کلینیک‌های تخصصی بیماری‌های عفونی مراجعه کنند.

congo1
به گفته متخصصان علوم پزشکی، بیماری تب کنگو دارای دو درمان اختصاصی و غیراختصاصی است

متخصصان می‌گویند، اگر تشخیص بیماری نادیده گرفته شده یا با تأخیر صورت بگیرد، احتمال نجات بیمار وجود ندارد.

 به گفته پزشکان، نگه‌داشتن گوشت در فریزر به مدت ۴۸ ساعت باعث غیر فعال شدن ویروس می‌شود. همچنین استفاده از دست‌کش هنگام پاک‌کردن محصولات دامی، کمک‌کننده است.

همچنین پزشکان توصیه کرده‌اند، ویروس بیماری تب کریمه کنگو در جگر دام حدود ۴۰ روز باقی می‌ماند؛ بنابراین توصیه می‌شود افراد از خوردن جگر نیم‌پخته و خام جدا خودداری کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان