مرگ ماندگار؛ کتابخانه راحله ابتکاری برای درس و دانش نوجوانان در افغانستان

توسطفرشته فرهنگ

مرداد ۲۹, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲

کتابخانه راحله، بعد از شهادت دختران و پسران بسیاری در کورس موعود که گروه داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت ساخته می‌شود.

خیلی از خانواده‌ها در شهر کابل برای این حادثه ناراحت هستند و هر کسی به گونه‌یی با خانواده‌های این قربانیان همدردی و غم‌شریکی می‌کنند. دو روز قبل حاجی اسماعیل لعلی، پدر مدینه لعلی اطلاعیه‌یی را منتشر کرد که در آن 500 هزار افغانی به مجروحین و تعدادی از هم‌صنفی‌های دخترش اختصاص داده شده بود.

اما این بار برادر راحله منجی، یکی از شهیدان حادثه غرب کابل، تصمیم گرفته است که جایزه‌یی را که تصمیم داشت بعد از قبولی خواهرش به او بدهد را به ساخت یک کتابخانه تخصیص دهد.

پاره‌یی از خاطرات برادر و خواهر

شب چهارشنبه، حمید، برادر راحله، تا دیروقت با او قصه می‌کرد. راحله با برادرش از آرزوهایش می‌گفت؛ از اهدافش قصه می‌کرد. می‌گفت تصمیم گرفته در رشته اقتصاد درس بخواند. به عنوان تشویقیه، حمید برایش وعده داده بود که اگر در رشته مورد علاقه‌اش کامیاب شود، جایزه‌یی در نظر دارد؛ یک جایزه بزرگ. راحله با تعجب به حمید می‌گوید: فقط رشته مورد علاقه؟ من می‌خواهم اول نمره عمومی‌ کانکور شوم…

در کتابچه خاطرات راحله او از آرزوها و رویاهایش نوشته است: “من می‌توانم راحل باشم؛ راحلی که این جامعه به او نیاز دارد تا پیشرفت کند. این جامعه از این حالت بحران‌زده به کمک راحل بیرون خواهد آمد؛ فقط توسط علم…”

Rahila's memory

کتاب‌خانه راحله ” چگونه تاسیس شد؟

حمید با خود فکر کرد که راحله‌های زیادی هنوز در همین جامعه وجود دارند که به دلیل فقر نمی‌توانند در صنف‌های آمادگی کانکور اشتراک کنند؛ راحل‌های زیادی هم نمی‌توانند به دلیل کمبود امکانات به کتاب دسترسی داشته باشند. به همین دلیل، تصمیم می‌گیرد مخارج فاتحه راحله را یک کتاب‌خانه تأسیس کند. وقتی این ایده را با سایر اعضای خانواده، دوستان و اتحادیه قومی در میان می‌گذارد، همه استقبال می‌‌کنند و تصمیم همان می‌شود: تأسیس “کتاب‌خانه راحل”.

برادر راحله حمید عمر به خبرنامه می‌گوید: قرار بود بعد از قبولی راحله به او 1000 دالر جایزه بدهم حالا که او نیست این پول را برای ایجاد یک کتابخانه رایگان مصرف می‌کنم تا سهمی در تحصیلات دخترانی چون راحله و دیگر محصلین داشته باشم”.

فراهم آوری مکان و کتاب برای کتابخانه راحله

به طور موقت کتابخانه راحله در طبقه چهارم مسجد رسول اکرم واقع در گولایی مهتاب قلعه راه اندازی می‌شود. در این مسجد دو اتاق یکی برای مطالعه و دیگری برای کتابخانه اختصاص داده شده است. این طرح که شب گذشته از سوی برادر و فامیل راحله مطرح شده از سوی اقوام و بزرگان مورد تایید است و مصارف و هزینه ختم قرآن نیز به خرید کتاب مختص شده است.

آقای عمر از بسیاری ‌ها وعده کمک دریافت کرده است که تعدادی کتاب به این کتابخانه اضافه می‌شود و عده‌‍یی نیز به کتابخانه راحله کمک مالی خواهند کرد.

فراهم آوری کتاب برای کتابخانه راحله هفته بعد از عید صورت می‌گیرد تا به صورت رسمی از این کتابخانه استفاده صورت بگیرد. این خانواده می‌گویند که تلاش دارند تا کتاب‌های الکترونیکی هم در صفحه رسمی “کتابخانه راحله” گذاشته شود تا به آسانی مورد استفاده قرار گیرد.

عمر می‌گوید او به فکر عملی کردن برنامه “بورسیه‌ راحله” نیز می‌باشد. و می‌خواهد با این بخش به دانش‌آموزانی که به خاطر ناتوانی در مهیا ساختن فیس و پول کورس‌ها به مراکز آموزشی نمی‌روند، کمک مالی و پولی نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *