جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

3 روز و کشته شدن بیش از 100 افسر و سرباز در یک شهر مهم افغانستان

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

کابل، افغانستان – یکی از مقامات شفاخانه ای روز یکشنبه گفت که با ادامه جنگ ها طی سه روز در شهر استراتژیک غزنی در جنوب شرق افغانستان بیش ازصد تن از سربازان و افسران پولیس کشته شده اند.

براساس گزارش های باشندگان و مقامات افغان غزنی، شورشیان به شهرستان های بیرون از شهر غزنی نیز ورود کرده اند.

باز محمد همت، رییس شفاخانه غزنی در تماس تلفنی گفت که 113 جسد و 142 زخمی به شفاخانه منتقل شده که اکثرا یونیفورم به تن داشتند.

او گفت: “ما از با کمبود اتفاق در شفاخانه مواجه ایم. ما از راهرو ها و فضاهای موجود در هرجایی استفاده می کنیم. جنگ کاملا در نزدیکی شفاخانه جریان دارد. اوضاع در اینجا واقعا خراب است. هرساعت کشته و زخمی های زیادی دریافت می کنیم.”

با توجه به گزارش های از اجساد جمع آوری نشده در اطراف شهر، مسلما تعداد تلفات افزایش می یابد. برعلاوه مقامات می گویند که 78 تن از سربازان و پولیس افغان در دیگر جنگ ها در سراسر کشور طی دو روز گذشته کشته شده اند.

سقوط غزنی می تواند مهمترین پیروزی طالبان به حساب آید، زیرا این شهر در مسیر راه شمال-جنوب واقع گردیده و گرفتن آن می تواند به طور موثر ارتباط میان پایتخت و شمال را از محلات پشتون نشین جنوبی قطع کند.

نصیر احمد فقیری، عضو شورای ولایتی گفت: “جنگ سنگینی در دورادور دفتر والی، قرارگاه ها و محوطه آژانس اطلاعاتی جریان دارد، نیروها در غزنی به خوبی مقاومت کرده اند، اما طبیعتا مدت طولانی را جنگیده اند. قوای کمکی کار موثری انجام نداده اند، تمام آنچه را که آنها انجام داده اند این بوده که پایگاهی برای خودشان تاسیس کرده اند.”

او در ادامه صحبت هایش افزود: “اجساد در اطراف افتاده اند، تجزیه شده اند، و کسی برای بیرون کردن آنها کاری نمی کند.”

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان میگوید که او از کمیته بین المللی صلیب سرخ درخواست “کمک های عاجل” در انتقال زخمیان به بیرون از غزنی کرده است.

https://twitter.com/ICRC_af/status/1028577164785057792

جنگجویان طالب به گرفتن دفاتر امنیتی که پولیس آنها را ترک کرده اند ادامه می دهند. یک شورشی سه بار با  کلاشینکف به یک سگ سیاه شلیک کرد. وقتی از او پرسیده شد که چرا، در پاسخ گفت که این یک سگ محافظتی پولیس بوده که در هنگام نزدیک شدن طالبان درشب به افسران با پارس کردن خود هشدار داده بود.

علی احمد، یکی از باشندگان غزنی، می گوید که هنگام ترک شهر اجساد 12 افسر پولیس را در یک پاسگاه دیگر دیده است.

یک گزارشگر نیویورک تایمز شاهد این بوده که جنگجویان طالب روز جمعه به شهرستان خواجه عمری در شمال این شهر سرازیر شده و تاسیسیات و تسهیلات دولتی را تصرف کرده اند. شورشیان اکثر غیرنظامیان را تنها گذاشتند اما در جستجوی مقامات دولتی دروازه های خانه ها را زدند.

ضامن علی هدایت، ولسوال مالستان از طریق تماس تلفنی گفت که در پایان روز جمعه، طالبان به شهرستان ارجستان در غرب ولایت غزنی داخل شده اند. این امر اکثر 18 شهرستان غزنی را تحت سلطه طالبان درآورده. تنها استثنا سه ولسوالی که اکثریت نفوس آنها را اقلیت هزاره ها تشکیل می دهند، می باشد. مناطق دیگر همانند اکثر طالبان، عمدتا پشتون نشین اند.

ghazni
سقوط غزنی می تواند مهمترین پیروزی طالبان به حساب آید، زیرا این شهر در مسیر راه شمال-جنوب واقع گردیده و گرفتن آن می تواند به طور موثر ارتباط میان پایتخت و شمال را از محلات پشتون نشین جنوبی قطع کند

آقای هدایت گفت: “عبیدالله خان، رییس پولیس ارجستان دیروز کوشش به فرار کرده است، در مسیر راه، طالبان او را با تقریبا سی مرد دیگر گرفتار کردند. آنها عبیدالله خان را سربریده و دیگر پولیس ها را کشتند.”

فرید احمد مشعل، رییس پولیس غزنی از طریق تماس تلفنی گفت که قوای کمکی به شمول سربازان آمریکایی شروع به پاک سازی شهر از طالبان کرده اند. او گفت که بیش از 1000 شورشی به غزنی حمله کرده اند و 500 تن آن ها کشته شده اند.

او با اشاره کوتاهی به حمله شورشیان به شمال در سال 2015 و 2016 گفت که: “آنها رویای تکرار سقوط قندز را در سر داشتند، و ما آنها را با همان رویاهای شان به گور فرستادیم.”

حکومت کابل و ارتش همچنان اصرار دارند که کنترل کامل غزنی را در اختیار دارند. محمد شریف یفتلی، رییس ستاد ارتش افغانستان در یک کنفرانس خبری گفت: “موقعیت های استراتیژیک درکنترل نیروهای حکومت است، دفتر والی، زندان، قرارگاه پولیس، و پایگاه های اردوی ملی افغانستان تحت کنترل حکومت قرار دارند. طالبان در خانه ها و دکان های مردم در داخل شهر جا گرفته اند.”

مقامات با صلاحیت می گویند که آنها به آهستگی پیش روی می کنند تا با “عملیات های پاکسازی” خود طالبان را از پا درآورند. در حالی که ویدیوها در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که شورشیان در اطراف شهر قدم می زدند. جمعی از باشندگان محلی تایید می کنند که نظامیان از خانه ها به عنوان پایگاه استفاده کرده اند.

آن عده از باشندگانی که شهر را ترک کرده اند می گویند، آن ساحاتی که تاهنوز در اختیار حکومت مانده اند دفتر والی، قرارگاه های پولیس و اداره امنیت ملی می باشد، همینطور قلعه باستانی بنام بالاحصار و تعداد محدودی از دیگر تاسیسات دولتی.

https://twitter.com/Humayoonbabur/status/1028573981341835264

ایالات متحده حدود 14000 سرباز در افغانستان دارد که اکثر آنها را مشاورین و نیروهای کمکی و همین طور سربازان عملیات های ویژه تشکیل می دهند. برخلاف چهل عضو دیگر ائتلاف نظامی بین المللی در افغانستان، آمریکایی ها مجوز سهم گرفتن در عملیات های نظامی را دارند و در مناسبت های بسیاری که نیروهای افغان به مشکل برخورده اند، چنین نموده اند. برعلاوه، ایالات متحده مرتبا برای افغان ها کمک های هوایی فراهم می کند.

مارتین ایل. او دونیل یکی از سخنگویان ارتش آمریکا گفت که 10 عملیات هوایی را روز یک شنبه، 5 عملیات را به روز شنبه و یک عملیات را روز جمعه انجام داده اند. او غزنی را بیشتر ساکت ارزیابی کرد و اضافه کرد که “چیزی را که ما در جریان ادامه عملیات تصفه ایی می بینم این است که طالبان برای آسیب زدن به نیروهای امنیتی از غیرنظامیان به عنوان سپرانسانی استفاده می کنند.”

شورشیان علاوه بر گرفتن ولسوالی خواجه عمری در شمال غزنی، روز جمعه نوآباد در شمال غربی را نیز تصرف کرده اند. سلیم شاه، صرافی که در نوآباد زندگی می کند از طریق تماس تلفنی گفت که شورشیان گشت زنی کرده و بیرق های سفید شان را بالا می نمودند و به باشندگان می گفتند که به آنها ضرری نخواهد رسانید. از آن عده ساکنانی که خانه های چندین طبقه داشتند خواسته شده که آنها را ترک کنند تا طالبان از بام این خانه ها جهت موضع گیری استفاده کنند.

شورشیان طالب می گویند که آنها از ولایات مختلف نیرو جمع کرده اند تا به غزنی حمله کنند، این چهارمین باری است که آنها تلاش نموده اند تا به مرکز این ولایت داخل شوند. باوجود این که جمع کثیری از شورشیان در غزنی می جنگیدند، دیگر جنگجویان طالب حملات کشنده یی را بر دو بخش دیگر کشور در روز های جمعه و شنبه راه اندازی کرده اند.

براساس گفته های شاه فهیم فرمانده واحدی که مسوول دفاع از این پایگاه بودند یک حمله طولانی در ولایت شمالی فاریاب بر یک پایگاه اردوی ملی افغانستان در ولسوالی غورماچ پس از هفته ها به روز شنبه با کشته شدن 32 تن از نیروهای امنیتی افغانستان، شامل 17 تن از سربازان ارتش و 15 افسر مرزی پایان یافت.

کاپیتان سید اعظم، فرمانده همراه او در میان کشته شدگان بود. فرمانده فهیم گفت: “پایگاه پر از کشته ها و زخمیان است، و تمام جاها با خون پوشیده شده است، این که ما زنده ماندیم خودش معجزه است. آنها با تعداد 1000 نظامی به ما حمله کردند و تمام انواع وسایل سنگین را با خود داشتند.”

او گفت که بیش از یک سوم مدافعین کشته شدند.

براساس گفته های ذبیح الله غورزنگ، فرمانده جنگی روز گذشته، صدها مایل آنطرفتر، در شمال ولایت مرکزی بغلان، یک حمله طالبان بر پایگاهی که از شاهراه استراتژیک منتهی به قندز محافظت می کردند، باعث کشته شدن نه سرباز و هفت افسر پولیس گردید. او می گوید که سه سرباز دیگر بوسیله شورشیان به عنوان زندانی گرفتار شده اند.

کاپیتان اعظم، چهار روز قبل از مرگش در یک تماس تلفنی با یک گزارشگر در حالی صحبت کرده بود که صدایش ناامید و عصبانی به گوش می رسید. او می گفت: “ما بیست روز است که درخواست کمک می کنیم اما هیچ کسی گوش نمی دهد، هرشب جنگ است. هرشب دشمن از سه طرف با راکت به ما حمله می کند. ما نمیدانیم که چه کنیم.”

نویسندگان: راد نوردلاند، فهیم عابد و مجیب مشعل

منبع: نیویورک تایمز

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان